1. nap,
2005.05.01., vasárnap
Budapestrõl gépkocsival éjfélkor indultunk és 9-kor Bakaracban voltunk. A marinában rossz
híreket kaptam. Egy téli szélviharban darabokra szakadt a hajótakaró ponyvám.
Állítólag 140 km/óra szélsebességet mértek a Krk szigetre vezetõ hídon. A
Medúzában jó 15 cm magasságban áll az esõvíz. A kabinban iszonyatos bûz terjeng.
A hajófenékbe fektetett horgonyláncból kiázott a dunai iszap, nyúlós fekete-barna
massza mindenütt. A görögországi hófehér ballasztkövek mocskosak. Elkeserítõ látvány.
Kirámolok a hajóból. A hajófeneket magasnyomású forró vízzel kimosom majd
domestossal fertõtlenítem. A horgonyláncot és a ballasztköveket beáztatom
a tengervízbe, majd nagy nyomású forró vízzel kimosom. Már késõ este, amikor
minden visszakerült a helyére. Szerencsére egész nap jó idõ volt, a meleg
napsütésben minden gyorsan száradt.
Zuhanyozás után holt fáradtan bújtam a hálózsákba. A mai munka nem volt
betervezve. A tulajdonképpeni hajómunkálatoknak csak másnap reggel láthattam hozzá.
Elvégeztem az összes olajcserét, bekötöttem a menetóra számlálót, megjavítottam a
digitális motorhõmérõt és kijavítottam a hajótest kisebb sérüléseit, feltankoltam.
Ebéd után tettük vízre a hajót. Jó érzés volt újra a tengeren látni. Örültem de
egyben szorongtam is. Úgy jártam, mint Verne regényében a Vasfejû Keraban
aki, hogy ne fizessen adót a Boszporuszon való átkeléséért, inkább megkerülte
a Fekete-tengert. A télen, amikor a haza utat terveztem abból indultam ki,
hogy inkább jövök haza vízen 5000 km-t mint tréleren 500-at. Négy hónapot
szántam arra a haza útra mely során megint hosszában és keresztben áthajózom
az Adriát, megkerülöm az Appenin félszigetet és a Földközi tengeren elhajózok
Marseilleig. Marseilletõl még kétezeregynéhányszáz kilométer Nyugat-Európa
belsõ vízi útjain Budapestig. Otthon a számítógép elõtt nem is volt olyan
vad ötlet. Itt más a helyzet. Még végig gondolni is sok. Nem szabad hibáznom,
mindennek stimmelnie kell.
A próbaúton felmelegedett a motor, levegõs volt a hûtõrendszer, de egyébként
minden rendben, kivéve a gázolajszivárgást, aminek okát sem most, sem az út
további részében nem tudtam felderíteni. Nem veszélyes, csak kellemetlen mert
a hajófeneket szennyezi.
Felállítottuk az árbocot és a kellemes szellõt kihasználva vitorlázgattunk a
bakakari öbölben. Egészen jól futott a hajó és a kisebb átalakításoknak
köszönhetõen a vitorla is kezelhetõ volt. Este a sikeres próbautat
megünnepeltük a marina vezetõivel. Levetítettem az ide útról készült képeket.
Szakítok a hagyományos hajónapló formával addig, amíg nem indulok el. Két hét
múlva Pünkösdre várom hétvégére a családot. Addig csak csónakázni fogok a
tengeren. Mindent berámoltunk a kocsiból a hajóba. Késõ délután Süni hazament.
Másnap reggel szándékoztam elmenni a marinából. Az este nagyon fülledt volt,
Balthazár bóra veszélyre figyelmeztetett, és azt tanácsolta, kössek el a
parttól és álljak rá merõlegesen. Alig végeztem az átállással és a viharponyva
felszerelésével ömleni kezdett az esõ, dörgött és villámlott. Alvásról szó sem
lehetett, egész éjjel minden csattogott és döngött a hajón. A szél reggelre
sem csillapodott, szakad az esõ, indulásról szó sem lehet. Csak aludni
van kedvem a vigasztalatlan szürkeségben.
Nem ilyen idõjárásra számítottam a májusi Adrián. Délután elállt az esõ, kiderült
az ég. Egy búvárcsapat úszkál körülöttem, kiszedik a vízbõl az év folyamán
beleejtett tárgyakat, új köteleket fûznek a betontömbökbe farkötél gyanánt.
A marina készül a nyári szezonra. Alkonyatkor elállt a szél, lecsöndesedett
a tenger. Reggel elindultam dél felé. Megkerültem a St. Marko szigetet és a
Krk sziget délkeleti oldalán elhajóztam a Percin öbölbeli Jadranovóba.
Jadranovó üdülõfalu, még minden zárva. A nyaralókat renoválják,
szellõztetik vendég invázióra számítva. Nyitott élelmiszer boltot sem találtam.
Visszatérve a hajóhoz egy barátságtalan helybéli elküldött a kikötõ helyemrõl,
hogy az az õ helye. Arrébb mentem. Amíg süt a nap kellemes az idõ, a levegõ
24o C, a víz 16o C. Az öbölbe ömlõ karsztvíz
lehûti tengervizet, 1-2 fokkal kevesebb a hõmérséklete mint a környezetének.
A éjszaka nagyon hideg volt. Délelõtt kisütött a nap, a levegõ hõmérséklete
a napon 37o C. Megmártózom a tengerben, dermesztõen hideg.
Pihenek, napozok, rendezgetem az irataimat, térképeket, könyveket.
Nyaralok. Megtalálom a horvát marinák árjegyzékét. A 7 méternél
rövidebb hajókra 22-24 eurót kérnek naponta.
Este 8 órakor bújt el a nap. Éjfélkor rövid zápor söpört végig. Hajnalra
befelhõsödött az égbolt. Gyors reggeli után elindultam Crkvenica felé. Az
öbölbõl kijõve a Tihi csatornában erõs szembeszél fogadott. Az idõ egyre
rosszabbodott így visszafordultam. Alighogy kikötöttem kitört a vihar. A éles
keleti szélben az esõcseppek vízszintesen szálltak. Késõbb az esõ jégesõvé
váltott. A rossz idõ csak délután javult, este már felhõtlen égbolt, gyönyörû
naplemente.
Hajnalban a levegõ hõmérséklete. 6o C. 3 órakor még csillagos
volt az égbolt, 7-kor már teljesen beborult és eleredt az esõ. Szerencsére
a szél nem fúj. A kenyerem elfogyott, vásárolni nem tudok. Valami a
rosszban, hogy kialudtam magam. A levegõ nagyon lehûlt, napközben
sem emelkedik a hõmérséklet 11o C fölé, lehetne már nyár. A
helybéliek szerint péntekre megjavul az idõjárás. Bár igazuk lenne. Az öbölben két delfint láttam.
Zsuzsa SMS-sezett, pénteken délben érkeznek. Reggel 7-kor elindultam, vissza
Bakaracba. Egy óra múlva megérkeztem, Zsuzsa, Judit és Péter fél 12-kor
futottak be. Gyorsan elfoglalták szállásukat a marinában, majd behajóztak
és elindultunk Crkvenica irányába. Útközben megálltunk fagylaltozni.
Hajókázgattunk a csendes tegeren. Este finom otthoni pörköltöt vacsoráztunk
uborka salátával. Éjszaka hideg volt Zsuzsa nagyon fázott. Az idõjárás labilis,
felhõk száguldoznak az égbolton, halasztgatjuk a hajózást. Biztonságosabb a parton.
