62. nap,
2005.07.01., péntek
Megváltoztattam útitervemet, nem megyek Nápolyba, elég volt a városi
forróságból. Inkább maradok a vízen. Reggeli után elindultam Capri irányába.
Nappali fényben egészen más a tájék. Sorrentónál valóban kék a tenger,
ahogy a dal mondja.
Caprit körülhajóztam. A szél szerencsére kedvezõ irányú, így átvágok a Nápolyi öböl mások oldalán
lévõ Procida sziget és a szárazföld közötti szoros felé. A hullámzás
nagyon kellemetlen, alig várom, hogy a szorosba, hullámárnyékba érjek. Nagyon
nagy a személyhajó forgalom, némelyik veszélyesen közel húz el mellettem.
A szorosban szembe széllé változott a szél iránya. Értelmetlen tovább menni,
behajózok a közeli Acquamortal kikötõbe. A kikötõmedence tágas, a hullámtörõ mellé orral-farral kikötök. A hullámtörõn családok piknikeznek, a gyerekek leugrálnak a magas rakpartról. Nagyon vidám a hangulat. Ide nem hatol be a tenger hullámzása, amely igencsak felerõsödött. Jobb híján elvégzem a motor karbantartását, lecserélem a motor- és az irányváltó olaját, fürdök, napozok.
Többen felfigyeltek a magyar lobogóra, megkérdezték, valóban Magyarországról
jöttem-e. Mutattam nekik térképemen az útvonalamat. Az egyik érdeklõdõ egy
négytagú család volt. A férfi búcsúzáskor megkérdezte, maradok-e reggelig,
vásároljanak-e valamit. Gyümölcs, zöldség az mindig jól jön. Reggel valóban
hoztak paradicsomot, barackot, paprikát, uborkát, cukkinit. Biztosan a
kertjükben szedték. (Pénzt nem fogadtak el érte.)
Acquamortal Nápolyhoz közel, a meredek hegyoldalba épült üdülõfalu.
Csónakkikötõje eszméletlenül zsúfolt. A hullámos tenger miatt mindegyik
csónak bent áll. Késõ délután nagy katamarán komphajó érkezett. Arra gondoltam,
ha marad a szeles idõ, holnap mégiscsak bemegyek Nápolyba. A trafikostól
azonban hiába érdeklõdtem a menetrendrõl, nem tudott felvilágosítást adni.
Szerinte jobban járok, ha busszal megyek, 10 percre van a buszmegálló a városban, fenn a hegyen.
Elindultam megkeresni a megállót. Jó negyedórás hegynek fel gyaloglás után
sem értem a városba, így visszafordultam. Idõközben besötétedett, a trafikos
éppen zárt. Felajánlotta, hogy gépkocsiján elvisz a buszmegállóba és még vissza
is hoz. Nagyon rendes tõle. Szûk szerpentinen kapaszkodtunk fel a hegyre. Hát
gyalog legalább 1 órás út, így magamban lemondtam a holnapi városnézésrõl.
Visszafelé megálltunk egy kilátó ponton. Odalent a parton fénylett a tenger.
Gyönyörû panoráma nyílt a Nápolyi öbölre és a kivilágított Nápolyra.
Kinn a tengeren egyre erõsödött a hullámzás, némelyik hullám már a gáton is
átcsapott. A vízpermet miatt leponyváztam.
63. nap,
2005.07.02., szombat
Reggelre elállt szél. Láttam, hogy sok csónakos készül a tengerre. Mellettem
megnyílt egy gumi motorcsónak kölcsönzõ. Kérdezgettem õket a várható
idõjárásról. 1-2-es erõsségû misztrált jósoltak. A tenger csillapodott,
hosszú szabályos hullámok gördültek.
11-kor elindultam toronyiránt Gaeta irányába, levágva a Gaeta öblöt. Kora
délután a szél és a hullámzás egyre erõsödött, az egész hajó recseg-ropog.
