43. nap,
2004.07.30., péntek
Az éjszaka nagyon rossz volt. Sok a szúnyog, ráadásul 2-3 óra között a
mögöttem kikötött halászhajón bömbölt a rádió, szólt a török tánczene. Borús
idõben, gyenge szélben, de erõsen hullámzó tengeren, korán reggel indultam. A
láthatáron sok teherhajó horgonyoz, a Dardanellákon való áthaladásra
várakoznak. A feltámadó szél segít 10,5-11 km/óra sebességem. 10 órakor egy
teherhajó hulláma becsapott a hajóba, nem figyeltem, kissé fáradt voltam.
Gelliboluhoz, más nevén Gallipolihoz, Dardanellák tenger (az ókorban
Hellészpontosz) bejáratához 10.20-kor érkeztem. A hajóállomás mögötti festõi
halászkikötõben, egy étterem partfalához kikötöttem. Az orrvitorla szerelvénye
szétrázódott, azt megjavítottam. A kisváros nagy zenei eseményre készült, a
fõtéren színpadot ácsoltak. A résztvevõ államok lobogói között magyar is
lengett. A magyarok közül sajnos a senkivel sem találkoztam.
A Dardanellák köti össze az Égei tengert a Márvány tengerrel. Egyik
oldalát Kis-Ázsia, pontosabban Anatólia, a másikat egy hosszúkás félsziget:
Gallipoli földnyelve alkotja. A keskeny, 60 km hosszú, kanyargós
tengerszoros, több helyen medenceszerûen kiszélesedik. A legnagyobb
szélessége 7 km, legkeskenyebb része, 1300 méter. A szoros vízmélysége
50-60 méter. Az európai partját erõs hegyvonulatok, az ázsiai lapos
aprófalvak, olajfa ligetek, gyümölcsöskertek, termékeny lapályok szegélyezik.
Az õsidõktõl fogva politikailag is jelentõs tengerszoros legkeskenyebb
pontját két erõdítmény védelmezi. Az európai oldalon Kilitbahir, az Ázsiai
oldalon Cannakkale. Az I. Világháború legnagyobb csatája e tengerszoros
birtoklásáért zajlott.
Délben már indultam tovább, a szél elfordult, egy kicsit csökkent a
hullámzás. A szoros 2-3 csomó sebességû áramlatával jó ütemben haladtam. Pár
óra egyenes vonalú hajózás után a szoros a Nagara foknál derékszögben
délre fordul. A kanyart levágva, a sûrû hajóforgalomban keresztben áthajóztam
az ázsiai oldalra. A fok mögül elõbukkant Cannakkale. Az útrövidítésem
miatt sziklazátonyokkal teleszórt részre futottam. Biztonsági okokból újra
visszatértem a kibójázott hajóútra és nemsokára kikötöttem a marinában.
A marina ügynöke, Aukut Degre 100 euróért vállalta volna a kiléptetési
adminisztráció elintézését. Szolgáltatásáért 20 eurót ajánlottam, de ennyiért
nem vállalta. Becsületére legyen szólva, adott egy térképet és az ügymenetrõl
egy angol nyelvû leírást. Az útmutató alapján, alig 2 óra alatt hivatalosan
kiléptem.
Cannakkale tradicionális átkelõhely a Dardanellákban, a térség legfontosabb
városa. A legrégebbi múltban a trójai királyok alá tartozott. (Trója 30 km
innen). Hódító útján. itt lépett ázsiai földre Nagy Sándor is. A beérkezõ
hatalmas kompok és személyhajók, csak úgy öntik ki magukból az embereket,
autóbuszokat, autókat és lófogatokat. A kikötõ elõtti körforgalom perceken
belül elakad. A felfestett osztályozókban, hosszú sorokban várakoznak a
behajózásra váró jármûvek, miközben a hajóról legördülõ autóbuszok utasaikra
várakozva a négysávos úttestet egy sávra szûkítik. A várakozók között árusok
hangosan kínálják portékájukat. De a tumultus hamarosan megszûnik, az imént
érkezettek elmennek a térrõl, rendben és gyorsan megkezdõdik a behajózás. A
komp nemsokára indul, a kikötõ elõtt már is feltûnt a következõ.
Ezek a hajók nem csak a tengerszoros két partja között közlekednek, hanem
rendszeres belföldi járatokkal még a távoli városokat is bekötik a
kereskedelembe. Mindenki hatalmas csomagokat cipel, nyilván üzletelnek, a
piacra készülnek. Többfajta, igen jó dinnye terem itt. A helybéli õstermelõk
városszerte kétkerekû hordárkocsikról árulják a dinnyét, szõlõt és más
gyümölcsöt. A kikötõ környékén nagy a választék vendéglõkbõl. Megtalálhatók
itt a szállodai elegáns, drága éttermek és a kevésbé elegáns, de olcsó
kifõzdék. Az éttermek teraszain napszámra ülnek a férfi vendégek,
némelyikük nargilét szív.
Az elõttem álló útvonalra hajóstérképeket kerestem. A városban kifejezetten
térképbolt nincs. A kikötõi búvár-felszerelés boltban viszont mindenféle
fénymásolt térkép kapható, kivéve a görög vizekét. Nagyon haragszik a két nép
egymásra, még nem csitultak el a fegyveres ütközetek hullámai. Törökország a
mai napig sem ismerte el Ciprust. A sziget demarkációs vonalán ENSZ katonák
teljesítenek szolgálatot. Egy könyvesboltban (inkább a hazai ÁPISZ
megfelelõje), egy iskolai atlaszból lefénymásolták Görögországot és az
Égei tengert. Egy internetkávézóból hosszú beszámolót küldtem e-mailben
Juditnak és a számítógépemrõl egy-két térképrészletet kértem.
