ugrás a fõoldalra Nápolytól Viareggioig


62. nap, 2005.07.01., péntek

térkép Megváltoztattam útitervemet, nem megyek Nápolyba, elég volt a városi forróságból. Inkább maradok a vízen. Reggeli után elindultam Capri irányába. Nappali fényben egészen más a tájék. Sorrentónál valóban kék a tenger, ahogy a dal mondja.

Sorrento Caprit körülhajóztam. A szél szerencsére kedvezõ irányú, így átvágok a Nápolyi öböl mások oldalán lévõ Procida sziget és a szárazföld közötti szoros felé. A hullámzás nagyon kellemetlen, alig várom, hogy a szorosba, hullámárnyékba érjek. Nagyon nagy a személyhajó forgalom, némelyik veszélyesen közel húz el mellettem.

Nápoly A szorosban szembe széllé változott a szél iránya. Értelmetlen tovább menni, behajózok a közeli Acquamortal kikötõbe. A kikötõmedence tágas, a hullámtörõ mellé orral-farral kikötök. A hullámtörõn családok piknikeznek, a gyerekek leugrálnak a magas rakpartról. Nagyon vidám a hangulat. Ide nem hatol be a tenger hullámzása, amely igencsak felerõsödött. Jobb híján elvégzem a motor karbantartását, lecserélem a motor- és az irányváltó olaját, fürdök, napozok.

Acquamortal Többen felfigyeltek a magyar lobogóra, megkérdezték, valóban Magyarországról jöttem-e. Mutattam nekik térképemen az útvonalamat. Az egyik érdeklõdõ egy négytagú család volt. A férfi búcsúzáskor megkérdezte, maradok-e reggelig, vásároljanak-e valamit. Gyümölcs, zöldség az mindig jól jön. Reggel valóban hoztak paradicsomot, barackot, paprikát, uborkát, cukkinit. Biztosan a kertjükben szedték. (Pénzt nem fogadtak el érte.)

Acquamortal Acquamortal Nápolyhoz közel, a meredek hegyoldalba épült üdülõfalu. Csónakkikötõje eszméletlenül zsúfolt. A hullámos tenger miatt mindegyik csónak bent áll. Késõ délután nagy katamarán komphajó érkezett. Arra gondoltam, ha marad a szeles idõ, holnap mégiscsak bemegyek Nápolyba. A trafikostól azonban hiába érdeklõdtem a menetrendrõl, nem tudott felvilágosítást adni. Szerinte jobban járok, ha busszal megyek, 10 percre van a buszmegálló a városban, fenn a hegyen.

Acquamortal Elindultam megkeresni a megállót. Jó negyedórás hegynek fel gyaloglás után sem értem a városba, így visszafordultam. Idõközben besötétedett, a trafikos éppen zárt. Felajánlotta, hogy gépkocsiján elvisz a buszmegállóba és még vissza is hoz. Nagyon rendes tõle. Szûk szerpentinen kapaszkodtunk fel a hegyre. Hát gyalog legalább 1 órás út, így magamban lemondtam a holnapi városnézésrõl. Visszafelé megálltunk egy kilátó ponton. Odalent a parton fénylett a tenger. Gyönyörû panoráma nyílt a Nápolyi öbölre és a kivilágított Nápolyra. Kinn a tengeren egyre erõsödött a hullámzás, némelyik hullám már a gáton is átcsapott. A vízpermet miatt leponyváztam.

63. nap, 2005.07.02., szombat

Acquamortal Reggelre elállt szél. Láttam, hogy sok csónakos készül a tengerre. Mellettem megnyílt egy gumi motorcsónak kölcsönzõ. Kérdezgettem õket a várható idõjárásról. 1-2-es erõsségû misztrált jósoltak. A tenger csillapodott, hosszú szabályos hullámok gördültek.


Tirrén tenger 11-kor elindultam toronyiránt Gaeta irányába, levágva a Gaeta öblöt. Kora délután a szél és a hullámzás egyre erõsödött, az egész hajó recseg-ropog. Minden, ami nincs rögzítve, ide-oda csúszkál vagy repül. Az orrszekrény ajtaja kinyílt, a könyvek, iratok kiborultak az ágyra. A hullámok felszaladnak a hajó orrán és szétcsattannak a kormányállás ablakán, némelyik átszalad a kormányállás tetején.