Minden, ami nincs rögzítve, ide-oda csúszkál vagy repül. Az orrszekrény
ajtaja kinyílt, a könyvek, iratok kiborultak az ágyra. A hullámok felszaladnak
a hajó orrán és szétcsattannak a kormányállás ablakán, némelyik átszalad a
kormányállás tetején.
Kénytelen vagyok leponyvázni. A kék tenger tajtékos fehérré vált. Egyébként
tûz a nap, csak a szárazföld felett felhõsödik az égbolt. Összekészítettem a
menekülõ felszerelésemet, pedig nem kellene ennyire óvatoskodnom, hiszen a
Tirrén tenger egyik legszebb, és legbarátságosabb részén, az Ulüsszeszi-riviérának is nevezett szakaszán hajózok.
Mintegy 3 órás "hullámlovaglás" után érkeztem Gaeta szélvédett öblébe.
A bejáratot õrzõ erõd alatt a Guardia di Finanza tengerész kiképzõ bázisa. Éppen mentõcsónak gyakorlatot tartottak a tanuló matrózok. Beljebb üres
horgonybóják. Kiválasztom a legkedvezõbbet, közel a part is, és ha akarok
kiúszhatok. Messze kidobom a farhorgonyt, búvárkodással ellenõrzöm a kikötés
biztonságát, a horgonybója rögzítettségét, nehogy éjjel kellemetlen meglepetés
érjen. A közelembe lehorgonyzott motoros jachtokon zajlik az élet, szól a zene,
néhányan táncolnak. Nagyot úszok én is az öböl tükörsima vizében.
A gaetai öböl festõi szépsége a nápolyiéval vetekedik. A település katonai
megerõsítése már 1440-ben kezdõdött. A Monte Orlandon épített citadella
Itália legnagyobb erõsségeihez tartozott. A félszigetet olasz Gibraltárnak is
nevezik. A régi városrész rendetlenül épített, szûk és meredek utcákkal.
A hegyoldalt az Angioino Aragonese négyszögletes kastély uralja.
A tengerparton áll a d'Orlando torony.
Gaeta (a római idõben Cajeta) érseki székhely a 8. században alapított
püspökségség. A 140 km-re fekvõ Rómával a Via Appia köti össze. 1848-ban
közvetlenül a Szentszékhez tartozó érsekség lett. Legfeltûnõbb épülete a
Szt. Francesco bazilika. Az Európában végigsöprõ forradalmak idején
Garibaldi elöl ide menekült IX. Pius pápa. Rákóczi Ferenc itáliai utazásai során 1694-ben itt a Szentháromság-kápolnában mondott imát.
64. nap,
2005.07.03., vasárnap
Reggel elkötöttem a horgonybójától és felszedtem a farhorgonyt. Bementem a
csónakkikötõbe ivóvízért. Vízcsap csak a parton volt. Itt összetalálkoztam
egy tengerész tiszttel, akitõl a várható idõjárás után érdeklõdtem. Mondta,
menjek be a kapitániára, ott adnak prognózist. A kapitánián nem sok jóval
biztattak, 5-ös erõsségû misztrált várnak, amely kezdetben északnyugati,
késõbb nyugati irányú lesz. Maradjak a part mellett, kikötõközelben.
A Circeo fok takarásában viszonylag csendes vízen haladtam. San Felice Circeo kikötõbe szerettem volna tankolni, de a kút vasárnap nem üzemel. A csöndes vízen, egy épülõ móló mellett megebédeltem. A kikötõtõl pár kilométert a fok takarásában, még szél és hullámárnyékban haladtam. Az helyi hajók idáig jöttek ki a kikötõbõl, tucatszámra álltak horgonyon. Elõször nem tudtam mire vélni a várakozásukat, de késõbb rájöttem: jobban szeretik a csendes. szélárnyékos helyeket mint a süvöltő szelektöl háborgó tengert.