Visszatérve, a marina dekorációs fali térképén azonosítottam
kilenc pont GPS koordinátáit és bejelöltem a "térképemen".
A marina elég szeles. Mellettem egy német vitorlás horgonyoz. A napidíj 20
millió török líra, durván 12 euró. Este olyan érzésem volt, mintha kirakatban
lennék. Pár méterre a tõlem a mólón zajlott az éjszakai élet, de nagyon fáradt
voltam, úgy aludtam, mint a bunda.
44. nap,
2004.07.31., szombat
6.30 h-kor ébredek. Hallgatom a Kossuth rádió rövidhullámú adásán a híreket,
az otthoni özönvízszerû esõrõl, meg az árvízekrõl. Itt, ha néha beborul,
esõre nem kell számítani amíg látom, hogy a halászok esténként, a kiszáradás
ellen locsolják fa hajóik fedélzetét. Délelõtt befejeztem a nagyvitorla
felszerelését. Nem húztam fel, hanem a kabin tetején rögzítettem.
Végszükségre tartogatom. Ha megint elromlik a motor, jó széllel eljuthatok
vele valamelyik kikötõbe.
Hamarosan barátságot kötök a mellettem álló, német vitorlás személyzetével
Barbarával és Michaellel. Görögországból érkeztek, két vitorlással.
A második vitorlás kicsit messzebb kötött a parthoz, amelynek Günther az
egyszemélyes legénysége. Végighajózzák a Márvány tengert, a Boszporuszt
és a Fekete tengerre is kifutnak. Szeretnék megnézni a Duna-deltát.
Elmondtam nekik az isztanbuli határátkelési procedúrát, a deltai
vízviszonyokat, kikötõhelyeket.
A görög vizek fénymásolt térképeit kaptam kölcsön tõlük. Egy kiskereskedésben
Oral Kaya üzletében ezekbõl részleteket kimásoltattam 5,5 millió TL-ért
(2,5 euró), beszereztem egy grafit ceruzát és egy szövegkiemelõ készletet.
A fénymásolt térképeket kiszíneztem és megtanultam. Azt tervezem, hogy a
Dardanellák tengerszoros európai csúcsán egy kis halászkikötõben éjszakázom
és reggel, az idõjárás függvényében eldöntöm, hogy kihajózok-e az Égei tenger
nyílt vizére, ha igen melyik sziget irányába.
Délben megnéztem a Hadtörténeti Múzeumot és az erõdöt. Egy
hamburgeresnél megebédeltem, menüt rendeltem, sült krumplit, rántott
halat és kólát. A marinában Mohameddel rendeztem az üzemanyag és a
kikötés árát. 60 millió TL a gázolaj, 20 millió TL a marina, azaz 50
euró az egész. Még egyszer kimentem a városba elköltöttem valamennyi
török lírámat, a korzón ittam egy korsó hideg pilsenit. A zöldségesnél
még árengedményt is kaptam a szárított fügére.
A marina szolgáltatásai elég hiányosak, nem európaiak. Még melegvíz sincs
(most nem is hiányzik, nagyon meleg van). Indulás elõtt lezuhanyoztam,
borotválkoztam. Egybõl optimistább lettem. Késõ délutánra halasztottam az
elindulást. Addig vártam Sanyiékat, vagy legalább egy válasz SMS-t. Hiába.
Maradt az "itt egy ötös öreg" végszó. Kicsit fáj, de már nem számít.
Ritkásan felhõzött ég alatt, enyhe hátszélben, gyorsan megtettem a szoros
utolsó 22 km-t. A Dardanellákban, Trák tengeri kijáratában úgy áramlik a
víz, mintha a Duna folyna itt. A víz sebessége 4-5 km/óra. A teherhajók
tömött sorban, gyors egymás után érkeztek az Égei tenger irányából. Sokáig
kellett várni a kedvezõ pillanatra, hogy átmenjek közöttük a másik partra.
A forgalmat tovább sûrítették a partmentén közlekedõ személyhajók.
Észnél kellett lennem, nehogy legázoljanak. Messzirõl látszik az európai
oldali, a véres csaták helyszínén, a Hisar Tepe dombon épített
monumentális emlékmû, egy hatalmas kõlap, amelyet 4 négyszögletes oszlop
tart a magasban.
A Dardanellák birtoklásáért a nagy támadás 1915. február 2-án kezdõdött.
Az egyesült antantcsapatok partraszállást kísérelnek meg a gallipoli és
anafartai dombvonulatok ellen. Már hetek óta próbálkoznak a tengerészek
és a hajókon szállított hindu, skót, francia és ausztráliai katonák. Az
öldöklés mindkét részrõl rettenetes. A törökök tapodtat sem engednek;
keményen állják a harcot. Az antantcsapatoknak kilenchónapos kitartó
küzdelem után sem sikerült eljutniuk a török fõvárosig Isztanbulig.
Nem esett el hiába 55 ezer török és vált harcképtelenné még 200 ezer
másik. A török hadosztály parancsnoka Musztafa Kemál (a késõbbi
Atatürk) volt.
Seddülbahir halászkikötõt könnyen megtaláltam. A kikötõ lombik alakú, a
bejárat hosszú nyak és mögötte a hasas kikötõmedence, zsúfolásig tele kis
halászhajóval, csónakkal. A kikötõmedencét magas dombok övezik, fentrõl, a
távolból megszólal a müezzin. A közeli domboldalban törökök mulatnak valami
furcsa zenével és úgy nótáznak, mint nálunk. Nem lesz nyugodt éjszakám. A
pilot hajók is itt a szûk bejáratban állnak, mintegy 10 méterre tõlem.
Erõs motorzajjal indulnak és nagy kiabálással manõvereznek.