Inkább elintézzük a bevásárlást. Bementünk a közeli fiumei METRO-ba,
kiegészítettem élelmiszerkészletemet, megvettük az ajándékokat. Az idõjárás
továbbra sem kedvezõ, így az öbölben. Áthajózunk Bakarba. Sétálunk a parton és
sörözgetünk.
Éjjel még az esõ is rákezdett. Olyan mintha április lenne, pedig a
mediterránban május közepén illene jó idõnek lenni. Reggel elindultunk
Krk szigetre, úticélunk a közeli Malinska. Az égbolt kitisztult,
kisütött a nap. A kikötõben bõven volt hely. Beültünk fagylaltozni a parti
kávézóba. Udvarias és gyors a kiszolgálás, az adagok a tisztességesek.
Hazafelé vitorlázunk, illetve csak szeretnénk. Alighogy felhúzom a vitorlákat,
eláll az addig kedvezõ irányú szél. Mindegy a vitorlák fennmaradnak, mi meg
napozunk a hajón. Késõ délután motorozva megyünk partközelbe, a fiatalok
búvárkodni szeretnének. A víz nagyon hideg, hiába a neoprém ruha, Judit és
Péter hamar kifagy a vízbõl.
Szép békés vasárnap este. A lemenõ nap vérvörösbe öltözteti a kraljevicai
Frangepán és a Zrínyi kastélyt. A jó idõ másnap reggel
is folytatódott, elhajózunk Fiúme elõtt az Isztriai félszigetre.
A kikötõváros a tengerrõl nem túlságosan szép. Sok az olajtartály,
rendezetlen a tengerpart. A város elõtt rakodásra várakozó teherhajók
horgonyoznak. Opatija elõtt egy elhagyatott öbölben, megállunk
búvárkodni. A víz kristály tiszta, de nagyon hideg. Nem maradunk sokáig.
Tûzõ napsütésben érkezünk Opatijába, (Opatia régebbi nevén Abbázia) a XX. századeleji magyar arisztokrácia kedvenc tengeri nyaraló városkájába. A magas
parton, gyönyörû villák sora. A kikötõ szinte üres, még alig van élet.
Turistákat elvétve látunk. Egy-két vendéglõ már kinyitott. Fagylaltozót nem
találunk, így kissé csalódottan indulunk vissza Bakaracba. A tenger kicsit
hullámos, Zsuzsát enyhe tengeribetegség kínozza. A nap hétágra süt, a hajót
robotkormány vezeti, a motor szépen duruzsol. A "vendégeim" már a haza utat
tervezik. Este indulnak.
Kikötés után pótoljuk az elmaradt fagylaltozást a bakaraci fagylaltozóban.
A marinába visszatérve kirámoljuk a gépkocsit, leltározom mi maradt otthon. A
tartalék csáklyát nem hozták magukkal, de nagyobb baj, hogy az olajszûrõket sem.
Péterrel azonnal gépkocsiba vágjuk magunkat, mert alig egy órán belül zár
a crikvenicai autófelszerelési szaküzlet. Zárás elõtt pár perccel estünk be az
ajtón. Kaptunk olajszûrõt, vettem 6 darabot. Ennyi olajcserét terveztem. Amikor
visszaértünk a hölgyek nevetve újságolták, hogy elõkerültek az otthonról
hozott szûrõk. Szûrõvel így bõségesen el voltam látva.
Gyors búcsúzás. Vajon mikor látom ismét õket, vagy egyáltalán látom-e még õket?
Egész estém a hajó berakásával telt. Közben Balthazárt meghívtam egy sörre és
elrendeztem vele a számlát. Holnap indulok. Éjfél felé megjött az SMS,
szerencsésen hazaértek. A reggeli indulásból nem lett semmi, vigasztalanul
borult az ég, szemerkél az esõ. Ki sem mozdulok a hajóból. Degeszre zabáltam
magam, minden romlandót meg kellett ennem. Este már pulykamérgezésem volt
az elfogyasztott mintegy másfél kilós pulykasülttõl.
Reménykedtem a másnapi jó idõben.
Hiába. Éjjel kitört a vihar, dörgött és villámlott, ömlött az esõ. A vihar
majdnem délig tartott. Délben hirtelen kisütött a nap, gyorsan felszáradt
minden. Három órakor megint beborult és szakadt az esõ, mintha dézsából
öntötték volna. Balthazár szerint bóra vonul felettünk. A horvát televízió
idõjárási elõrejelzése szerint tartós javulás, csak két nap múlva várható.
Este megint kiderült, de a légnyomás sajnos egyre csökken.
Éjjel megint tombolt a vihar. A Kossuth rádió otthoni ítéletidõrõl mond híreket.
A vihar fákat csavart ki tövestõl, tetõket sodort le. Itt egész nap esett és
fújt a szél, nem akaródzik indulni. Azért szántam négy hónapot a hazaútra,
hogy nyugodtan kivárjam a biztonságos jó idõt, ne kelljen bizonytalan meteorológia
viszonyok között hajóznom. A tartalék idõ egyre fogy, már 19 napja várakozok
Bakaracban. Szerencsére nem kell fizetnem a marinában.
20. nap,
2005.05.20., péntek
Ma reggel végre jó az idõ, elbúcsúztam Balthazártól és Mariantól és elindultam.
Még az öbölben találkoztam az elsõ horvát rendõrmotorossal, de nem én keltettem
fel a figyelmét, hanem a Via Velebit személyhajó. A motoros szorosan
követi a személyhajót, miközben a 16-os rádiócsatornán utasításokat ad neki.
Az utasításokat nem értem. Lehet, hogy vizsgáztat. 9.50-kor a kézi rádiómon
gyenge térerõvel "mayday" hívást hallottam, de a láthatáron e két hajón kívül
más hajót nem láttam.
A Krk szigetre vezetõ hidat festésre készítik elõ, a homokfúvók porfelhõbe
burkolják. A híd után a tenger egyre jobban hullámzik, erõs a hátszél.
Alig pár óra múlva forró hûtõvíz ömlik a padlóra. Leállítom a motort és
felhúzom az orrvitorlát, amíg a hibát elhárítom. Csak orrvitorlával a
sebességem 7-8 km/óra. Visszahelyezem a lecsúszott hûtõvíz csövet, de
nem indítok. Tarajos hullámokon vitorlázok vagy három órát Jablanac
magasságáig. A kikötõben beállok a tavalyi helyemre, a kis móló végébe.
Itt az öböl mélyén szélcsend kellemes az idõ, sokkal melegebb van min
Bakaracban. Szinte mellbevágó a levendula és valami más növény erõs
illata. Késõbb ínycsiklandó sûlthal illat keveredik hozzá.
21. nap,
2005.05.21., szombat
Eseménytelen éjszaka után korán indultam. A víz tükör sima. Dél körül érek a
ljubaci kapuhoz, a Pag szigetre vezetõ hídhoz. Útközben mindössze egy
hatósági hajóval találkoztam, de nem foglalkozott velem. A hatóságokkal való
találkozás azért vált ki némi izgalmat, mert többektõl hallottam, nagyon
kötözködõk. Nekem meg van egy kis saram, 20 napja vagyok Horvátországban
rendõrségi bejelentés nélkül. Magánturistának 24 órán belül be kell
jelentkeznie.