Gaeta térkép Kénytelen vagyok leponyvázni. A kék tenger tajtékos fehérré vált. Egyébként tûz a nap, csak a szárazföld felett felhõsödik az égbolt. Összekészítettem a menekülõ felszerelésemet, pedig nem kellene ennyire óvatoskodnom, hiszen a Tirrén tenger egyik legszebb, és legbarátságosabb részén, az Ulüsszeszi-riviérának is nevezett szakaszán hajózok.

Gaeta Mintegy 3 órás "hullámlovaglás" után érkeztem Gaeta szélvédett öblébe. A bejáratot õrzõ erõd alatt a Guardia di Finanza tengerész kiképzõ bázisa. Éppen mentõcsónak gyakorlatot tartottak a tanuló matrózok. Beljebb üres horgonybóják. Kiválasztom a legkedvezõbbet, közel a part is, és ha akarok kiúszhatok. Messze kidobom a farhorgonyt, búvárkodással ellenõrzöm a kikötés biztonságát, a horgonybója rögzítettségét, nehogy éjjel kellemetlen meglepetés érjen. A közelembe lehorgonyzott motoros jachtokon zajlik az élet, szól a zene, néhányan táncolnak. Nagyot úszok én is az öböl tükörsima vizében.

Gaeta A gaetai öböl festõi szépsége a nápolyiéval vetekedik. A település katonai megerõsítése már 1440-ben kezdõdött. A Monte Orlandon épített citadella Itália legnagyobb erõsségeihez tartozott. A félszigetet olasz Gibraltárnak is nevezik. A régi városrész rendetlenül épített, szûk és meredek utcákkal. A hegyoldalt az Angioino Aragonese négyszögletes kastély uralja. A tengerparton áll a d'Orlando torony.

Gaeta Gaeta (a római idõben Cajeta) érseki székhely a 8. században alapított püspökségség. A 140 km-re fekvõ Rómával a Via Appia köti össze. 1848-ban közvetlenül a Szentszékhez tartozó érsekség lett. Legfeltûnõbb épülete a Szt. Francesco bazilika. Az Európában végigsöprõ forradalmak idején Garibaldi elöl ide menekült IX. Pius pápa. Rákóczi Ferenc itáliai utazásai során 1694-ben itt a Szentháromság-kápolnában mondott imát.

64. nap, 2005.07.03., vasárnap

Gaeta Reggel elkötöttem a horgonybójától és felszedtem a farhorgonyt. Bementem a csónakkikötõbe ivóvízért. Vízcsap csak a parton volt. Itt összetalálkoztam egy tengerész tiszttel, akitõl a várható idõjárás után érdeklõdtem. Mondta, menjek be a kapitániára, ott adnak prognózist. A kapitánián nem sok jóval biztattak, 5-ös erõsségû misztrált várnak, amely kezdetben északnyugati, késõbb nyugati irányú lesz. Maradjak a part mellett, kikötõközelben.

Circeo A Circeo fok takarásában viszonylag csendes vízen haladtam. San Felice Circeo kikötõbe szerettem volna tankolni, de a kút vasárnap nem üzemel. A csöndes vízen, egy épülõ móló mellett megebédeltem. A kikötõtõl pár kilométert a fok takarásában, még szél és hullámárnyékban haladtam. Az helyi hajók idáig jöttek ki a kikötõbõl, tucatszámra álltak horgonyon. Elõször nem tudtam mire vélni a várakozásukat, de késõbb rájöttem: jobban szeretik a csendes. szélárnyékos helyeket mint a süvöltő szelektöl háborgó tengert.

Caprolace öböl Bár a szél valamelyest gyengült, de a hullámzás nem. Ráadásul a hullámokat oldalról kaptam. Anzioig, a homokos Caprolace öböl túloldalára szerettem volna eljutni. Odáig még két óra bukdácsolás. A szél is erõsödött, kikötõ sehol. Egyszer csak távolban egy motorost vettem észre, amely a partból jött ki és elszáguldott Anzio felé. Ott lehet egy kikötõ.

Rio Martino Hát nem kikötõböl, hanem egy kiépített folyótorkolatból jött ki. A folyócska két hosszú gát között ömlik a tengerbe. A mólók végén szabályos piros-zöld kikötõbejárat jelzõ árbocok voltak. A bejárat alig 8 méter széles, másfél méteres vízmélységgel. A jobbparton kicsit beljebb egy marina. Nem álltam meg, hanem feljebb hajóztam a Rio Martino magas nádassal és facsoportokkal övezett, barnás árnyalatú, tükörsima vizén.