Bár a szél valamelyest gyengült, de a hullámzás nem. Ráadásul a hullámokat
oldalról kaptam. Anzioig, a homokos Caprolace öböl túloldalára szerettem volna eljutni. Odáig még két óra bukdácsolás. A szél is erõsödött, kikötõ sehol. Egyszer csak távolban egy motorost vettem észre, amely a partból jött ki és elszáguldott Anzio felé. Ott lehet egy kikötõ.
Hát nem kikötõböl, hanem egy kiépített folyótorkolatból jött ki. A folyócska
két hosszú gát között ömlik a tengerbe. A mólók végén szabályos piros-zöld
kikötõbejárat jelzõ árbocok voltak. A bejárat alig 8 méter széles, másfél
méteres vízmélységgel. A jobbparton kicsit beljebb egy marina. Nem álltam meg,
hanem feljebb hajóztam a Rio Martino magas nádassal és facsoportokkal
övezett, barnás árnyalatú, tükörsima vizén.
Felmentem vagy 1 km-t, amíg lakatlan részre értem. Közben elhagytam a jobbparton egy halászkikötõt. Akkora a csend, hogy szinte elképzelhetetlen. A hajó oldalán nem csattannak a megtörõ hullámok sem. Csodálatosan békességes táj, a szemközt mintegy 30 méterre a partoldalban két kacsa. Arrébb hódok hordják az uszadékot, építik a várukat. Itt nem érezni a tenger barátságtalanságát. Két hónap tengerhajózás után megváltás volt a rezdületlen vízfelület.
65. nap,
2005.07.04., hétfõ
Rég volt ilyen nyugodt éjszakám a mozdulatlan vízen. A reggel is szép volt.
A folyótorkolatból kihajózva csendes tenger fogadott. Friss a levegõ,
felhõpászmákkal keretezett a nap. Délelõtt zavartalanul elhajóztam
Marina Porto di Roma kikötõbe. A kikötõ bejáratában az üzemanyagkút ebédidõ miatt zárva volt, nyitásig, fél háromig majd 2 órát várakoztam.
A római klub kikötõ zsúfolva hatalmas jachtokkal. Beálltam egy angol zászló
alatt futó vitorlás mögé. A hajó fara lenyitva, így belátni a motorcsónak
tárolójába. A levegõ mozdulatlan, szinte izzik. A rakpart olyan magas, hogy
csak a kormányállás tetejérõl tudtam felkapaszkodni rá. Kimentem az üzletsorra,
gyufát szerettem volna venni. Azt nem kaptam, de kedvemre vásárolhattam volna
ékszereket, drága ruhákat a hatalmas választékból.
Elhajóztam a Tevere (az egykori Tiberis) folyó torkolatában létesített Fiumara Grande kikötõ elõtt. A víz színe türkizzöldre vált. Nem messze Róma repülõtere a Leonardo da Vinci fölött több repülõgép köröz leszállásra várakozva. Szinte percenkét indul vagy érkezik
egy nagygép, de a légtérben sok a magán kisrepülőgép is.
Délután feltámad a misztrál, a tenger egyre jobban hullámzik, még 4 óra a
legközelebbi kikötõ. Felbontok egy üveg egri oportó bort, elkél egy kis
feszültségoldó. A barátaim SMS-seztek a Szentendrei-sziget csúcsáról: jól érzik
magukat, és nagyon szurkolnak nekem.
A napkorong pont a horizontot érintette, mire megérkeztem a
Santa Marinella Odescalchi yachtkikötőhöz. Az IPA benzinkút már zárva,
odaálltam a mólójához, hogy ott várjam meg a reggeli nyitást. Alig kötöttem ki,
jött egy gumicsónakos, hogy 18 euró egy éjszaka. Nem kívántam ennyi pénzt
kiadni szükségtelenül, inkább elmentem a móló elé. Már két vitorlás állt itt
horgonyon. Én is lemacskáztam, bízva a kitartó jó idõben. A part egyébként
homokos, jól fog a horgony, a vízmélység is csak 3 méter körüli. Az egyik
parti villa árbocán hatalmas japán zászló leng. Alkonyatkor még a gyenge
szellõ is elhalt. Csodálatos látvány, ahogy a napkorong lassan elmerül a
tengerbe.