A GPS szerint már 2500 km-t tettem meg, mögöttem van két tenger és két
tengerszoros. A kilométerek felét tengeren hajóztam. Mi értelme
töprengtem néha ennek a hosszú, már másfél hónapos viaskodásnak,
fenn a szeszélyes szelekkel, lenn a háborgó tengerrel. Mire való volt az
eddigi nagy igyekezet? Okosabb volna-e Sanyiék példáját követni és mihamarabb
hazajutni? Talán nem kellene akadozó motorral és gyenge vitorlázattal
kihajózni az Égei tengerre. Nem kellene jócskán átlépni a Medúza számára
engedélyezett, 20 mérföldes határt, hanem tovább is a szárazföld mentén
folytatni a hajózást. De büszke második énem nem engedte feladni 30 éve
dédelgetett terveimet.
Zsuzsa szokásos esti SMS-ben kérdezte változatos-e az étkezésem. Jót
mosolyogtam magamban az aggodalmán. Gondoltam készítek egy fényképet az
akkor éppen a hajómon található banánról, dinnyérõl, körtérõl, õszibarackról,
szárított datolyáról, szilváról. Otthon nem eszek ennyiféle gyümölcsöt.
Égei tenger
45. nap, 2004.08.01., vasárnap
Este világos volt az égbolt, a telehold valóságos lámpásként tükrözõdött a
vízben. A barométer magas értéken mozdulatlan. Megannyi kedvezõ jel. Elaltattam
aggodalmaimat, amelyeket az elsõ nyílttengeri (szárazföld láthatóságán
kívüli) hajózás elõtt a hajóm piciny mérete, felszereltsége hiányosságai
(térképek, nagyhatósugarú rádió), és az egyedüllét okozott. Bíztam benne, ha
a sors tragédiába akarja sodorni az embert, általában alapos munkát
végez, és nem törõdik ilyen holmi részletekkel.
Éjjel állandóan járnak a pilothajók. Nem sokat aludtam, részben a hullámzástól,
részben az izgalomtól. Minden eshetõségre felkészülve, összecsomagoltam a
túlélõ felszerelést. Pénzt, okmányokat, gyógyszert, vizet, fényképezõgépet,
ruhát, cipõt, sapkát, búvárszemüveget, jelzõrakéta készletet beraktam a
vitorlazsákba, mellé egy mentõmellényt, nehogy elsüllyedjen.
Hat órakor kijutottam a mélykék vizû Égei tengerre. Tökéletes szélcsend,
enyhe, hosszú hullámok. A Dardanellákból kijövõ teherhajók majdnem derékszögben
fordulnak délre. A távozó hajók csavarjai habosra verték a vizet.
Sokáig látni nyomdokvonalukat, kezdetben elõttem, késõbb a hátam mögött. Most
keresztezem a nagy kék országutat, amely a Dardanellákat köti össze az Égei
tenger fõ hajózási útvonalaival. Ezen szinte félóránként követik egymást a
Márvány tengerre vagy az onnan érkezõ hajók. Felhõ sincs az égen. Irány Limnos,
a 77 km-re lévõ, legközelebbi görög sziget.
A tenger természetesen nem maradt ilyen nyugodt, hamarosan feltámadt a szél,
a hullámok tarajosodtak, szerencsére hátulról 4 óra irányából jöttek.
Hátszéllel, majd késõbb bõ széllel a Medúza fürgén siklott a puszta szemhatár
felé. A sebességem 12-13 km/óra. A kopár szigetek, a tiszta égbolt és a kék
tenger régiójában járok. Teljesen el voltam szigetelve mindentõl. Komolyabb
rádiókészülék híján a szárazfölddel nem léphetek kapcsolatba. A mobiltelefonom
is kívül került minden szolgáltató hatósugarából. Az idõjárás továbbra is
kellemes, felhõ sincs az égen, de a hullámzás nagyon kellemetlen. Miért van
az, hogy eddig egyetlen tenger sem mutatta a kedvezõ arculatát? Ma repülõ
halat láttam, kb. 30 métert repült és az uszonyaival manõverezett.
Limnos szigetet déli oldala felöl közelítem. Innen nézve egy
félelmetes sziklazátonyokkal körülvett, kisebb és nagyobb öblökkel tagolt
meredek falú hatalmas sziklatömb. Nagyon barátságtalan, életnek nyoma sincs.
Kényelmesen elhajóztam az Eirini fok elõtt. A partközelében az
oldalhullámokban embertelenül dülöngélõ görög halászhajó szedi fel a hálóját.
Az eszméletlen dülöngélésben hogyan bírnak dolgozni? A tenger nagyon tiszta.
Északnyugatnak tartva, igyekszem a sziget takarásában maradni. Mikor
elhajóztam a tágas Moudrou öböl elõtt, kikerültem a 260 méter magas
hegy takarásából, megszûnt a szélárnyék. Az öböl vize igencsak barátságtalanul
hullámzik, nem megyek be. Az egyre erõsödõ szélben még két óra mire
elérem Kontiast, az idillikus fekvésû, békés kis halászfalut.
Kontias, egy turistaáradat nélküli, fürdõhely és halász kikötõ, az öböl
mélyén fekszik. A tágas öbölt körben sziklafalak övezik. A bejáratában magasra
fröcskölõ vízpermet zuhatagában egy szirt meredezik. Nincs kedven a nyílt
oldaláról, a tenger felöl megkerülni, a mélységmérõre hagyatkozva óvatosan a
part felõli szûk csatornába fordulok. A hullámzást itt mintha elvágták volna. A
vízmélység 6-10 méter között változik, csak a függõlegesen felszökõ szikláktól
tartok.