Rio Martino Felmentem vagy 1 km-t, amíg lakatlan részre értem. Közben elhagytam a jobbparton egy halászkikötõt. Akkora a csend, hogy szinte elképzelhetetlen. A hajó oldalán nem csattannak a megtörõ hullámok sem. Csodálatosan békességes táj, a szemközt mintegy 30 méterre a partoldalban két kacsa. Arrébb hódok hordják az uszadékot, építik a várukat. Itt nem érezni a tenger barátságtalanságát. Két hónap tengerhajózás után megváltás volt a rezdületlen vízfelület.

65. nap, 2005.07.04., hétfõ

Roma Rég volt ilyen nyugodt éjszakám a mozdulatlan vízen. A reggel is szép volt. A folyótorkolatból kihajózva csendes tenger fogadott. Friss a levegõ, felhõpászmákkal keretezett a nap. Délelõtt zavartalanul elhajóztam Marina Porto di Roma kikötõbe. A kikötõ bejáratában az üzemanyagkút ebédidõ miatt zárva volt, nyitásig, fél háromig majd 2 órát várakoztam.

Roma A római klub kikötõ zsúfolva hatalmas jachtokkal. Beálltam egy angol zászló alatt futó vitorlás mögé. A hajó fara lenyitva, így belátni a motorcsónak tárolójába. A levegõ mozdulatlan, szinte izzik. A rakpart olyan magas, hogy csak a kormányállás tetejérõl tudtam felkapaszkodni rá. Kimentem az üzletsorra, gyufát szerettem volna venni. Azt nem kaptam, de kedvemre vásárolhattam volna ékszereket, drága ruhákat a hatalmas választékból.

Elhajóztam a Tevere (az egykori Tiberis) folyó torkolatában létesített Fiumara Grande kikötõ elõtt. A víz színe türkizzöldre vált. Nem messze Róma repülõtere a Leonardo da Vinci fölött több repülõgép köröz leszállásra várakozva. Szinte percenkét indul vagy érkezik egy nagygép, de a légtérben sok a magán kisrepülőgép is. Délután feltámad a misztrál, a tenger egyre jobban hullámzik, még 4 óra a legközelebbi kikötõ. Felbontok egy üveg egri oportó bort, elkél egy kis feszültségoldó. A barátaim SMS-seztek a Szentendrei-sziget csúcsáról: jól érzik magukat, és nagyon szurkolnak nekem.

Santa Marinella A napkorong pont a horizontot érintette, mire megérkeztem a Santa Marinella Odescalchi yachtkikötőhöz. Az IPA benzinkút már zárva, odaálltam a mólójához, hogy ott várjam meg a reggeli nyitást. Alig kötöttem ki, jött egy gumicsónakos, hogy 18 euró egy éjszaka. Nem kívántam ennyi pénzt kiadni szükségtelenül, inkább elmentem a móló elé. Már két vitorlás állt itt horgonyon. Én is lemacskáztam, bízva a kitartó jó idõben. A part egyébként homokos, jól fog a horgony, a vízmélység is csak 3 méter körüli. Az egyik parti villa árbocán hatalmas japán zászló leng. Alkonyatkor még a gyenge szellõ is elhalt. Csodálatos látvány, ahogy a napkorong lassan elmerül a tengerbe.

66. nap, 2005.07.05., kedd

Santa Marinella Horgonyon aludtam, nagyon fáradt voltam. Megszokásból kétszer, háromszor felébredtem, ellenõriztem a tájékozódási pontokat, nem sodródik-e a hajó. Az enyhe szellõ elfordított, de a szomszédos vitorlások biztonságos távolságban vannak. A hajnali gyenge futó zápor kicsit felfrissítette a fülledtséget. Reggel nyoma sem volt a zápornak. Felhúztam a horgonyt, nem vártam meg míg a benzinkút kinyit, tovább hajóztam.

Santa Marinella A szél a nap irányából délnyugatira változott. Nem tudom jó jelnek véljem-e, mindenesetre segít a haladásban, és a hullámok is hátulról jönnek. A szélfordulás mégsem minõsült jó jelnek. Idõnként heves szélroham rázta meg a hajót, a hullámok is befröcsköltek a hajó farán. Gyorsan felponyváztam, megint összekészítettem a "hajótörött" cuccaimat.