Alig, hogy áthajózok a híd alatt, megint szétcsúszik a hûtõcsõ, ömlik a forró
hûtõvíz. A hibát gyorsan kijavítom és mivel nagyon meleg van megmártózom a
hideg tengerben. Egy motorcsónak húz el mellettem, bemegy a szirtek közé,
lerövidítve a kanyart. A Pag szigeten 500 éves erõdítmény maradványai,
még a velenceiek építették. A Vir szigeti hídhoz érve keresem a járható
utat. Nagyon kicsi a víz, alig 1 méter mély és csupa szikla a tengerfenék.
Óvatosan manõverezek, többször koccanok. Volt olyan szakasz, ahol motor nélkül,
csáklyázva haladok. Itt tavaly is szenvedtem. Végre a híd alá érek, itt
már 2 méter feletti a vízmélység. Kihúzok a mélyvízbe és hamarosan látom
Petrance kikötõjét.
Petrcanéban a kikötõ jóformán üres, kinéztem egy jó hajóhelyet. Orral
farral akarok kikötni. Amikor a hajó orra majdnem eléri mólót, hátramenetben
gázfröccsöt adok. Abban a pillanatban megáll a hajó és valami visszaránt. A
motor lefullad. Puff neki! A fenékrõl felszedtem egy kötelet, amelyrõl a bója
már leszakadt, de a betonkolonchoz kötött vége még szilárdan tartott.
Gyorsan elõ a búvármaszkot, a búvárkést és bele a hideg vízbe. A betontömb több
mázsányi. A hozzá kötött kötél jó erõs, ujjnyi vastag perlon hegymászó kötél,
rátekeredett a propellerre, szorosan felcsévélõdött a tengelyre és azt mintegy
2 cm-t kihúzta a gumicsapágyból. A propeller majdnem beleüt a kormánylapátba.
Levagdosom a kötelet, de csak mintegy 5 mm-t csúszik vissza a tengely.
Alapjáratban elmegyek egy másik kikötõállásra. Adok egy elõremeneti gázfröccsöt,
de a tengely nem csúszik a helyére. Közben besötétedett, nem állok neki feltárni
a hibát, majd reggel. Nagyon rossz a hangulatom, nyugtalanul is alszom. Rémálmaim
vannak. Állandóan foglalkoztat a gondolat, hogyan tovább.
22. nap,
2005.05.22., vasárnap
Verõfényes napra ébredtem, gyors reggeli, fürdés, borotválkozás. Felszedem a
hajópadlót. A mûanyag kuplung ronda látvány, teljesen eldeformálódott,
javíthatatlan. Szerencsére nem szakadt el, de nagy erõnek volt kitéve, ezzel
nem lehet nekiindulni egy 5000 km-es útnak. Telefonon felhívom a SOLE Diesel
budapesti disztribútorát Vaszkó Bélát. Van csere kuplungja, de csak két hét
múlva jön más ügybõl kifolyóan az Adriára, Rogoznicába. Akkor tudja lehozni
legkorábban.
Gyors telefonálás a barátoknak, nincs-e valamelyiknek kedve hajókázni a tengeren.
Sajnos senki sem készült ekkor nyaralásra. Zadarban innen 8-10 km-re jól
felszerelt marina mûködik, hajójavító üzemmel. Reggel odamegyek, hátha tudnak
segíteni a bajomon. Ma vasárnap, jobban teszem, ha itt maradok. Zöldellnek a
pálmafák, egy felhõ sem zavarja a napsütést. Elmegyek sétálni, nézegetem a
kirakatokat, de nem vagyok nyugodt. Megint hosszú tétlenségnek nézek elébe.
Este próbálok tévézni, de véletlenül letöröm a botantennát. Petrcanet nem zárom
a szívembe, pedig tavaly nagyon barátságos volt és csupa jó benyomást tett rám.
Éjjel szúnyogra vadásztam sikertelenül. Reggelre összecsípett.
23. nap,
2005.05.23., hétfõ
Elromlott az idõ reggelre. Már 6 órakor fenn voltam. Gyors elõkészület után
elindultam Zadarba erõs ellenszélben, nagy hullámzásban a barátságtalan tengeren.
A jacht kikötõ elõtti INA benzinkútnál tankoltam.
A marina javítómûhely vezetõje eléggé barátságtalan. Álljak be a marinába, majd
két nap múlva megnézi, mit tehet az érdekemben. Nem ígéri biztosra a javítást.
Próbálom rávenni, nézze meg a raktárában, van e kuplungja. Ha van akkor két nap
múlva visszajövök, vagy megveszem, akár úgy is, hogy kifizetem a szerelési
költséget is. Errõl hallani sem akart. Dolgom végezetlenül jöttem ki a marinából.
Elég hamar találtam egy nagyon jó helyet a kikötõben. Elindultam a városba
szétnézni. Találtam több hajósboltot, de ilyen kuplungot nem árultak. Egyik
helyen rendeltek volna, de egy hónap határidõvel. Az Óvárosban sétálva
találtam még egy hajósboltot, egy VOLVO szaküzletet, de már zárva volt. Majd
reggel visszajövök.
24. nap,
2005.05.24., kedd
A VOLVO bolt már nyitva volt mire odaértem. A demonstrációs táblán láttam egy
kuplungot, de nem 25-ös, hanem 40-es tengelyre. Az üzletvezetõ megértette mit
akarok, "spojka"-t. Neki nincs kisebb méretben, de ajánlott egy PERKINS boltot
mintegy 2 km-re a kinn a város szélén. Az üzletet megtaláltam, de ott sem kaptam.
Elment a délelõttöm.
Ebéd után visszamentem az Óvárosba nézelõdni, fényképezni. A Fõtéren magyar
beszédre lettem figyelmes, egy pár beszélgetett, horvát nyelvû marina feliratú
trikóban. Leszólítottam õket, a férfi Domján László aki charterezik. Pechemre
a héten nem jön hozzájuk Magyarországról senki, így nem tudom megkérni õket
kuplung lehozatalára. Volt egy ötlete, a kikötõben még két másik hajó is fogad
magyar vitorlázókat az Eurike és az Euforia, próbálkozzak náluk is.
Evezõs komppal visszamentem a marina recepciójára. Az Euforia nincs a kikötõben,
kérésemre telefonon felhívták a másik hajó tulajdonosát Miljenko Dunatart, de
nem tudtam vele szót érteni. A marinában magyar nevû, vagy magyar lobogójú hajót
nem láttam. Az a lehetõség is kifújt, hogy szombaton turnusváltáskor megkapjam
Budapestrõl a kuplungot. Kisétáltam a város tenger felöli oldalára. Felhõtlen
az égbolt, gyenge északnyugati szél lengedez. Terveim szerint ma kellett volna
Vis szigetrõl áthajóznom Olaszországba. Ilyen kedvezõ idõben biztosan elindultam
volna. Az öböl vize nagyon koszos, fürödni nem tudok a tengerben. Szerencsére
a hajófarban tudok zuhanyozni.
25. nap,
2005.05.25., szerda
Az éjjel nagyon hullámzott a víz. Az égbolt továbbra is derült. Nincs más dolgom,
mint sétálni és fényképezni. Valahogy nem örülök annak, hogy Zadarban nyaralok.
Más céljaim vannak. Irigykedve nézem a turisták örömét, azokét akik önként
jöttek ide. Szinte bosszantanak a szuvenír üzletek zadari emléktárgyai. Pedig az Óváros nagyon szép, nem szolgált rá az ellenérzetemre.
Régmúlt virágzásának néma tanúit híven õrzik a látnivalók. Az Óváros
kialakulásának a római uralom idejére nyúlik vissza. Kereskedõ kikötõváros volt
fõként, polgárai fõként faáruval és borral kereskedtek. Ókori
római neve Jadar. Ekkor épült a 90 m hosszú és 45 méter széles Fórum.