66. nap,
2005.07.05., kedd
Horgonyon aludtam, nagyon fáradt voltam. Megszokásból kétszer, háromszor
felébredtem, ellenõriztem a tájékozódási pontokat, nem sodródik-e a hajó. Az enyhe szellõ elfordított, de a szomszédos vitorlások biztonságos távolságban vannak. A hajnali gyenge futó zápor kicsit felfrissítette a fülledtséget. Reggel nyoma sem volt a zápornak. Felhúztam a horgonyt, nem vártam meg míg a benzinkút kinyit, tovább hajóztam.
A szél a nap irányából délnyugatira változott. Nem tudom jó jelnek véljem-e,
mindenesetre segít a haladásban, és a hullámok is hátulról jönnek. A
szélfordulás mégsem minõsült jó jelnek. Idõnként heves szélroham rázta meg a
hajót, a hullámok is befröcsköltek a hajó farán. Gyorsan felponyváztam, megint
összekészítettem a "hajótörött" cuccaimat.
Alig hagytam el Civitavecchiát, a régi pápai kikötõvárost, jó kis libecco kerekedett belõle. Az égbolt kékje ólomszürkévé, a tengervíz pedig a csodálatos azúrkékrõl piszkosszürkévé változott. Nem látok egyetlen vitorlást a nyílt vízen. Mindössze egy sárga, magas orrkiképzésû hajó cirkál lassú tempóban messze a hátam mögött.
Ebben az idõben ma már biztosan nem érem el Elba szigetét, a mai úti célt.
A GPS-be beütöm a legközelebbi kikötõ, Porto Ercole koordinátáit. Még jó
három óra az út odáig, ha nem romlik tovább az idõ. A szél sajnos tovább erõsödött. Ercole és köztem egy alig észrevehetõ lapos sziklazátony húzódik.
Elkerülésére nyugatabbra fordultam. Az irányváltoztatás miatt kellemetlenül
oldalba kapom a hullámokat. A sziklazátony után újabb akadály a kikötõig:
egy hatalmas területet sárga bójákkal elzártak. Végre 14 órakor beérkeztem a
kikötõ csendes vizére.
A bejárattal szemben egy rövid móló végén API benzinkút, de ebéd idõ miatt
zárva. Mindegy odakötök, megvárom a nyitást. 33 litert tankoltam, literenként
1,17 euróért! Még jó, hogy csak ennyi hiányzott. A móló oldalában kikötött
csónakok között helyet szorítottam magamnak, és elmentem bevásárolni. Hát
nem sokat vásároltam, az élelmiszernek is horror árai voltak. Például 1 kg
paradicsom 3 euró 30 cent, 1 kg krumpli 2 euró 30 cent. A gyümölcs árait már nem is
említem. A nagy bevásárlás 2 db uborkára korlátozódott 1 euró 20 cent-ért. Viszont
elég olcsón írták cd-re a fényképeimet.
Maga a városka tipikus üdülõhely, fõutcája a Via Caravaggio. A kikötõmedencében
két marina több száz hajóállással áll a hajósok rendelkezésére. A helyi nevezetességekröl a képeslapokból tájékozódtam. Porto Ercole
nevezetességei a Stella erõdhöz és Caravaggiohoz kapcsolódnak. A városka területe már az etruszkok idején az i.e. 11-10. században is lakott volt. A rómaiak hosszú küzdelem után az i.e. 2. században Etruria teljes egészét elfoglalták, ám az etruszkok nyelvüket és kultúrájukat még sokáig megtartották. A kikötõ
fölött emelkedik az Argentario hegy, csúcsán a különleges formájú Stella
erõddel. Azért különleges formájú, mert az elsõ védvonal négyzet alakú és
benne egy hatágú csillag alakú belsõ vár, ezen belül egy majdnem szabályos
ötszög alakú udvarral.