Itt nincsenek kibetonozott partfalak, a kikötõt mindössze egyetlen elhanyagolt,
móló jelképezi. Nagyon kicsi a vízmélység, de homokos a mederfenék. A móló
valaha szebb napokat látott, de a viharok összetörték, csupasz vasak meredeznek
a betontörmelékbõl. Szerencsére nincs hullámverés és a dagály éppen
megkezdõdött. Amikor a mozgó hajóról átlépek a mozdulatlan, rakpartra, elfog
egy kis szédület. Kellemesen becsípett emberek módjára, teszem meg az elsõ
pár métert. A jogosan büszkeséggel eltelt hangulatomat fokozza az elsõ
nyílttengeri út sikere. 45 nap hajózás után görög földre léptem.
A kikötõi kiskocsma, vagy inkább családi vendéglõ elõtt iszogatókkal
beszédbe elegyedek. A határvizsgálat iránti érdeklõdésemen mindenki csak
derült. Itt nincs, de nem is hiányzik senkinek. A teraszon eszegetõ, iszogató
szimpatikus asztaltársaságot meghívom egy üveg török pezsgõre, amit
Görögországba megérkezésemet megünnepelni tettem félre. Éva
és George házaspár, athéniak. 15 éves leányukkal már 1 hónapja
nyaralnak itt, a feleség édesanyjánál. Egész szeptemberig maradnak,
az olimpia miatt munka és tanítási szünetet rendeltek el. Õk viszonzásul
helyi specialitást, túrót, halat, olajbogyót, szalámit, kenyeret és egy
pohárka uzót rendeltek nekem. Másnapra meghívtam õket egy a sziget körüli
hajókirándulásra. A teraszon élveztem a mediterrán délután nyugalmas
hangulatát.
Éjszakára a dagálytól duzzadó vízben, horgonyra álltam. A szellõ sem rebbent. A
víz olyan tiszta, jóllehet a mélységmérõm 11 méter vízmélységet mutat, de úgy
tûnt, hogy a homokos, sziklás tengerfenék közvetlenül a hajó alatt húzódna.
Nincs szúnyog sem. Telehold, a partról halk zene szól, mint egyes giccses,
romantikus filmekben.
46. nap,
2004.08.02., hétfõ
Az éjszaka mégsem volt olyan csendes, mint amire számítottam. Fél kettõkor a
parti kocsmában bekapcsolták a harsogó görög tánczenét. A délelõtt
rendrakással, takarítással, vitorla próbával telt el. Ragyogó nap sütött
felettem, meleg szél cirógatta a tengert. Délig hiába vártam a tegnapi
ismerõsöket, nem jöttek. Tovább nem várok, indulás elõtt a vendéglõben vettem
egy üveg görög bort 1,5 euróért és egy görögdinnyét 2 euróért. Kaptam még 5
liter vizet és teljes vitorlázattal elindultam. Enyhe fuvallatban 3,7 km/óra
sebességet értem el. A nagyvitorla felhúzása egy kínszenvedés, a gaff rúd nem
csúszik rendesen az árbocon. A vitorlákat még az öbölben leeresztettem. A
hánykolódó hajón lehetetlen lett volna. A következõ sziget nincs messze,
mindössze 10 km az út odáig.
Peristera a kis szigetnek ugyanazon nevû egyetlen kikötõje, zsúfolva
hajókkal. A fogadtatás eléggé barátságtalan. Amikor odaértem, a mólón görög
jachtosok itatták a kikötõ fõnököt. Még a kötelet sem vették el. Passport
kontrol utáni érdeklõdésemet azzal utasította el, hogy ma már nincs
határvizsgálat. A kikötõ és környéke nagyon szép. A városka felett valaha egy
erõd állt. Kihajóztam a nyílt vízre fürödni. A tenger olyan, mint amilyennek
a további úton látni szeretném. Fürdés után a kikötõgát külsõ, strand felõli oldalára
álltam. Az új betonfalból kiálló, rozsdás zsaluszögeket szekercével
letördeltem. Sanyiéknak 4 órája küldtem újabb SMS-t, de nem válaszolnak.
A vámvizsgálat hihetetlenül lezser. Bementem az irodába, ahol egy
fürdõgatyás fiatalember tv-t nézett. Átvette az útlevelemet, forgatta,
láthatóan idegen volt neki, a személyi részt meg sem találta, majd
amikor mondtam, hogy magyar vagyok oké, mondta és visszaadta.
Vettem 20 liter gázolajat 16 euróért. Este két halász meglátogatott,
megittuk az utolsó üveg hazai boromat. Térképeztünk, hogy merre menjek tovább.
Távozásukkor megmutatták a saját hajóikat. A fiatalabbnak egy hatalmas IVECO
motoros halászbárkája volt, radarral felszerelve. Az idõsebbnek az 54 éves
Dimitrinek egy jóval kisebb, de mindkettõ igen jó állapotú.
Este a hideg rázott, már 5 napja szenvedek vagy torokgyulladástól, vagy
valamiféle allergiától, vagy mindkettõtõl. Csak beájultam a kabinba. A
hullámzás és a hullámtörés zaja ellenére jót aludtam.
47. nap,
2004.08.03., kedd
Nagy a reggeli pára. Szélcsend és a tenger tökéletesen sima. Remélem, kitart
a következõ szigetig. 82 km nyíltvízi hajózás, se közelben sem távolban nincs
szárazföld. Sanyiék most sem válaszoltak (6.00 óra). Délelõtt ismét SMS-sezek nekik.
A tiszta ég, a nap korongja alatt az Égei tenger egyforma kék. A tenger
szerencsére változatlanul nyugodt, de a motor makrancoskodik. 11.00 óráig
minden rendben volt, megfõztem az ebédet: paprikáskrumplit, lebonyolítottam
az SMS-seket, amikor a párából kibukkant a Piper sziget hatalmas
sziklatömbje. A kopár sziklakúptól délre kívántam elhajózni, de a motor
leállt, megint levegõs lett. Majd félóráig tartott, míg rájöttem a hiba
okára, a porlasztók résolaját visszavezetõ gumicsõ nem tömít rendesen.