Santa Marinella Alig hagytam el Civitavecchiát, a régi pápai kikötõvárost, jó kis libecco kerekedett belõle. Az égbolt kékje ólomszürkévé, a tengervíz pedig a csodálatos azúrkékrõl piszkosszürkévé változott. Nem látok egyetlen vitorlást a nyílt vízen. Mindössze egy sárga, magas orrkiképzésû hajó cirkál lassú tempóban messze a hátam mögött.

Ercole Ebben az idõben ma már biztosan nem érem el Elba szigetét, a mai úti célt. A GPS-be beütöm a legközelebbi kikötõ, Porto Ercole koordinátáit. Még jó három óra az út odáig, ha nem romlik tovább az idõ. A szél sajnos tovább erõsödött. Ercole és köztem egy alig észrevehetõ lapos sziklazátony húzódik. Elkerülésére nyugatabbra fordultam. Az irányváltoztatás miatt kellemetlenül oldalba kapom a hullámokat. A sziklazátony után újabb akadály a kikötõig: egy hatalmas területet sárga bójákkal elzártak. Végre 14 órakor beérkeztem a kikötõ csendes vizére.

Ercole A bejárattal szemben egy rövid móló végén API benzinkút, de ebéd idõ miatt zárva. Mindegy odakötök, megvárom a nyitást. 33 litert tankoltam, literenként 1,17 euróért! Még jó, hogy csak ennyi hiányzott. A móló oldalában kikötött csónakok között helyet szorítottam magamnak, és elmentem bevásárolni. Hát nem sokat vásároltam, az élelmiszernek is horror árai voltak. Például 1 kg paradicsom 3 euró 30 cent, 1 kg krumpli 2 euró 30 cent. A gyümölcs árait már nem is említem. A nagy bevásárlás 2 db uborkára korlátozódott 1 euró 20 cent-ért. Viszont elég olcsón írták cd-re a fényképeimet.

Porto Ercole Maga a városka tipikus üdülõhely, fõutcája a Via Caravaggio. A kikötõmedencében két marina több száz hajóállással áll a hajósok rendelkezésére. A helyi nevezetességekröl a képeslapokból tájékozódtam. Porto Ercole nevezetességei a Stella erõdhöz és Caravaggiohoz kapcsolódnak. A városka területe már az etruszkok idején az i.e. 11-10. században is lakott volt. A rómaiak hosszú küzdelem után az i.e. 2. században Etruria teljes egészét elfoglalták, ám az etruszkok nyelvüket és kultúrájukat még sokáig megtartották. A kikötõ fölött emelkedik az Argentario hegy, csúcsán a különleges formájú Stella erõddel. Azért különleges formájú, mert az elsõ védvonal négyzet alakú és benne egy hatágú csillag alakú belsõ vár, ezen belül egy majdnem szabályos ötszög alakú udvarral.

Porto Ercole A városkában halt meg 1610-ben a világhírû itáliai barokk festõ, Michelangelo Merisi da Caravaggio. A templom irattárában 2001-ben felfedezett – a halotti anyakönyvhöz az anyakönyvet vezetõ pap által készített – feljegyzés tanúsága szerint a festõ tífuszban halhatott meg és nem gyilkosság áldozataként, mint ahogy azt addig feltételezték. A hivatalos halotti anyakönyv nem került elõ.

Egy nagyon jól ellátott hajófelszerelési üzletben megláttam az olasz kikötõk pilotkönyvét, mindössze 40 euróért. Kár, hogy csak olasz nyelvû. Sokat gondolkodtam, megvegyem-e, de már az olasz tengerpart vége felé jártam, felesleges kiadásnak gondoltam. Inkább vettem egy vízmentes irattartót, amivel kiváltottam a hajótörött felszerelésembõl az "irattartó termoszt".

67. nap, 2005.07.06., szerda

Jól kipihentem magam. Egyszer ébredtem fel az éjszakai portyára induló búvárcsapat jókedvû hangoskodása miatt. Pont a mellém kötött gumicsónakot használták. Irigyeltem õket e nagyszerû lehetõségeik miatt. Jó búvárterületen, kifogástalan felszerelésben hódolhatnak kedvenc idõtöltésüknek. Eszembe jutnak a mi éjszakai búvárportyáink a Fekete tengeren. A határõrök zaklatása, a légzõkészülék használatának tilalma, a hideg elleni védelemre használt csíkos tengerész trikóink, a házilag készített, otromba vízhatlan fényképezõgép tokok. Most a hajósboltban kedvemre válogathatnék a legjobb búvár felszerelés közül.