A városkában halt meg 1610-ben a világhírû itáliai barokk festõ, Michelangelo Merisi da Caravaggio. A templom irattárában 2001-ben felfedezett a halotti anyakönyvhöz az anyakönyvet vezetõ pap által készített feljegyzés tanúsága szerint a festõ tífuszban halhatott meg és nem gyilkosság áldozataként, mint ahogy azt addig feltételezték. A hivatalos halotti anyakönyv nem került elõ.
Egy nagyon jól ellátott hajófelszerelési üzletben megláttam az olasz kikötõk
pilotkönyvét, mindössze 40 euróért. Kár, hogy csak olasz nyelvû. Sokat
gondolkodtam, megvegyem-e, de már az olasz tengerpart vége felé jártam,
felesleges kiadásnak gondoltam. Inkább vettem egy vízmentes irattartót, amivel
kiváltottam a hajótörött felszerelésembõl az "irattartó termoszt".
67. nap,
2005.07.06., szerda
Jól kipihentem magam. Egyszer ébredtem fel az éjszakai portyára induló
búvárcsapat jókedvû hangoskodása miatt. Pont a mellém kötött gumicsónakot
használták. Irigyeltem õket e nagyszerû lehetõségeik miatt. Jó búvárterületen,
kifogástalan felszerelésben hódolhatnak kedvenc idõtöltésüknek. Eszembe
jutnak a mi éjszakai búvárportyáink a Fekete tengeren. A határõrök zaklatása, a légzõkészülék
használatának tilalma,
a hideg elleni védelemre használt csíkos tengerész trikóink, a házilag
készített, otromba vízhatlan fényképezõgép tokok. Most a hajósboltban kedvemre válogathatnék
a legjobb búvár felszerelés közül.
Pirkadatkor elindultam. Több horgász már megelõzött, vagy talán éjjel is kint
voltak már. A nap vörösbe öltöztette a Stella erõdöt. Az erõd alatt keskeny
aprócska, valószínûleg lakatlan sziget, meredek sziklaparttal. Itt találkoztam
megint a búvárokkal. A vízmélység gyakran 40 méternél több. (40 méter a
mélységmérõm mérési határa).
Alighogy kijutottam a nyílt tengerre, elég erõs északnyugati szembe szelet
kaptam, a hullámok csak úgy döngetik a hajó alját. Ma a közel 100 km-re lévõ
Elba szigetre szeretnék eljutni. Úgy tervezem Punta Aláig a part mellett
megyek, és ott vágok át a szoroson. Süt a nap, mégis ponyva alatt hajózok
az állandóan becsapó vízpermet miatt. A part csodálatosan zord. A meredek
sziklákon várak, várromok és õrtornyok mutatják e vidék régen volt politikai
fontosságát. Ezen a környéken telepedtek le itt az etruszkok i.e.
1200 körül.
Az etruszkok akik egyes kutatók szerint, talán "unokatestvérei" a
magyarságnak városai függetlenek voltak, nem alkottak államot, csak
alkalmanként, a mindannyikat fenyegetõ veszély láttán léptek szövetségbe.
Az etruszkok ügyes és vállalkozó kedvû hajósok voltak, rendszeres kapcsolatot
tartottak a Földközi-tenger valamennyi fontos civilizációjával. Az etruszk
kultúra igen nagy hatással volt a római civilizáció kialakulására; az
építészettõl a várostervezésig, a vallástól az írásbeliségen át az
államszervezetig az élet csaknem minden területén felfedezhetõk nyomai.
A római történelem elsõ azonosítható alakjai is etruszk királyok.