Oszlopsorának maradványa a még álló korinthoszi oszlop. A Zeleni téren
még láthatók az egykori középületek alapjai, így például a gyûlésteremé, de részletek maradtak meg az eredeti járdából.
A középkorban Zadar volt a bizánci flotta fõ bázisa. Birtoklásáért Velence és
a Magyar Királyság harcolt egymással. Magyar kézen Zadar 1105-1202 közt
és 1358-1409 közt volt. 1409-ben László király 100 ezer dukátért eladta a
dalmát szigeteket és a városokat Velencének. A város virágzásnak indult, templomok
és paloták épültek benne. Zadarból Zára lett. Zadar a két világháború
között még Olaszországhoz tartozott. Az I. világháború után a rapallói
egyezmény elõírásai alapján került Olaszországhoz, majd a II. Világháború
befejezése után Jugoszláviához csatolták.
A kikötõi városkapu (Vrata Sv. Krsvana) 1573-ban épült. A tenger felõli oldalon
Szt. Márk oroszlánja és a lepantói csatának (1571) emléket állító kõ látható.
(1571-ben a görögországi Lepantó kikötõjénél zajlott az egyik legnagyobb tengeri
csata, amit a Földközi-tengeren vívtak. Kétszázötven török gálya, és mintegy száz
keresztény, fõleg spanyol és velencei hajó csapott össze. Velence akkor már több
évtizede harcolt a törökök ellen, hogy megtarthassa a Jón-tengeri és Adria-menti
birtokait. A csatában több mint negyvenezer ember vesztette életét, és több száz
hajó süllyedt el, de a keresztény gyõzelem teljes volt. A török flottát
gyakorlatilag leradírozták a tengerrõl.) A másik kaput, az oroszlános városkaput
1543-ban építették. A Bablja Kula középkori bástya öt kútból
(tulajdonképpen ciszternából) vehettek vizet Zadar lakói. Barangolás
közben ráakadtam egy rádiómûszerész üzletre ahol kaptam egy új antennát a
televíziómhoz. Este megnézhetem az AC Milan-Liverpol BEK döntõt. (3:3 és
tizenegyesekkel a Liverpol nyert.)
26. nap,
2005.05.26., csütörtök
Reggel fehérruhás elsõáldozó gyermekek csoportja vonult. Egy darabig elkísérem
õket, úgyis a piacra tartok. Gyümölcsöt, zöldséget vásárolok. Visszatérve a
hajóhoz kiegészítem vízkészletemet és 11 órakor az enyhe, délnyugati szélben
elindulok Rogoznica irányába. Az elsõ megállót Pakostanéba terveztem, de a szél
jó irányba, északnyugatira fordult (maestral). Teljes vitorlázattal Vragada
szigetre tartottam. A szél közben nagyon felerõsödött. A kikötõ közelében
be akartam vonni a fõvitorlát ami nem sikerült. A gaff beleakadt az
árbocmerevítõ drótkötélbe. Se le, se fel. Belekapaszkodtam a vitorlába és
leszakítottam a gaff csuklóját. Éppen idõben.
Alig jutottam be a halászkikötõbe máris lecsapott vihar. Egy döglött halakkal
teli, nagyon büdös halászhajóhoz kötöttem, majd miután rendbe szedtem a
vitorlázatot behúzódtam a csónakkikötõbe. A víz nagyon alacsony, alig 15 cm
víz van a gerinc alatt. Apálykor biztosan kiapadok, de nem veszélyes, mert
puha homokos a fenék. Az öböl nagyon szép, szememnek furcsa a környezõ dombok
zöldje. Egyedül a temetõ közelsége nyomasztó. Az egész utazásban legrosszabb
a magányosság. A sérült kuplung jól bírja a terhelést, nem romlott az állapota.
27. nap,
2005.05.27., péntek
Mint ahogy számítottam rá, kiapadt alólam a víz. Éjjel a hajó tökéletes
mozdulatlanságban ült az iszapban. Délelõtt mosással, mosogatással napozással
telt. Ebéd után kiszabadultam az iszapból és elindultam Tribunj irányába.
Kezdetben vitorlázta, de szél elállt. Nagy motorosok száguldoznak közvetlen
közelemben.
Tribunjban elõször a halászhajóknál kötöttem ki, de nem találtam jó helynek.
Túl közeliek a zajos szórakozó helyek. Elkötöttem és bementem a városi kikötõbe.
Jobbnál jobb üres kikötõ állások között válogathatok. Találtam is egy nagyon jót.
Orral, farral kikötöttem. Mögöttem a zsúfolt marinában nagy a nyüzsgés, sorra
érkeznek a hajók. Sétálok a parton, de sok látnivaló nincs.
Sötétedés után a marina felöl harsányan felhangzott "angyalom, ragyogóm
szeretem a bort". A jókedvû társaság biztosan magyar. Nem sokkal késõbb
eltántorogtak elõttem a rakparton. Biztosan az utolsó estjüket töltik, holnap
szombat, turnusváltás.
28. nap,
2005.05.28., szombat
Reggel bevásároltam közeli ABC-ben. Felhõ nem volt az égen és már reggel fél 8
órakor nagy a hõség. A kikötõbõl kiérve leállítom a motort, felhúzom a
vitorlákat és várom a jó szelet. Ide oda sodródom, napozok, fürdök. Delfinek
látogatnak meg. A szél 11 óra körül érkezett és kisebb kihagyásokkal Rogoznicáig
kitartott. Ott elállt. A hegyek fölött viharfelhõk tornyosulnak, lehuzom a
vitorlákat, most sokkal jobban ment mint tegnapelõtt. Bemotoroztam az öböl
legmélyére és 17 órakor kikötöttem a tavalyi helyemen. Mennyire másabb volt
a hangulatom akkor, a sikeres út utolsó veszélyes szakaszának, az Adria
áthajózása után. Most szorongok.
29. nap,
2005.05.29., vasárnap
Várakozás, napozás, fürdés. Ragyogó az idõ, meleg a tenger. Szikrázik a
napsütés. Otthon is kánikula, 30oC fölötti a hõmérséklet. Sétálok a pálmafás
sétányon, a szárazfölddel a szigetet összekötõ töltésen. Nézegetem a kikötõbe
érkezõ hajókat, fagylaltozom. Az egyik vendéglõ mellett helybéliek golyóznak.
Alaposan megnézem az 1615-ben épült plébániatemplomot. Szép nap lenne, ha nem
sietnék.
30. nap,
2005.05.30., hétfõ
Egyetlen egy szúnyog nem hagyott aludni, állandóan a fülem mellett zümmögött.
Nagyon késõn aludtam el. A délelõtt tömény unalom, süt a nap, nagy a meleg.
Ideális idõ a tengerparton. Sokat úszkálok a sekély öbölben. Még nagyon kevés
a nyaraló vendég. 16 óra körül beborult, a helybeliek sirokkóra készülnek.
Én is ellenõrzöm a farhorgonyomat. Ráteszek egy betontömböt, az biztosan nem
fog kiszakadni. A sirokkó szerencsére elmaradt. Este hideg déli szél fújt,
de még éjfél elõtt elállt. Kiderült az égbolt, élénk fényûek a csillagok.
31. nap,
2005.05.31., kedd
Délelõtt sétáltam a városkában. Találtam egy hajósboltot, benne egy ismerõs
fiatalembert, akinek a kikötõben mellettem áll a csónakja. Egy hajós magazin
hirdetését mutatta, amelyben egy spliti Sole Diesel kereskedõ hirdet. Lehet,
hogy nála kaptam volna kuplungot. Most már mindegy, pár nap múlva megérkezik.