Porto Ercole Pirkadatkor elindultam. Több horgász már megelõzött, vagy talán éjjel is kint voltak már. A nap vörösbe öltöztette a Stella erõdöt. Az erõd alatt keskeny aprócska, valószínûleg lakatlan sziget, meredek sziklaparttal. Itt találkoztam megint a búvárokkal. A vízmélység gyakran 40 méternél több. (40 méter a mélységmérõm mérési határa).

Elba Alighogy kijutottam a nyílt tengerre, elég erõs északnyugati szembe szelet kaptam, a hullámok csak úgy döngetik a hajó alját. Ma a közel 100 km-re lévõ Elba szigetre szeretnék eljutni. Úgy tervezem Punta Aláig a part mellett megyek, és ott vágok át a szoroson. Süt a nap, mégis ponyva alatt hajózok az állandóan becsapó vízpermet miatt. A part csodálatosan zord. A meredek sziklákon várak, várromok és õrtornyok mutatják e vidék régen volt politikai fontosságát. Ezen a környéken telepedtek le itt az etruszkok i.e. 1200 körül.

Elba térkép Az etruszkok – akik egyes kutatók szerint, talán "unokatestvérei" a magyarságnak – városai függetlenek voltak, nem alkottak államot, csak alkalmanként, a mindannyikat fenyegetõ veszély láttán léptek szövetségbe. Az etruszkok ügyes és vállalkozó kedvû hajósok voltak, rendszeres kapcsolatot tartottak a Földközi-tenger valamennyi fontos civilizációjával. Az etruszk kultúra igen nagy hatással volt a római civilizáció kialakulására; az építészettõl a várostervezésig, a vallástól az írásbeliségen át az államszervezetig az élet csaknem minden területén felfedezhetõk nyomai. A római történelem elsõ azonosítható alakjai is etruszk királyok.

Elba sziget De vissza a mába. Nem hajóztam fel egészen Punta Aláig, mert a látóhatáron számos sziklazátonyt láttam. A magános szigeteket a vízbõl kiálló sziklák sora köti össze. Térkép híján, ha nagy ívben kerülöm, közelebb jutok az Elbához mint a szárazföldhöz. Az Elba hullámvédett oldalában kényelmesebb hajózni. Keserves 3 óra volt míg átértem.

Elba sziget Félúton kontakthibássá vált a robotkormányom. Kénytelen voltam leállni, és megjavítani a hibát, mert manuálisan nem tudtam egyenesben tartani a hajót. Ha visszanéztem a nyomdokvonalra, az úgy nézett ki mint az ökörhugyozás. Porto Azzurronál érem el a szigetet. Innen szélárnyékban, csendes vízen élvezetessé vált a hajózás. Csodásan szép pálmaligetes öblök elõtt haladok el, a kedvem is megjavult. Az elsõ valamire való kikötõ Rio Marina zsúfolva hajókkal. Portoferrarioba igyekszem, nem állok meg. Estefelé érkezem Cavo festõi öbölhöz. A marina benzinkútjánál tankolok. A parton a mûszaki boltban kaptam kontaktsprayt, ezzel megtisztíthatom a robotkormány idõjárásnak kitett csatlakozóit. A közeli élelmiszerboltba is benéztem, de csak kenyeret vettem 1 euróért. A paradicsom itt is 3,3 euró, azaz durván 860 forint. Nagyon húzós. A marina árára már rá sem kérdezek, gyorsan elmegyek.

Elba sziget, Cavo Pár száz méterre egy aranyos öböl. Már több kis hajó horgonyoz itt. A víz kristálytiszta. Én is megállok vacsorázni. A kishajók valószínûen nem fognak éjszakára itt maradni, nem kabinosak. A nap még magasan áll. Búvárkodás, könnyû vacsora. Nem ideális a hely az éjszakázásra. Túlságosan nyitott és minden oldalon sziklás partok. Most minden nagyon szép és békességes.

Elba sziget, Cavo Idefelé a strandnál láttam egy sokkal védettebb, piciny, homokos öblöt, a belsõ felén csónakkikötõvel. Rövid gondolkodás után visszamentem. A pálmafás strand már üres, az öböl elhagyatott. A parttól 60 méterre, alig 2 méteres vízben lehorgonyoztam. A horgony jól fog a homokos tengerfenékben. A marina is látótávolságon belüli, végveszély esetén oda bemehetek. A komphajók nem erre járnak, így nem kell tartani nagy hullámaiktól. Azért óvatoskodom ennyire, mert semmiféle információm nincs az idõjárási viszonyokról, és élénken él még emlékezetemben az a tavalyi éjszaka az Adrián, amikor egy kis öbölben éjszaka a megforduló szél majdnem kivert a sziklákra.