De vissza a mába. Nem hajóztam fel egészen Punta Aláig, mert a látóhatáron
számos sziklazátonyt láttam. A magános szigeteket a vízbõl kiálló sziklák
sora köti össze. Térkép híján, ha nagy ívben kerülöm, közelebb jutok az
Elbához mint a szárazföldhöz. Az Elba hullámvédett oldalában kényelmesebb hajózni. Keserves 3 óra volt míg átértem.
Félúton kontakthibássá vált a robotkormányom.
Kénytelen voltam leállni, és megjavítani a hibát, mert manuálisan nem tudtam
egyenesben tartani a hajót. Ha visszanéztem a nyomdokvonalra, az úgy nézett
ki mint az ökörhugyozás. Porto Azzurronál érem el a szigetet. Innen
szélárnyékban, csendes vízen élvezetessé vált a hajózás. Csodásan szép pálmaligetes
öblök elõtt haladok el, a kedvem is megjavult. Az elsõ valamire való kikötõ
Rio Marina zsúfolva hajókkal. Portoferrarioba igyekszem, nem állok meg. Estefelé érkezem Cavo festõi öbölhöz. A marina benzinkútjánál tankolok.
A parton a mûszaki boltban kaptam kontaktsprayt, ezzel megtisztíthatom a
robotkormány idõjárásnak kitett csatlakozóit. A közeli élelmiszerboltba is
benéztem, de csak kenyeret vettem 1 euróért. A paradicsom itt is 3,3 euró,
azaz durván 860 forint. Nagyon húzós. A marina árára már rá sem kérdezek,
gyorsan elmegyek.
Pár száz méterre egy aranyos öböl. Már több kis hajó horgonyoz itt. A víz
kristálytiszta. Én is megállok vacsorázni. A kishajók valószínûen nem
fognak éjszakára itt maradni, nem kabinosak. A nap még magasan áll. Búvárkodás,
könnyû vacsora. Nem ideális a hely az éjszakázásra. Túlságosan nyitott és minden
oldalon sziklás partok. Most minden nagyon szép és békességes.
Idefelé a strandnál láttam egy sokkal védettebb, piciny, homokos öblöt, a
belsõ felén csónakkikötõvel. Rövid gondolkodás után visszamentem. A pálmafás
strand már üres, az öböl elhagyatott. A parttól 60 méterre, alig 2 méteres
vízben lehorgonyoztam. A horgony jól fog a homokos tengerfenékben. A marina
is látótávolságon belüli, végveszély esetén oda bemehetek. A komphajók nem
erre járnak, így nem kell tartani nagy hullámaiktól. Azért óvatoskodom ennyire,
mert semmiféle információm nincs az idõjárási viszonyokról, és élénken él még
emlékezetemben az a tavalyi éjszaka az Adrián, amikor egy kis öbölben éjszaka
a megforduló szél majdnem kivert a sziklákra.
68. nap,
2005.07.07., csütörtök
Mint reméltem az éjszaka békességgel telt el. Jó, hogy idejöttem, mert a
mérsékelt erõsségû szél megfordult és a tenger felöl fúj. Az
égbolton gyanús fehér felhõk gyülekeznek. Gyorsan indulok, még 1 órára
vagyok Portoferraiotól. Megkerültem a sziget északi csúcsát és egy
piciny sziget mellett elhajózva az elémtáruló panoráma lélegzetelállítóan
szép. Jártam mostanában jó pár szép helyen, de ez a párját ritkítja.
Erdõs, magas, dús zöld növényzettel borított partok által övezett öbölben,
hatalmas hófehér komphajók hasítják az azúrkék vizet. Jobbra a
város világospiros cseréptetõs épületei. Az egész panorámát uralja a hegytetõre
épült Stella erõd. A bal parton kisebb öblökben homokos és apróköves strandok, horgonyon álló jachtok. A fõ kikötõt takarja a földnyelv, csak a hajóforgalmat látom. Az öböl legbelsõ része marina, amelyben a hajók horgonybójákon állnak. Egyszóval festõi.