Fordítottam rajta, egy darabig mûködött a motor, majd leállt. Levágtam
a csõbõl a kitágult darabot, de ez sem használt. Végül mûanyag bilinccsel
szorítottam meg.
Ezzel a javítással eljutottam Penistera sziget egy festõi öblébe, ami
nem kikötõ, hanem egy nagyon jó horgonyzóhely. A fenék köves, sziklás, amelyet
kisebb mélységekben vastag poszeidonfû borít. A homokkal feltöltõdött
tengerfenékrészek már messzirõl világlanak. Olasz, angol és két görög vitorlás
mellé én is lehorgonyoztam. A vízmélység 12 méter, de látom a horgonyt és látom
a hajó árnyékát. A farkötelet parti sziklához kötöttem. Vigyáznom kellett hová
lépek, rengeteg a tengeri sün. Csak ne lennék náthás, így nem lehet
búvárkodhatok. A felszínen lebegve figyelem az apró színes halakat.
48. nap,
2004.08.04., szerda
Abszolút nyugodt éjszaka után, reggeli úszás a meleg tengerben, majd a parti
kötél beszedése után, szélcsendben, tükör sima vízen elindultam. A motor
kezdetben jól mûködik. Nemsokára békésen fújdogáló szél vesz hátára a
szikrázóan kék tengeren.
Féltem-e az úton? Azt hiszem alapvetõen nem. Az egész idõ alatt az volt a
legfontosabb, hogy a kockázatot a minimumra csökkentsem, másként kifejezve
okosan kövessem el ezt a "bolondságot". Nem tagadom, idõnként átvillant agyamon
a félelem, különösen, ha valami váratlan balesetre gondoltam, például arra,
hogy megbetegszem, megsérülök, vagy menet közben kiesem a hajóból stb. Szinte
gépiesen sokkal óvatosabb voltam, mint általában. A cookpiten kívüli minden
mozdulatomat kétszer is átgondoltam. Szigorúan ragaszkodtam a korábbi barlangi
túráimnál megszokott, 3 pontos mászáshoz. Egyszerre mindig csak vagy egyik
kezemmel vagy az egyik lábammal kerestem új támpontot, és a súlypontomat akkor
helyeztem át az új támpontra, ha megbizonyosodtam annak szilárdságáról.
Mégis! Lassú hajókázásom 48. napján szép, napfényes, délelõtt bekövetkezett az,
amitõl féltem. Elandalított a gyönyörû idõ. 10 óra körül akadozni kezdett
a motor, megint levegõt szívott üzemanyag helyett. Semmi gond, már tudom a hiba
okát. Egy darabig nézelõdök, mire rászánom magam a munkára. A forró motoron
kijavítottam az üzemanyag vezeték tömítetlenségét, eközben a vigyázatlanságom
miatt kiömlõ hûtõvízzel kicsit leforráztam a jobb kezemet. Az izzasztó munka
után éppen megmártózni készültem, amikor a hajó alatt elúszott egy cápa. Nem
volt nagy, úgy másfél méteres lehetett. Elment a kedvem a nyílttengeri
fürdéstõl, helyette inkább a zuhanyozást választottam.
Délben nekiálltam elkészíteni szokásos konzerv ebédjeim egyikét. A hajót az
automata kormányozta. Nyitott motorburkolattal hajóztam, mert meg akartam
figyelni, hogy javítás ellenére nincs-e valami szivárgás a hûtõrendszerben.
Mire elkészült a zúzapörkölt fõtt krumplival, az idõjárás és a tenger
megváltozott. A barátságos szélbõl, agresszív oldalszél vált, amely alaposan
felkavarta a tenger felszínét. Felültem a kormányosi székbe, hogy
elfogyasszam az ebédet, hirtelen egy nagyobb hullám oldalba kapta és
megdöntötte a hajót. Én kibillentem az egyensúlyomból és kezemben az
edénnyel átrepültem a motoron, oldalammal neki a konyhaasztal szélének.
Egyszer csak arra eszméltem, hogy a padlón fekszem a dübörgõ motor és az
oldalpad között. Homályosan látom a kormányállás mennyezetét, nem tudom
mennyi ideje feküdtem itt eszméletlenül. Egész testemet szinte összeszorította
egy hatalmas kínzó fájdalom. Alig kapok levegõt, a kezemet sem tudom rendesen
mozgatni. Ott ültem, fejemre égetõen tûzött a nap. Rettegtem attól, nehogy
egy hibás, fájdalmas mozdulatot tegyek. A kínlódás percei a végtelennek tûntek.
Szerencsére a hajót a robotpilot menetirányban tartotta.
Fájdalmasan felemelkedtem a padlóról, csak ültem, izzadtam és remegtem,
percekig nem bírtam moccanni. Lehet, hogy a bal bordáim közül néhány
eltörött vagy megrepedt. (2005-ben a tüdõszûrésen az orvos két gyógyult
bordatörést és egy bordarepedést diagnosztizált a röntgen felvételen.) Végül
is sikerült feltápászkodnom. Szörnyen magányosnak és tehetetlennek éreztem
magam. Mi lesz most, hogyan tovább? Ezek a gondolatok, amelyek rémítõ
következtetései csak bizonytalanul alakultak ki fájdalomtól tompa agyamban
sokkal jobban nyugtalanítottak, mint a fizikai fájdalom.
Azonnal egy közeli, az útirányon kívüli, apró sziget védett oldala irányába
indultam. Pár méterre a szikláktól horgonyt dobtam. Hogy szedem fel?