Bementem a Marina Frapába, megnéztem a hajósbolt árú kínálatát. Minden kapható,
kivéve a kuplungot. Iszonyatos a drágaság.
A hajón kisebb mûszaki problémával kellett megküzdenem. Nagyon lemerült a
segédakkumulátorom, és nem veszi fel a töltést, hiába járatom a motort.
Megtisztítom a sarukat, de nem használ. Kikapcsolok minden fogyasztót. Majd
feltöltõdik ha elindulok. Már 1 hónapja vagyok Horvátországban. Nem ezt
terveztem. Már Szicília környékén kellene lennem. Az unalom elõhozza a
honvágyamat is, hiányzanak az otthoniak. Már 2 napja SMS-t sem kaptam.
32. nap,
2005.06.01., szerda
Ma van a nyár hivatalos kezdete. Az égbolt kicsit felhõs és fúj a szél.
Szélárnyékban rekkenõ a hõség. Unatkozom, már minden irományt elolvastam amit
a hajóban találtam, a keresztrejtvénytõl az autopilot használati utasításáig
mindent. Televíziózni sem lehet áramtakarékossági okokból, a rádiót sem
hallgatom a híreket kivéve.
33. nap,
2005.06.02., csütörtök
Az éjjel fáztam, elõ kellett vennem a tartalék pokrócot. A reggel viszont
csodaszép. Enyhe napszél, kék égbolt és kristálytiszta tenger. Unalmamban
megint átvizsgáltam az elektromos rendszert. Megtaláltam a hibát. A
töltés-ampermérõ csatlakozója oxidálódott. Rövid motorozás után elegendõ áramot kapott
az akkumulátor. Most már rádiózhatok és tévézhetek. 11-kor kaptam az SMS-t,
147 euró lesz a kuplung és nem Rogoznicában, hanem Biográdban vehetem át
vasárnap este. Puff neki, 60 km-t vissza. Ma már nem indulok, majd holnap reggel.
Késõ délután egy magyar legénységû vitorlás érkezett a marinába. A személyzet
vizipolózott a strandon. Az egyikük Detrich László Ráckevérõl észrevette,
hogy magyar vagyok. Odajött egy kicsit beszélgetni. Elmondta, hogy otthon õk is
építenek egy nagy dunai hajót, hogy részt vehessenek a hagyományos útvonalon,
amellyel a hazai svábok emlékeznek minden évben a németországi kitelepedésükrõl.
Jó volt magyar szót hallani.
34. nap,
2005.06.03., péntek
Fél hétkor indulás visszafelé. A kezdeti szélcsendet szembeszél váltotta fel.
Judit lányom SMS-sezett, hogy Málnácska a még nem egészen 1 éves unokám elõször
állt fel önállóan. Judit leányom is megszerezte a jogosítványát. Csupa jó hír.
9 órakor horgonyt dobtam a Muerter sziget egyik öblében, a Tuzbina
szigetecske melletti 6 méteres vízben. Zavartalanul búvárkodtam, még nincs
sok fürdõzõ. A tengerfenék kihalt, így hamarosan kifekszem a napra. Az ebéd
utáni sziesztát követõen felhúzom a vitorlát és indulok tovább. Rossz
tapasztalat, a kormánylapát felülete kicsi, a hajó állandóan kifordul a
szélbõl. Lassan elmotorozok a Muerter sziget északi csúcsáig és bementem
Hraminába. Közvetlenül a városka szívében, szemben a hajózási hivatallal
találok egy jó kikötõhelyet. Hramina hajós szempontból jól ellátott. A parton
benzinkút, szupermarket, pénzváltó és más turista ellátó üzlet, étterem. Egy
fotós szaküzletben CD másolatot készíttetek a betelt fényképezõgép memória
kártyáiról. Reggelre elkészül 25 kunáért.
35. nap,
2005.06.04., szombat
Reggel elmentem a fotós boltba a CD-ért. Pénzt váltottam és néhány apróságot
vásároltam és vettem egy jó minõségû búvár uszonyt. A régi már nagyon
elöregedett, bármikor szétszakadhat. Meghallgattam a Kossuth rádió rövidhullámú
adását, a havi rádió kabarét, és ebéd után elindultam a következõ kikötõbe,
a 14 km-re lévõ Pakostanéba.
A szél kedvezõ irányú, felhúzom a vitorlákat. Manõver közben két nagy olasz
motoros a közelembe húzott el. Hullámai igencsak megdobáltak. A másodikat nem
is vettem észre, hogy közeleg. Fennt álltam a kormányállás tetején, éppen
reffeltem a nagyvitorlát. Két óra múlva megérkeztem Pakostane elé. A szigetek
között egy a személykikötõbe érkezõ hajó nyomában elkerültem a vízbõl
alig kilátszó római kori hullámtörõgát maradványokat.
Nagyon jó helyet találtam a rakpart mellett. A szél nem akar mérséklõdni.
Csúnya sötét, fellegek gyülekeznek. A városkában nem sok a látnivaló, tipikus
idilli mediterrán üdülõ falucska. Üzletek, néhány kávézó, vendéglõ és diszkó. Vaszkó
Bélával sikerült megbeszélni, hogy itt találkozzunk és ne az 5 km-re lévõ
Biográdban. Nekem kényelmesebb, nekik meg akik autóval jönnek 5 km nem oszt,
nem szoroz.
36. nap,
2005.06.05., vasárnap
Borongós az idõ. Fürdeni nem akaródzik, fúj a szél. A kis csónakok sem mozdulnak.
Mellettem, egy fiatal olasz pár gumicsónakkal kifut, de csak a szemközti szigetre
mentek. Riminibõl jöttek gépkocsival, itt bérelnek szállást. Sokkal olcsóbb, mint
Olaszországban. Az egész nap várakozással telt. Végre este 10 körül megérkezett
a kuplung.
37. nap,
2005.06.06., hétfõ
Reggel korán ébredtem, teljesen beborult, esett az esõ. A ponyva alatt sötét
volt dolgozni. Visszafeküdtem, majd 8 órakor nekiláttam kicserélni a kuplungot.
Fél óra alatt végeztem. Várok az idõjárás javulására. Késõ délelõtt elállt az
esõ, elindulhattam mai célállomásom Rogoznica irányába. Hraminában tankolás
céljából rövid ideig megálltam. Legközelebb már Olaszországban tankolhatok.
Hraminát elhagyva belekeveredtem egy vitorlásverseny hajói közé. Én is vitorlát
bontottam. Motorozva és az orrvitorlával jó ütemben haladok a hullámos vízen.
A Velebit hegylánc fölött gyülekeztek a bóra felhõi. Pár óra múlva kijutottam
a felhõk alól és estére mikorra Rgoznicába értek kisütött a nap és elállt a szél.
A horvát televízió híradóban figyelmeztették a hajósokat a bóra veszélyre. Itt
a Soline öbölben nem tartok tõle.
38. nap,
2005.06.07., kedd
Reggel az égbolt felhõtlen, tökéletes a szélcsend. Vizet vettem a morózus
horvát kerti csapjáról és elindultam a tükörsima vízen Vis irányába. Amint
kiértem öbölbõl feltámadt a szél, a tenger is megváltozott úgy 2-es 3-as. A
láthatáron fehér felhõ pamacsok bújtak elõ a tengerbõl. Két óra múlva
megváltozott a szélirány északnyugatiból délkeletivé. A hullámok iránya is
követte a változást. A Velebit felett is gyülekeznek a felhõk.