Közvetlenül az erõd alatt találtam megállóhelyet Lega Navale Italiana sezione di Portoferraio csónakkikötõben. A kikötõ mindössze egy töredezett kõmóló, a hajók itt is horgonybóják között állnak és a parti kiszolgáló épületekhez csónakkal lehet kijutni. Én is kerestem a szinte üres kikötõben egy szimpatikus bójapárt és közéjük álltam. Egy evezõs csónakkal kivittek a partra. Megengedték, hogy pár órát maradhatok, amíg megnézem a látnivalókat, köztük a
Napoleon rezidenciát.
Elõször az erõdbe kapaszkodok fel a meredek utcákon. Szerencsére még korán van,
a kapunyitásra 9 óráig várakoznom kell. A belépõdíj 1,3 euró. Egyedül vagyok
látogató. Maga az erõdítmény nem látványos, több része a turisták elöl elzárt,
vagy magánterület, vagy katonai célokra használt. A panoráma csodálatos.
Innen belátni a Mullin villa kertjébe. Ebben a villában töltött majd
egy évet Napoleon számûzetésben.
Az erõdbõl lesétáltam a Napoleon múzeumba. Napoleon a
lipcsei csatában elszenvedett veresége után 1814. április 28-án érkezett,
életfogytig tartó, elbai számûzetésébe. 1815. február 26-án, az Inconstant fedélzetén, két másik hajó kíséretével, 700 katonával kifutott Portoferraio kikötõjébõl birodalmának a visszahódítására. Március 20-án, Párizsba való visszaérkezése után elkezdõdött a mindössze 100 napos második császársága.
Ennyit röviden a történelemrõl. A francia kastélyokhoz képest nagyon szerény,
egy emeletes épület. 5 euró a belépõ. Kellemesen hûvös van, a villa pazar,
berendezése szolid császári pompáról árulkodik. A villához gondozott kert is
tartozik, pazar kilátással a tengerre. Nem sok látogatóval találkoztam.
Nyugodtan fényképezhettem.
A múzeum hûvösébõl kilépve szinte mellbevág a hõség. A kikötõvárosban más
látnivaló nem nagyon lehet. A képeslapokon nem látok érdekességet. Sietek le
a kikötõbe vásárolni. Találtam egy fedett piacot elfogadható árakkal. A
paradicsom kilója 1,7 euró, a krumplié 1,2 euró. A hajóhoz visszatérve a
csónakkikötõ teraszán iszom egy jó hideg sört és töröm a fejemet, hogy jutok
be a Medúzához. Nincs senki az evezõs csónakok körül. Végül a csomagokat
leraktam a mólón és beúsztam a hajómhoz, majd hajóval vissza a csomagokért.
Ma már nem szándékozok tovább menni. Inkább ejtõzök, fürdök, napozok, karbantartom a hajót. Körbehazóztam az öblöt. Az egyik üres mólónál olyan vízcsapot találtam amibõl tiszta melegvíz folyt. Gyors mosogatás, mosás és zuhanyozás. Estefelé kikötöttem egy roncs móló megmaradt cölöpjeihez. A partra kimenni már nem tudok, de nem is akarok. Viszont én is megközelíthetetlen vagyok a gyalogosok számára.
69. nap,
2005.07.08., péntek
Hajnali 4-kor indultam még korom sötétben. Alig pirkadt, amikor elhagytam az
Elba sziget legszélsõ keleti fokát és az elõtte lévõ kis szigetet. A szoros közepe
táján jártam, amikor a nyugati égbolt beborult, a szél északivá vált, egyre
rosszabbodott a helyzet. S. Vincenzonál befordultam a marinába, mert nem mertem tovább menni az egyre erősödő viharos szélben, pedig még csak 8 óra.
Jól döntöttem, még el sem értem a hullámtörõ belsõ oldalát, kitört a vihar.