Egyszer-kétszer, ha hibás mozdulatot tettem, izmaim görcsbe merevedtek.
Ki kell bírnom és remélnem, hogy a görcsök is kiengednek. Fél óra pihenés
után annyit javult a közérzetem, hogy védettebb hely után nézzek. Egy kézzel
(és egy lábbal) felráncigáltam a horgonyt és elindultam egy 4-5 km-re lévõ
másik sziget, az Alonissos irányába. A kikötõ öböl nagyon nyitott és
zsúfolt, mindenkinek rögzített horgonya van. A parthoz nem tudok kikötni,
horgonyt dobtam, de nem fogott a sziklás mederben. Itt nem éjszakázhatok.
Feltakarítom az ebéd maradékát. A zúzapörkölt húsdarabjait összeszedem a
padlóról és jobb híján megeszem.
Tovább mentem a sziget partja mellett de nem találtam alkalmas horgonyzóhelyet.
Átmentem a közeli Skopelos szigetre. Egy aranyos, apró
öböl elõtt egy fehér, angol jacht horgonyoz. Az öbölbõl egy nagy motorcsónakon
éppen akkor távoztak az utasai. Megvárom, míg az utolsó fordulót is befejezik.
Az öböl szél és hullámvédett, a meder homokos, néhány köves résszel tarkítva. A
parton természetes képzõdmény egy kõfóka mellett, névre szóló hulladékgyûjtõ
áll. Lehet, hogy magánterület? Mindegy a partra úgy sem tudok kimenni, itt
maradok éjszakára. Lefeküdni nem merek, nehogy ne tudjak felkelni. A fájdalmaim
már kissé csitultak, a lélegzetvétel már nem hasogat annyira, de sérülten
szükség esetén sem bírom majd felhúzni a fõvitorlát.
Ez nem az én napom volt, pedig úgy indult. Csak folytatni tudjam az utat. A
segítségkérés lehetõsége soha egy pillanatra sem jutott eszembe. Túlságosan
távoli és képtelen volt. Az otthoniakat nem idegesíthetem SMS-sekkel, úgy sem
tudnak segíteni. Zsuzsa ivóvíz, gázolaj és a vitorla után érdeklõdik.
Megnyugtattam, van elég. Azt is írja, hogy a Sanyiék azt híresztelik, hogy
cserbenhagytam õket, "elment az öntörvényû". Az útitársaktól való elválás,
az ott otthonról érkezõ barátságtalan hírek beárnyékolták az egész eddigi
utat. Nem tudom, hogy Sanyiék mire játsszák meg magukat. Õk
kezdeményezték az elválást, amikor külön programokat szerveztek. Csak az
idõhúzás volt a lényeg, hogy arra hivatkozva szakítsák meg az utazást.
49. nap,
2004.08.05., csütörtök
Sem a nap folyamán, sem a rákövetkezõ éjszaka nem enyhült a fájdalom, nem
javult az állapotom. Éjjel nem aludtam a fájdalom, meg féltem attól is, hogy
egy katamarán vagy személyszállító hulláma felborít, vagy sziklára sodor. Este
több személyszállító ment erre, és akkora hullámokat kavartak, hogy motorral
kellett a horgonynak segíteni. Még pirkadat elõtt az égbolt csúnyán
befelhõsödött. Megijedtem, hogy vihar készülõdik, ezért még a sötétben
elindultam a 14 km-re fekvõ Evvoia sziget irányába, amelynek belsõ
oldalán fogok a Sounion fokig hajózni.
Már átértem a sziget mellé, de csak nem akart kivilágosodni, így sötétben
hajóztam tovább a vélt irányba. 6 óra után kezdett pirkadni. A felhõsödés,
amitõl féltem, nappali fényben ártalmatlannak tûnt. (sötétben minden tehén
fekete alapján). Az idõ gyönyörû. Mi egyebet kívánhattam volna? Az egyik
mobiltelefon-akkumulátorom bedöglött, már nem lehet feltölteni. Az Evvoia
sziget melletti tengerszoros 1-4 km széles, a víz, tükör sima.
Gyakorlatilag elértem a görög szárazföldet, átszeltem az Égei tengert.
Most part menti hajózás következik, nyugodt vizeken. A hajó végén ülve
zuhanyozok, rekkenõ a hõség.
Délben lehorgonyoztam egy, görögösen kavicsos strandon. Megfõztem az
ebédemet, paradicsomos húsgombócokat burgonyával. Megenni már nem volt
idõm, mert jött egy ferryboot hatalmas hullámokat okozva. S horgonyt
gyorsan felhúztam és idõben ráálltam a hullámaira. Kb. 2 km-rel arrébb
Konstandinosnál, egy másik strand miniatûr mólójánál kikötöttem.
A vízparton ivóvizes zuhanyozó. Kellemes hely. A büffében ittam egy finom
jeges kávét. Az ottaniak nagyon barátságosak, nincs kifogásuk, hogy a
mólójuknál éjszakázzam.
Feltöltöttem az összes vizes edényemet. Kijavítom az orrvitorla
beállításait. Kannából utántöltöttem a tankot. Édesvízzel kimostam a hajót.
Kimentem a partra és megmártóztam a tengerben. A parti locsolótömlõben
megmelegedett vízzel lezuhanyozok. Az oldalam kicsit javult, de a bal
kezemet nem tudom rendesen használni. Hogyan fogok nehezebb helyzetben
kikötni, tankolni, bevásárolni nem tudom. Valószínûleg elhalasztom,
van elég tartalékom. Fürödni sem merek a tengerben, lehet, hogy úszni sem
bírok, meg hogyan kapaszkodok vissza a létrán.