68. nap, 2005.07.07., csütörtök

Mint reméltem az éjszaka békességgel telt el. Jó, hogy idejöttem, mert a mérsékelt erõsségû szél megfordult és a tenger felöl fúj. Az égbolton gyanús fehér felhõk gyülekeznek. Gyorsan indulok, még 1 órára vagyok Portoferraiotól. Megkerültem a sziget északi csúcsát és egy piciny sziget mellett elhajózva az elémtáruló panoráma lélegzetelállítóan szép. Jártam mostanában jó pár szép helyen, de ez a párját ritkítja.

Portoferraio Erdõs, magas, dús zöld növényzettel borított partok által övezett öbölben, hatalmas hófehér komphajók hasítják az azúrkék vizet. Jobbra a város világospiros cseréptetõs épületei. Az egész panorámát uralja a hegytetõre épült Stella erõd. A bal parton kisebb öblökben homokos és apróköves strandok, horgonyon álló jachtok. A fõ kikötõt takarja a földnyelv, csak a hajóforgalmat látom. Az öböl legbelsõ része marina, amelyben a hajók horgonybójákon állnak. Egyszóval festõi.

Portoferraio, Stella erõd Közvetlenül az erõd alatt találtam megállóhelyet Lega Navale Italiana sezione di Portoferraio csónakkikötõben. A kikötõ mindössze egy töredezett kõmóló, a hajók itt is horgonybóják között állnak és a parti kiszolgáló épületekhez csónakkal lehet kijutni. Én is kerestem a szinte üres kikötõben egy szimpatikus bójapárt és közéjük álltam. Egy evezõs csónakkal kivittek a partra. Megengedték, hogy pár órát maradhatok, amíg megnézem a látnivalókat, köztük a Napoleon rezidenciát.

Portoferraio Elõször az erõdbe kapaszkodok fel a meredek utcákon. Szerencsére még korán van, a kapunyitásra 9 óráig várakoznom kell. A belépõdíj 1,3 euró. Egyedül vagyok látogató. Maga az erõdítmény nem látványos, több része a turisták elöl elzárt, vagy magánterület, vagy katonai célokra használt. A panoráma csodálatos. Innen belátni a Mullin villa kertjébe. Ebben a villában töltött majd egy évet Napoleon számûzetésben.

Portoferraio Az erõdbõl lesétáltam a Napoleon múzeumba. Napoleon a lipcsei csatában elszenvedett veresége után 1814. április 28-án érkezett, életfogytig tartó, elbai számûzetésébe. 1815. február 26-án, az Inconstant fedélzetén, két másik hajó kíséretével, – 700 katonával – kifutott Portoferraio kikötõjébõl birodalmának a visszahódítására. Március 20-án, Párizsba való visszaérkezése után elkezdõdött a mindössze 100 napos második császársága.

Ennyit röviden a történelemrõl. A francia kastélyokhoz képest nagyon szerény, egy emeletes épület. 5 euró a belépõ. Kellemesen hûvös van, a villa pazar, berendezése szolid császári pompáról árulkodik. A villához gondozott kert is tartozik, pazar kilátással a tengerre. Nem sok látogatóval találkoztam. Nyugodtan fényképezhettem.

Portoferraio A múzeum hûvösébõl kilépve szinte mellbevág a hõség. A kikötõvárosban más látnivaló nem nagyon lehet. A képeslapokon nem látok érdekességet. Sietek le a kikötõbe vásárolni. Találtam egy fedett piacot elfogadható árakkal. A paradicsom kilója 1,7 euró, a krumplié 1,2 euró. A hajóhoz visszatérve a csónakkikötõ teraszán iszom egy jó hideg sört és töröm a fejemet, hogy jutok be a Medúzához. Nincs senki az evezõs csónakok körül. Végül a csomagokat leraktam a mólón és beúsztam a hajómhoz, majd hajóval vissza a csomagokért.

Ma már nem szándékozok tovább menni. Inkább ejtõzök, fürdök, napozok, karbantartom a hajót. Körbehazóztam az öblöt. Az egyik üres mólónál olyan vízcsapot találtam amibõl tiszta melegvíz folyt. Gyors mosogatás, mosás és zuhanyozás. Estefelé kikötöttem egy roncs móló megmaradt cölöpjeihez. A partra kimenni már nem tudok, de nem is akarok. Viszont én is megközelíthetetlen vagyok a gyalogosok számára.