Kora délután érkeztem Komizába, tisztességes erejû szél fújt keletrõl. Az öböl
jóformán semmiféle védelmet nem nyújt, hiába övezik magas hegyek három oldalról.
A rakpart mellett nincs üres hely, így a tavalyi helyemre álltam. A kapitánián
kijelentkeztem, hogy holnap reggel indulok. Innen átsétáltam a határrendészeti
kirendeltségre kijelentkezni. A kirendeltség idõszakosan mûködik a nyári
szezonban. A hatóság reggel és este jön át Vísbõl.
A szolgálatos rendõrnõ nem léptetett ki, mert reggel nem tudok majd elindulni
a bóra miatt. Szerinte szombat elõtt erre semmi esélyem. Majd szombat reggel
idejön és kiléptet. Biztosan igaza lehet. Nem vitatkozom vele, ha nincs igaza
kiléptetés nélkül is elmegyek hajnalban. A szél egyre erõsödik, aggódom a
hajó biztonságáért, nagyon hánykolódik. A hajósboltban 45 euróért vásároltam
erõs köteleket. Visszatérve a hajóra lecseréltem az összes kötelet. Egy
helybeli halász tanácsára lazábbra kötöm a hajót és megduplázom az új
köteleket. Éppen idejében. Nagyon hullámzik a víz. Kemény éjszakának nézek
elébe.
39. nap,
2005.06.08., szerda
Nagyon rossz éjszaka volt. Nem mertem leponyvázni. Le sem feküdtem, felöltözve
bóbiskoltam. Négyszer, ötször változtattam a kötelek feszességét. Ha nagyon
lazára hagytam, az kényelmes volt, mert nem rángatta a hajót, de idõnként
hozzákoccantam a mederbõl kiálló sziklához. Ha megfeszítettem, a hullámok
nagyon rángatták a rövid pórázra vett hajót. Féltem, hogy kiszakadnak a
kötélbakok. Kidobtam a horgonyt oldalra, hogy távol tartson a sziklától.
Rövid ideig tartott, de sokszor kellett újra dobni.
Enyhén tengeri beteg vagyok. Hajnalban eleredt az esõ, dörgött villámlott.
Muszáj felrakni a takaró ponyvát. A tegnapi kötélvásárlás életem egyik
leggyorsabban megtérülõ kiadása volt, a régi kötelek biztosan nem bírták volna
a terhelést. Reggel kicsit javult az idõ, csökkent a szél ereje. Lefeküdtem
aludni. Félálomban még hallottam az esõcseppek koppanását. Délben felkeltem,
a napot nem látni a felhõktõl. Még egy ilyen éjszakát nem szeretnék átélni.
Bármennyire is hideg a víz, lemerülök és beakasztom horgonyaimat a fenéken
fekvõ karvastagságú kötelekbe, meg egy régi horgonyba.
A hajó most két orrkötéllel, két farkötéllel és két oldalra tartó horgonnyal
van kipányvázva. Eszméletlenül sok rögzítés, de még mindig félek, hogy
elszabadul és hozzácsapódik a mintegy fél méterre oldalt, a víz alatti
alattomos szikláknak. A sziklán alig 50 cm a vízmélység, apálykor még
kevesebb. Az öbölben forog a hideg szél. Az égbolt vigasztalatlanul borult. A
hangulatom szintén. A sok kötél miatt nem tudom a parthoz húzni a hajót, nem
tudok kimenni. Egész nap heverészek. Estefelé csökkent hullámzás, felszerelem
(fuxolom) az ütközõballonok új köteleit. Munkával gyorsabban telik az idõ.
40. nap,
2005.06.09., csütörtök
Az éjszaka nyugodtan telt. A rendhagyó kikötés jól tart, egyszer sem koccantam
a sziklának. Reggel kitisztult az égbolt, szél elállt, melegen süt a nap. Gyors
búvárkodás, a horgonyok nem mozdultak el. Alighogy rendbe szedtem magam. Tussolás,
borotválkozás, reggelizés, feltámadt a szél.
A misztrál szabadon garázdálkodik az öbölben. Tarajosak a hullámok. Megint enyhe
tengeribetegség kínoz. A szél hideg, a nap tûz. Árnyékban fázom, a napon
tûrhetetlen, a kabinban tengeribeteg vagyok. Nem találom a helyemet. Nagyon
lassan telik az idõ. A szemközti templom negyed óránként jelezi az idõ múlását.
Este 7 körül elállt a szél, víz még tisztességgel mozog. Reménykedek a holnapi
jó idõben, meg abban, hogy szombaton végre elindulhatok, keresztül az Adrián.
Kezd kikészíteni a sok és hosszú várakozás. Már negyven napja vagyok a tengeren,
de alig haladtam 4 napi utat. Tavaly 4 nap alatt értem innen Bakaracba, most
negyven nap alatt. Elkeserítõ. Egyre fogy a tartalék idõm.
41. nap,
2005.06.10., péntek
Egész éjjel himbálódzott a hajó. Elegem van a tengerbõl. A visszaforduláson
gondolkodom, mégis jobb a trailer. Visszamegyek Bakaracba és közúton viszem
haza a hajót. Délelõtt a hangulatom elérte mélypontját. Nagyon kínoz a hányiger,
fáj a fejem. Elszántságom is elszállt. Gondolataim otthon járnak.
Mögöttem a mólóhoz kikötött hajón a Pincho-n kompresszoroznak, búvárkészüléket
töltenek. Két fiatalember tüsténkedik. Kérdezik miért nem megyek ki a partra.
Mutatom, hogy csak úszva tehetném, ahhoz meg hideg van. Kérés nélkül felajánlják
a használaton kívüli gumicsónakjukat. Átdobok egy kötelet és odahúzom. Végre
kiszállhatok a hajóból. Kimentem vásárolni. A szárazföldön egybõl elmúlt a
rosszkedvem. Jól feltankoltam étellel és itallal.
Visszatérve áthívom a két fiatalember, Robit és Dodót egy-egy rumos kávéra.
Elmondtam, hogy honnan jöttem és hová tartok. Nem akarták elhinni, hogy már
ekkora utat tettem meg. Megmutattam a Hajómagazin egyik számát, amely fényképet
közöl arról, amikor a Medúza kifut a Fekete tengerre. Mondtam, hogy könyvet
szeretnék írni az útról. Robi és Dodó vörös korallt gyûjtenek. Áthoztak egy
apró vörös korall darabot emlékül. Késõbb együtt kimentünk a partra borozni.
Robi közismert személyiség Komizán. Mindenfelõl ismerõsei invitálták az
asztalukhoz. Nem ültünk le, mert egy horvát magyart a Kálmánt kerestük, hogy
õvele majd tudok beszélgetni. Az egyik teraszon leültünk egy baráti társasághoz.
Robi bemutatott, mint egy õrült hajóst, aki Franciaországba készül dióhéjnyi
hajójával.
Elmeséltem az eddigi tortúrámat, hogy a jó idõre várakozok. A kapitánián már
kiléptettek, de a határon még nem. Többen javasolták, hogy már ne is próbálkozzak
a szabályos kilépéssel, mert megbüntetnek. Amint tehetem szépen, csöndben
osonjak el. Úgy sem ellenõriz senki.