Nem tudok köhögni sem, nagyon fáj tõle az oldalam. Este végre sikerült
kiszabadítanom a törött bordába becsípõdött mellhártyámat. Majd betojtam,
amikor megfeszítettem a törött bordát. Most sokkal jobb, tudok köhögni és ki
tudom fújni az orromat. Estefelé fiatalok jöttek a mólóra horgászni. Itt nem
divat lopni, a strand büféje hûtõszekrényei nyitva, semmi sincs berácsozva vagy
leláncolva. Éjjel elment egy katamarán meg egy ferryboot, akkora hullámokat
kavartak, hogy némelyike átcsapott a mólón.
Lefeküdni továbbra sem tudok, éjjel körbetekeredek az árboc támcsõ körül és
ha mozdulni kell, abba kapaszkodom. Sajnos a köhögés és az orrfújás reggel már
nem ment fájdalom nélkül. Nagyon szenvedek miatta. Elég csúnya a leforrázott
csuklóm is.
50. nap,
2004.08.06., péntek
Tökéletes szélcsendben motorozok 10 km/óra sebességgel. Igyekszem nem
keresztezni a manõverezõ nagy hajók útját. A hõség döglesztõ, a kormányállásban
36,7oC-ot mutat a hõmérõ. A táj nagyon gondozott, a tengerparton
végig ízléses nyaralók sorakoznak, nincs zsúfoltság. A kerítések nem érnek le
a tengerig. A part mindenkié. A víz kristálytiszta, néha félek kiállni a hajó
szélére, mert szinte tériszonyom van a nagy mélységben lévõ tengerfeneket látva.
Az hõmérséklet este sem esik 22oC alá. Szokatlan, hogy szúnyog sincs,
nyugodtan ki lehet ülni naplementekor a cokpitbe és érezni a mediterrán flóra
illatát. Akárhol megállok a magyar hajólobogómat, vagy olasznak, vagy bolgárnak
nézik, néha hollandnak. Errefelé se sok magyar hajót látni.
A több kilométer széles tengerszoros összeszûkül, alig pár száz méter széles.
A Chalkis városban egy kb. 40 méter hosszú alacsony híd zárja el az
utamat. Felállított árboccal nem férek át alatta. A háttérben egy magas híd
teteje látszott. Kerestem az odavezetõ utat, de nem találtam. Térképem nincs,
a vízen nincs a hajóforgalom, csak kis notorcsónak száguldoznak. A híd alatt
is átmennek. Csõdöt mond az a taktikám, hogy kifigyeljem a helyiek merre
járnak és milyen útvonalon közelítik meg a kikötõt. Most nincs hajó amelynek
nyomában átjuthatnék a szoroson.
Kikötöttem a halászhajóknál érdeklõdni. A halászok megerõsítették, hogy
annál az alacsony hídnál van a továbbvezetõ út. Éjjelente, kérésre 22, 23
és 24 órakor a hidat felnyitják. Van egy hídõr, aki a hidat kezeli. A
halászok egyike, az egyiptomi Abdul készségesen elkísért a szupermarketbe,
ami "természetesen" dombtetõn volt. Görögországban, kora délután, tûzõ
napon, hegyet mászni törött bordákkal nem tréfadolog. 12 euróért bevásároltam,
zöldséget, gyümölcsöt, szalámit és uzót. Nagy a drágaság, az otthoni árak
két háromszorosába kerül minden. Igaz a szupermarket hiper-szuper, minden
kapható és légkondicionált. A vásárlásból visszaérkezve megvendégeltem Abdult
és három társát feketekávéval meg uzóval. Fogytán a gázolajam, a halászoktól
nem sikerült vennem, a benzinkút pedig messze volt.
Késõ délután a híd közelében a rakparthoz álltam. A víz most délrõl
menetirányommal szembe áramlik a híd alatt. Állítólag Arisztotelész
azért ölte magát itt a tengerbe, mert nem tudta megfejteni az áramlás titkát.
Hiába kerestem a hídõrt a bódéjában, átsétáltam a hídon és megnéztem a
városkát. Benzinkútnál 3 euróért vettem Görögország térképet. Szintetikus
dízel motorolajat nem kaptam. Este megtudtam, hogy a hidat, a hajózási
felügyelet kezeli. Bementem a kapitániára, ahol azt mondták csak 3 nap
múlva hétfõn, nyitják szolgálati
érdekbõl. Különben is, ki vagyok, hogy kerültem ide és mit hablatyolok itt.
Nem akartam egy tüzetes ellenõrzésnek kitenni magamat, hiszen semmiféle
okmányom nem volt a beléptetésrõl. Gyorsan kijöttem az irodából azzal,
hogy küldöm a kapitányt. Láttam, árboc nélkül átférek a híd alatt, így
még az este leszereltem a vitorlát, kiemeltem az árbócot. Nem fogom
felnyittatni a hidat, hajnalban átcsúszok alatta.
51. nap,
2004.08.07., szombat
Éjszaka a szokásos vergõdés, szúnyog invázióval tetézve. Amikor nap sugarai
kezdték megvilágítani a palotákkal szegélyezett öblöt, elindultam. A híd alatt,
horgászcsónakokból sokan pecáztak. Kissé kényszeredetten engedtek utat. Simán
átjutottam, a víz nem áramlott egyik irányba sem.
A másik oldalon, egy széles öbölben nem találtam a továbbvezetõ utat. Az
öblöt, haladási irányomban magas, sziklás hegyek övezték. Nem láttam a tegnapi
nagy, karcsú hidat sem. Szégyenszemre behajóztam egy csónakkikötõbe és
megérdeklõdtem a továbbvezetõ utat. A kivezetõ út a hegy mögötti magas híd
alatt vezet. A híd alatt, a cementgyári rakodó móló. Többen horgásznak.
Kikötök a mólóhoz. Teherautók által felkavart, finom cementpor száll a levegõben.