69. nap, 2005.07.08., péntek

Elba Hajnali 4-kor indultam még korom sötétben. Alig pirkadt, amikor elhagytam az Elba sziget legszélsõ keleti fokát és az elõtte lévõ kis szigetet. A szoros közepe táján jártam, amikor a nyugati égbolt beborult, a szél északivá vált, egyre rosszabbodott a helyzet. S. Vincenzonál befordultam a marinába, mert nem mertem tovább menni az egyre erősödő viharos szélben, pedig még csak 8 óra.

S. Vincenzo Jól döntöttem, még el sem értem a hullámtörõ belsõ oldalát, kitört a vihar. Már szakadó esõben álltam móringra a kijelölt helyemen. A marinában 16 euró egy nap, a kikötõhelyen kívül más szolgáltatást nem nyújt. Mellettem egy fa motoros-vitorlás hajó, szemmel láthatóan régóta nem utazott. Késõbb megismerkedtem a tulajdonosával, Marióval. Marió 60 éves tengerész, ezen az állóhajón lakik. Meghívtam egy pohár borra, amit szívesen elfogadott. Mondtam, hogy Monacóba mennék, de sok a 40 euró illeték. Mosolyogva mondta, ki lehet kerülni az ellenõrzést. Õ régebben sokszor megtette mint csempész. Elmagyarázta a módját, ami késõbb ragyogóan bevált :-))))

S. Vincenzo Még az Elba szigeti induláskor éjjel észrevettem, hogy kiégett a hátsó navigációs lámpám. Kimentem a városba pótlásért, de hiába jártam a mûszaki üzletekben és benzinkutaknál, egy egyszerû 12 voltos sofita izzó nem kapható. A település egy nyaralótelep. Nincs más, mint egy hosszú plázson több strand. Az utazási iroda kirakatában felfedeztem egy egynapos autóbuszos kirándulást Rómába. Ha a rossz idõ másnap is folytatódik, elbuszozom Rómába.

Egész délután tartott a rossz idõ, kipótoltam az alváshiányomat. Estefelé feloszlottak a felhõk, kisütött a nap. Marió szerint holnap jó idõ lesz. Eddig még nem jártam a recepción, ezután sem fogok. Hajnalban búcsú nélkül elmegyek.

70. nap, 2005.07.09., szombat

Mint ahogy terveztem, piszok módon fél 5-kor fizetés nélkül eltávoztam a marinából. Nem nagy dicsõség, de a 16 euróért az ellenszolgáltatás aránytalanul alacsony. Törökországban 12 euróért öthorgonyos, úszómedencés marinában voltam, de Olaszországban maradva Otrantóban ennyi szolgáltatásért 7,2 eurót kértek.

Porto Pisa Sok a felhõ az égen, de a gyenge szél most a part felöl fúj, nincs számottevõ hullámzás. A vitorla segítségével gyorsan haladok. A part lapos, jellegtelen eléggé egyhangú. Hamarosan elérem Livorno hatalmas kikötõjét. A kikötõ elõtti hullámtörõ és a part között megyek. A kikötõmedencékbõl szerencsémre nem jön ki nagy hajó, nem küldi rám a hullámait.

Viareggio Dél felé elérem az Arno folyó torkolatát. Ezen kéne felhajóznom Pisába megnézni a ferde tornyot, meg mellette a katedrálist. Ha nem vesztegettem volna sok idõt a kuplungcsere miatt az Adrián habozás nélkül elmennék Pisába. Nagy sóhajtással megyek tovább, a ferdetorony kimarad az életembõl.

Viareggio Kora délután értem Viareggioba. A marinán kívül de a hullámtörő gáton belül rengeteg a szabad kikötõhely és az éjszakai horgonyzásra alkalmas homokpad. Gyorsan tankolok és vizet vételezek. Az északi hullámtörõ belsõ oldalán üres kikötõhelyre oldallal állok. A védőgát itt is a felsõ fedélzetig ér. A gátkorona nyilvános sétány, a tenger felőli oldala plázs. A nagy hullámverés miatt kevés a strandoló, csak egy-két bátor fürdõzõ kísérletezik megmaradni a deszkáján.