Végül jött a hír, megtalálták Kálmánt az egyik kocsmában. Robi átkísért hozzá,
majd mondta reggel ha akarom elvisz korall halászatra. Kincses Kálmán már
tisztességesen be volt csípve, egész héten dolgozott a kõmûvesekkel. Kicsit
tudott magyarul, mert a nagyanyja a mostani magyar határszélrõl származik,
nagyapja Budapesten él. Édesapja költözött családjával Visre. Õ itt van
eltemetve. Kálmán itt nõsül és vált el. A most 25 éves leánya a feleségénél
nevelkedett, semmit sem tud magyarul. Értelemszerûen a kisfia sem. Kálmán a
szókincsébõl már nagyon sokat vesztett, nincs kivel gyakorolnia.
42. nap,
2005.06.11., szombat
Korán keltem, mert úgy értettem tegnap este, hogy 6 órakor indulunk. Az idõjárás
megjavult, mint ahogy a rendõrnõ jósolta. Majd holnap hajnalban indulok tovább.
1 nap már nem számít. Végre 10 órakor elindultunk Robi hajójával Bisevó
sziget irányába. A lehorgonyzott hajók között óvatosan navigálunk, Robi mutatja,
nekem is így kell majd kihajóznom.
A Merry Fischer 770-est csak úgy repítette a 100 LE körüli Perkins motorja. Mintegy negyed óra alatt megérkeztünk a
szigethez. Rövid keresgélés után megtaláltuk a merülöhelyet jelzõ, zsinórra kötött
mûanyag flakont. Nézem az ultrahangos mélységmérõt, 85 métert mutat. Robi
gyorsan beöltözik neoprén ruhájába, magára akaszt minden szükséges
felszerelést, a víz alatti jelzõtáblától kezdve az önmentõ készüléken keresztül
a kiscsákányig. Dodó segít neki.
A mozdulataikon látszik az összeszokottság, a rutin. Robi nemsokára hanyatt
belecsobban a tengerbe és elmerül a mélyben. Csak a szabályosan érkezõ
buborékok jelzik, minden rendben odalent. Alig pár perc elteltével felszínre
emelkedett a levegõvel felfújt bóján mintegy másfél kilónyi vörös korall,
ami most még moszat-zöld. Dodó szerint jó közepes zsákmány. Rövidesen újabb
bója érkezik táblára írt üzenettel. Dodó leereszt egy ólom nehezékes, méterben
kalibrált kötelet. Ez segíti a búvárt a dekompressziós elõírások megtartásban.
A dekompressziós vagy más néven keszonbetegség az olyan állapot, ahol a vérben
és a szövetekben oldott gázok buborékokat képezve elzárják a vér útját, vagy
más módon okoznak fájdalmat és egyéb tüneteket. Ezt megelõzendõen dekompressziós
táblázat elõírja, hogy a búvárnak milyen mélységekben, mennyi idõt kell a
felszálláskor eltölteni, hogy a felesleges nitrogén eltávozzon a vérébõl.
Ma már nem kell elõre megtervezni a merülés dekompresszoros részét. A nyolcvanas
évek végén jelent meg az elsõ megbízható multifunkcionális búvárkomputer, amely
mikroprocesszora figyelembe veszi a mélységet és az eltelt idõt.
Ebbõl másodpercenként kiszámolja és a búvárnak kijelzi a lehetséges dekompressziós
idõt és zsilippelési mélységet. A levegõben jelenlévõ nitrogén (79%) a másik
hatását a narkotikusat, (köznyelven a mélységi mámor) már 40 méter környékén
kezdi kifejteni. A részegséghez hasonló állapotban csökken a búvár önkontrollja.
Sûrített levegõvel ezért nem célszerû 40-50 méter alá merészkedni.
Mindezek ismeretében nekem hátborzongató volt Robi mindennapi, 80 méteres, sûrített
levegõs merülése egyedül, tartalék búvárkészülék nélkül.
Mindenesetre a korall zsákmány felküldése után még jó egy órát tartózkodott
még a víz alatt. A hideg ellen úgy védekezett, hogy a hajó vízmelegítõ
gázbojler melegvizét gumicsövön Dodó leengedte, Robi pedig lent bevezette a
búvárruhájába. Nem lehetett tökéletes megoldás, mert lilára volt fagyva amikor
feljött. Alighogy kijött a vízbõl mellénk állt a rendõrség gyors motorosa. Elkérték a
hajólevelet és a vezetõi engedélyt, ellenõrizték a zsákmányt. Robi valamilyen
engedélyt mutatott fel, ami feljogosította a korall gyûjtésére. A rendõrök
eltávoztak.
Délre már vissza is érkeztünk Komizába. Útközben kompresszorral ismét
feltöltötték a palackot. Az öböl elõtt két öreg halászhajó lassú menetben
cirkált. Már régen felfigyeltem rájuk. Robi szerint halkarámokat vontatnak,
ebben nevelik a japán exportra szánt halakat. A halak nevét nem értettem,
de két fajtája létezik, a fehér és a kék, állítólag 300 kg-ra is megnõnek.
Japánban ebbõl készül a suchi. Jó pénz van benne. Robi megengedte, hogy a
mólójukhoz kössek. Felszedtem a horgonyokat, beszedtem a köteleket és végre
távol kerültem a veszélyes vízalatti sziklától és kijárhatok a partra.
Délután hosszasan beszélgettünk a korall halászatról. Elõvezettem
biztonsági aggályaimat a merüléssel kapcsolatban. Robi is tisztában van a
veszéllyel. Bal válla már nagyon fáj a sok merüléstõl, keszonbetegség kínozza.
Mutatta búvárkomputerét, amely tárolja merülésének adatait. Hetek óta szinte
minden nap 80 méterre merült. Jó sok nitrogén oldódott a vérében. Egészen õszig
hajtja magát, csak télen pihen. Azt mondja a mélységi mámor, amely
személyfüggõ nem hat rá. (??? Vagy csak nem törõdik vele.)
Ami a keszonbetegséget illeti, a közeli búvárcentrum tulajdonosával közösen
építettek egy gyorsjáratú, dekompressziós kamrával felszerelt mentõhajót. Állandó
ügyeletet tartanak és mobiltelefonos riasztásra azonnal a sérült búvár
segítségére sietnek. A kamrába behelyezik a gyorsan felmerült búvárt és orvosi
ellenõrzés mellett olyan légnyomást hoznak létre, amilyen abban a mélységben
uralkodott, amilyen mélyre lemerült. 10 m vízménységnek 1 atmoszféra túlnyomás
felel meg. A nyomást a dekompressziós táblázatnak megfelelõen szakaszosan
csökkentik a légköri nyomásra. Szükségmegoldásként a búvárt azonnal
visszaviszik az elért mélységbe és fokozatosan, a táblázatnak megfelelõen
hozzák a felszínre. Estefelé Dodóval egy öreg Skodán átmentem tankolni a
8 km-re lévõ Vis városba. A hegytetõrõl gyönyörû kilátás nyílt a
komizai öbölre. Szerettem volna megnézni Titó II. Világháborús
fõhadiszállását, de oda nem ezen az úton kell menni. Közben feltámadt
a szél (a jugó), holnap megint nem tudok elindulni.
43. nap,
2005.06.12., vasárnap
Egész nap fújt a szél, délelõtt csak feküdtem, rossz a közérzetem. Délben úsztam
a tengerben. Ha nem fújna a hideg szél, egész jó idõ lenne. A felhõk közül
idõnként kibukkanó nap szinte éget. Kedvem támadt egy rövid sétára a parton,
kisétáltam a móló végére. A tengeren tarajos hullámok kergették egymást. Egy
kis izgalom. Az érkezõ személyhajót a szél nekivágta a móló sarkának, jó darab
betont letört belõle. A hajó csak kicsit sérült meg, a hatósági vizsgálat után
folytatta az útját. Egy kis kimérésben vettem 1 liter házi vörösbort. Egy pohár
lefekvés elõtt, jót tesz az alvásomnak, és lehet, hogy felvidít.