Már szakadó esõben álltam móringra a kijelölt helyemen. A marinában 16 euró
egy nap, a kikötõhelyen kívül más szolgáltatást nem nyújt. Mellettem egy fa
motoros-vitorlás hajó, szemmel láthatóan régóta nem utazott. Késõbb
megismerkedtem a tulajdonosával, Marióval. Marió 60 éves tengerész, ezen az állóhajón lakik. Meghívtam egy pohár borra, amit szívesen elfogadott. Mondtam, hogy Monacóba mennék, de sok a 40 euró illeték. Mosolyogva mondta, ki lehet kerülni az ellenõrzést. Õ régebben sokszor megtette mint csempész. Elmagyarázta a módját, ami késõbb ragyogóan bevált :-))))
Még az Elba szigeti induláskor éjjel észrevettem, hogy kiégett a hátsó navigációs lámpám. Kimentem a városba
pótlásért, de hiába jártam a mûszaki üzletekben és benzinkutaknál, egy egyszerû
12 voltos sofita izzó nem kapható. A település egy nyaralótelep. Nincs más,
mint egy hosszú plázson több strand. Az utazási iroda kirakatában felfedeztem
egy egynapos autóbuszos kirándulást Rómába. Ha a rossz idõ másnap is
folytatódik, elbuszozom Rómába.
Egész délután tartott a rossz idõ, kipótoltam az alváshiányomat. Estefelé
feloszlottak a felhõk, kisütött a nap. Marió szerint holnap jó idõ lesz. Eddig
még nem jártam a recepción, ezután sem fogok. Hajnalban búcsú nélkül elmegyek.
70. nap,
2005.07.09., szombat
Mint ahogy terveztem, piszok módon fél 5-kor fizetés nélkül eltávoztam a
marinából. Nem nagy dicsõség, de a 16 euróért az ellenszolgáltatás aránytalanul
alacsony. Törökországban 12 euróért öthorgonyos, úszómedencés marinában voltam,
de Olaszországban maradva Otrantóban ennyi szolgáltatásért 7,2 eurót kértek.
Sok a felhõ az égen, de a gyenge szél most a part felöl fúj, nincs számottevõ
hullámzás. A vitorla segítségével gyorsan haladok. A part lapos, jellegtelen
eléggé egyhangú. Hamarosan elérem Livorno hatalmas kikötõjét. A kikötõ elõtti
hullámtörõ és a part között megyek. A kikötõmedencékbõl szerencsémre nem jön ki
nagy hajó, nem küldi rám a hullámait.
Dél felé elérem az Arno folyó torkolatát. Ezen kéne felhajóznom Pisába
megnézni a ferde tornyot, meg mellette a katedrálist. Ha nem vesztegettem volna
sok idõt a kuplungcsere miatt az Adrián habozás nélkül elmennék Pisába. Nagy
sóhajtással megyek tovább, a ferdetorony kimarad az életembõl.
Kora délután értem Viareggioba. A marinán
kívül de a hullámtörő gáton belül rengeteg a szabad kikötõhely és az éjszakai horgonyzásra alkalmas homokpad. Gyorsan
tankolok és vizet vételezek. Az északi hullámtörõ belsõ oldalán üres kikötõhelyre
oldallal állok. A védőgát itt is a felsõ fedélzetig ér. A gátkorona nyilvános sétány, a tenger felőli oldala plázs. A nagy hullámverés miatt kevés a strandoló, csak egy-két bátor
fürdõzõ kísérletezik megmaradni a deszkáján.
Velem szemben a marina tele csodahajóval. Látom, hogy mágneskártyás sorompón
lehet a bejutni. Jó drága hely lehet, hosszadalmas ügyintézéssel. Sétálok egyet
a mólón, megmozgatom izmaimat. A város fölötti hegyeken gyönyörû fehér
fellegek tornyosulnak, festõ ecsetjére kívánkozó látvány. Tervezem a további
utamat, még 450 km a tengeren. Szinte alig hihetõ, egy hét múlva megint csendes
vízen, a Rhone folyón leszek. Ez jókedvre derít a tegnapi mélypont után.