Viareggio Velem szemben a marina tele csodahajóval. Látom, hogy mágneskártyás sorompón lehet a bejutni. Jó drága hely lehet, hosszadalmas ügyintézéssel. Sétálok egyet a mólón, megmozgatom izmaimat. A város fölötti hegyeken gyönyörû fehér fellegek tornyosulnak, festõ ecsetjére kívánkozó látvány. Tervezem a további utamat, még 450 km a tengeren. Szinte alig hihetõ, egy hét múlva megint csendes vízen, a Rhone folyón leszek. Ez jókedvre derít a tegnapi mélypont után.

Tovább



































           KLIKK vissza
Az útvonal







Sorrento           KLIKK vissza
Sorrentoi tengerpart a szálloda sorral







Nápoly           KLIKK vissza
A nápolyi öbölben haladó személyhajó








Acquamortal           KLIKK vissza
Acquamortal kikötõ







Acquamortal           KLIKK vissza
Acquamortal zsúfolt csónakkikötõje, háttérben a Procida sziget








Acquamortal           KLIKK vissza
A barátságos trafikos aki megmutatta Nápoly éjszakai látképét








Acquamortal           KLIKK vissza Indulás elõtt








Tirrén tenger           KLIKK vissza
A hullámok felcsapnak a kormányállás ablakába







Gaeta térkép          KLIKK vissza Régi térkép Gaetáról és környékérõl








Gaeta           KLIKK vissza
Angioino Aragonese négyszögletes kastély, a tengerparton pedig az Orlandó torony








Gaeta           KLIKK vissza Monte Orlandon épített citadella








Gaeta           KLIKK vissza Szent Francesco bazilika








Gaeta           KLIKK vissza Gaeta erõsség








Gaeta           KLIKK vissza
Gaeta fok








Caprolace öböl           KLIKK vissza Látszólag csendes a tenger, de hullámokat oldalba kapom, nagyon dülöngélek








Rio Martino           KLIKK vissza
Rio Martino folyótorkolat térképe








Rio Martino           KLIKK vissza
Rio Martino folyó csöndes vize








Roma           KLIKK vissza
Marina Porto di Roma elõtt








Roma           KLIKK vissza
Marina Porto di Roma-ban egy hatalmas angol vitorlás mögött








Santa Marinella           KLIKK vissza
Santa Marinella








Santa Marinella           KLIKK vissza
Egyre romlik az idõ








Santa Marinella           KLIKK vissza
A hajótörött felszerelés készenlétben








Santa Marinella           KLIKK vissza
Csak egy hajó cirkál mögöttem kis sebességgel








Ercole           KLIKK vissza
Alattomos, alig látható sziklazátony, a háttérben látható alacsonyabb hegy az Argentario, alatta a kikötõ








Porto Ercole           KLIKK vissza
Végre biztonságban, a tankállomás mólójánál Ercoléban








Porto Ercole           KLIKK vissza
Argentario csúcsán a Stella erõd, elõtérben a marina








Porto Ercole           KLIKK vissza
Ennek a templomnak az irattárában találták meg Caravaggio haláláról szóló feljegyzést 2001-ben








Porto Ercole           KLIKK vissza
Hajnali indulás Porto Ercoléból








Elba           KLIKK vissza
Lassan közeledek Elba szigethez








Elba           KLIKK vissza
Elba térkép








Cavo           KLIKK vissza
Jellegzetes Elba szigeti strand








Cavo           KLIKK vissza
Cavo-i öböl








Cavo           KLIKK vissza
Cavo-i öböl sziklafala alatti jó búvárhely








Cavo           KLIKK vissza
Cavo-i strand








Portoferraio           KLIKK vissza
Elba szigeti Stella erõd








Portoferraio           KLIKK vissza
Portoferraio öböl








Portoferraio           KLIKK vissza
Mullin villa, Napoleon számûzetési lakhelye








Portoferraio           KLIKK vissza
Bejárat a Napoleon múzeumba








Portoferraio           KLIKK vissza
Lega Navale Italiana sezione di Portoferraio csónakkikötõ








Portoferraio           KLIKK vissza
Elba sziget északkeleti csúcsa napkeltekor








S.Vincenzo           KLIKK vissza
S. Vincenzo marina hullámtörõjén megtörõ hullámok








S.Vincenzo           KLIKK vissza
S. Vincenzo marinában Márió








Pisa           KLIKK vissza
Porto Pisa








Viareggio           KLIKK vissza
Viareggioban








Viareggio           KLIKK vissza
Jókedvû fiatalok a vitorlás fedélzetén








Viareggio           KLIKK vissza
Viareggio strand