Rám férne egy kis biztatás. Küldtem egy SMS-t haza, hogy valószínûleg abbahagyom
az utat, és visszafordulok. Vártam egy biztató választ, de nem biztattak. "Te
tudod". Kicsit bepöccentem és feltámadt bennem a kisördög. Azért sem fordulok
vissza, ne sajnáljon senki, vagy ne röhögjenek rajtam a hátam mögött. Titkos
elképzelésem az volt, hogy augusztus 20-án érkezzek Nagymarosra, az
évadzáró vízi karneválra. Kezdetem kifutni az idõbõl, alig három hónap addig és
elõttem a Földközi tenger és Európa ismeretlen belsõ vízi útjain, mintegy 5.000
km és számtalan zsilip. Elkelt egy kis könnyû alkohol mámor.
44. nap,
2005.06.13., hétfõ
A jugó kitartóan fúj délkeletrõl, a helybéliek még három nap szeles idõt
jósolnak. Robi szerint csütörtökön 1 napra meg fog változni a szél iránya
északira. Ezt onnan tudja, hogy évszázadok óta két sziget, Vis és Lastovo
versenyez a Palagruza sziget körüli hallban bõséges vizek hosszú viharos szél
utáni elsõ lehalászására. A versenyt mindig Vis nyeri, mert a jugó után feltámadó
misztrál, északnyugati szél bõ széllel hajtja a visiek hajóit Palagruzához, míg
a lastovóiak majdnem széllel szemben evezhetnek. A szél este megfordul, újra
délkeletivé válik, és haza segíti a bõ zsákmánnyal megrakott visi flottát. A
lastovóiak gyenge zsákmányukkal megint csak széllel szemben evezhetnek hazáig.
Nem tudom a történetben mennyi benne a visi sovinizmus és mennyi az igazság.
Remélem igaz a megfigyelés és az általános igazság csütörtökön aktualizálódik.
Már egy hete várom a jó idõt.
Robit kifaggattam a korallkereskedelem rejtelmeirõl. Szerinte hatalmas üzlet,
a szicíliai maffia érdekelt benne, õk tartják kézben a Földközi tenger
kereskedelmét. Az õ érdekeltségükbe tartozik a felvásárlás és feldolgozás. De
õk finanszírozzák a kitermelést is. Rajtuk kívül egy-két szabadúszó korallhalász
dolgozik titokban. Robi szemérmesen hallgat róla, hogy õ melyik kategóriába
tartozik. Valószínûleg jól keres, az meglátszik a hajóján és környezetén. Nem
irigylem érte, szinte minden nap kockáztatja az életét és az egészségét.
45. nap,
2005.06.14., kedd
Az idõjárás alapvetõen nem változott, csak a szél már hideg, pöffös. A
felhõk kergetik egymást az égen. Délelõtt teszek-veszek, rendezkedek a
hajóban. Felmérem a élelmiszer készletemet, mi hiányzik, mit érdemes az olcsóbb
Horvátországban bevásárolni. Este kávézni hívtam Robit és Dodót. Alighogy
leültünk, többen csatlakoztak asztaltársaságunkhoz. Élénk beszélgetés, harsány
viccelõdés kezdõdött, ugratták egymást. Nem sokat értettem a beszédükbõl, de
jókedvük engem is feldobott. Jó hangulatban értünk vissza a hajóinkhoz.
Robi a víz alól hallható ropogásszerû hangra hívta fel a figyelmemet. Valamiféle
kõevõ férgek morzsolják a sziklákat. Állítólag védett állatok, és emiatt nem
szabad a víz alól követ bányászni. Ezzel, magyarázta Robi, hogy miért nem
tisztították meg a kikötõt, a hajókat veszélyeztetõ szikláktól.
46. nap,
2005.06.15., szerda
Elalvás elõtt sokáig hallgattam a kõevõ férgek ropogtatását. Gondolataim otthon
jártak. Reggel borús volt az égbolt, de elállt a szél, a kikötõ vize is
lecsendesedett. Sok halász kievezett a lehorgonyzott hajójához. Vizet mertek,
megigazították a félrecsúszott ponyvákat, sõt délben néhányan elindultak a
tengerre. Délután feltámadt az északi szél. Váltakozó erõsséggel fújt. Robi
szerint készülõdhetek a holnapi elindulásra.
Gyorsan kimentem vásárolni. Elköltöttem a maradék kunámat. Átrendeztem a
köteleket, a parti kötelet futóra kötöttem. Leellenõriztem a motor
feltöltöttségét, rövid ideig járattam. Próbaént bekapcsoltam a navigációs lámpákat.
Kontakt spray-vel megtisztítottam az autopilot csatlakozásait, bekészítettem
a reggeli kávémat, elkészítettem a szendvicseket. Hajnali háromra terveztem az
elindulást.
47. nap,
2005.06.16., csütörtök
Az éjjel nem sokat aludtam, 02,45-kor elindultam. A hold már eltûnt az
égboltról. Korom sötétben kinavigáltam a kikötõbõl. Pirkadatkor két halászhajó
utolért és leelõzött. Komiza irányába tartottak. Jó jelnek tekintem a napi
idõjárási elõjelzésre. A szélcsend ellenére tisztességesen mozog a víz. 7-kor
végre kibújt a nap a felhõk közül. A tenger szürkesége elõször zöldre, majd
kékre vált. Feltámadt a szél, a jóslattal nem egészen a várt északi, hanem
északnyugati irányból.
Palagruza még 36 km. Nézem a térképet, most már nemzetközi vizeken
vagyok, irányt változtatok, hogy elkerüljem a sziget körüli felségvizet. Az
irányváltozás sok kellemetlenséggel járt. A szelet és a hullámokat teljesen
oldalból kapom. A hajó jól bírja én kevésbé. Két teherhajó keresztezi az utamat,
õk az Adria közepén északra tartanak. Hamarosan átmegyek a nyomdokvonalukon.
Nemsokára olasz halászhajó tûnik fel a láthatáron.
Kora délután feltûnik Gargano-félsziget, az olasz sarkantyú legmagasabb kiemelkedése a Monte Calvo (1055 m) hegyvonulat. Nemsokára meglátom Vieste kikötõ elõtti szigeten álló
S. Eufemia világító tornyot. A rövidhullámon erõs légköri kisülések zavarják
a Kossuth rádió vételét. Instabil az idõjárás. A szél is erõsödik, teljes hátszél.
Felszerelem a ponyvát, mert a vízpermet becsap a hajóba. Ideje megérkezni. Végre
délután 4-kor kikötök a halászhajóknál elintézni a határátkelési formaságokat. 13
óra alatt 140 km-t megtéve áthajóztam az Adrián. Sokkal könnyebben mint tavaly.
Bementem a hajózási hivatalba, de nem tudtak velem mit kezdeni. Forgatták az
útlevelemet, kérdezték honnan jöttem és hol kötöttem ki. Majd barátságosan
elbocsátottak azzal a jó tanáccsal, hogy ne maradjak a halászkikötõ partfalánál.
Semmi pecsételés, semmi kérdõív, semmi illeték. Megnyugtató és egyben
felemelõ érzés, végre már Olaszországban vagyok. Este elállt a szél, éjszakára
horgonyra állok.