Horgászi segítséggel visszaállítottam az árbocot. A levegõ fullasztón párás,
alig látni 2-3 km-re. Küzdöm az álmossággal.
A 38o20'03"N 023o44'05"E pozícióban egy nagy marinát
találtam. Gondoltam tankolok, de a benzinkutat nem láttam. Az egyik hajónál,
amelyik kifutásra készülõdött mondták, hogy kössek oda, mert mindjárt ide
jön a tankautó. Elõször azt hittem viccel, de mivel itt az ebéd ideje és a
parton volt egy vízcsap is, kikötöttem. 10 perc múlva tényleg megjött a
tartálykocsi, 40 liter gázolajat vettem, 33 euróért. Barátságos hely, gyorsan
megfõzöm az ebédet, paradicsomos húsgombócot burgonyával. Bõ vízzel elmosogatok,
lemosom a hajóra tapadt ragacsos sót és cementport.
Tikkasztó hõségben, tükörsima vízen motorozom tovább a szépséges görög tájakon.
Nemsokára Agamemmon öbölbe érek és lehorgonyzom. Közvetlenül a vízparton
egy Shell kút. A motorban gyorsan olajat cserélek, elhasználom a tartalékot.
A pótlására kiúsztam, hogy vegyek, de semmiféle szintetikus, vagy félszintetikus
dízel motorolajat nem árusítottak. A benzinkutas, miután megtudta, hogy
Budapestrõl jöttem elõzékenységbõl másnapra hozott volna. Sajnos nem volt
alkalmas horgonyzóhely a közelben.
Idõközben feltámadt a szembeszél és egyre viharossá vált. A tajtékzó tengeren
indultam tovább. A hajó jól viseli a hullámzást, csak iszonyúan döng amint
lezuhan egy-egy hullámvölgybe. Eddigi utam során ez volt a legrosszabb tenger
amin utaztam. Rövid hullámbirkózás után úgy gondoltam, jobb a békesség,
leálltam Mesogeasnál, egy kis öbölben. Az eddig
megtett 3000 km alkalmából, ittam egy kis doboz, hideg Amstelt.
A hullámzás estefelé lecsillapodik, de már nem indulok tovább. Fáradt vagyok,
már napközben is elbóbiskoltam, rám fér egy kis extra pihenés. Itt alszom,
a tengertõl kb. 5 méter széles, eléggé sérült móló választ el. Három kötéllel
és egy horgonnyal biztonságosan rögzítem a Medúzát. Ma is sûrû napom volt,
árboc felállítás, tankolás, mosás és hajómosás, olajcsere plusz a megtett
sok kilométer. Jókat fürdöm, közben megvizsgáltam a hajó alját, a kormánylapát
kicsit korrodált, a test sértetlen és algamentes. A hajót viszont kár volt
lemosni, a fedélzet megint csupa só.
52. nap,
2004.08.08., vasárnap
Hajnalban a horgászok hangoskodása ébresztett. Gyorsan indultam, az idõ
szép, a szél és a hullámzás iránya kedvezõ. Apró mûszaki hibák zavarták a
nyugodt hajózást, elfolyt a hûtõvíz, a mûszerfali stekker aljazat nem mûködik.
Délben megálltam a Marathon öbölben, elöl strand, beljebb új
csónakkikötõ. Görögország hallatlan vonzerejét annak is köszönheti, hogy szinte
minden talpalatnyi földjéhez történelmi események, legendák és mondák fûzõdnek.
Mit sugallnak és mire emlékeztetnek a szárazföld évezredek múltán is dicsõ
helységei Thermopülé, Marathon? Tudom Miltiadész itt gyõzött a többszörös
túlerõben lévõ perzsa hadak ellen. A gyõzelmi hírvivõ innen futott Athénig.
Vízközelbõl ennek a hõstettnek, a gyõzelemnek semmi nyomát nem látom. Sok
önfeledt fürdõzõ élvezi a tengert. Megfõztem az ebédet, töltött káposztát. Ebéd
után jót fürödtem. Rövidesen tovább indultam. A hullámzás igen erõs. Ma el
akarom érni utazásom legdélebbi pontját a Sounion fokot. Onnan már visszafelé
vezet az út. Fokról fokra haladok, az öblöket levágom pedig nagyon szépek.
Fokról, fokra milyen jó könyvcím. Jelentheti a fokozatosságot, hogy
lépésrõl-lépésre haladok, de jelentheti, hogy földrajzi fokról-fokra, de
jelentheti azt is, hogy a parti fokok mentén.
A legdélebbi, Sounion fokon, ókori Poszeidon szentély hatalmas
oszlopai magasodnak. A mai napot itt fejezem be. Iszom egy uzót, nagyokat
fürdök a kristály tiszta vizû öbölben. A tengerfenék homokos, a horgony jól
fog. Sötétedéskor átmegyek a szálloda elõtti szélvédett öbölbe. Az öböl vizén
már számos vitorlás horgonyoz. A szálloda felöl halk zene szûrõdik. Még
estefelé is sokan úszkálnak a hajók körül.
Az alkonyat csodálatos, olyan, mint a nagyon giccses képeslapokon. A lemenõ
nap megvilágítja a dombtetõn álló romokat. Harminc évszázad kultúrájának
beszédes tanúi ezek az oszlopok. Milyen fantasztikus történetek kelhetnének
életre e tengeröböl mélyébõl, amelynek vizét hajdanában ókori versenyzõ hajók
szántották. A görög kereskedelmi flotta hajói, pedig valamennyi égtáj felé
magukkal vitték egy világ örök dicsõségét. A hely nyugalma és szépsége igazán
rendkívüli, antik istenek leltek itt jó tanyára. Ilyenkor érzi azt az ember,
hogy ide el kell hozni ide azokat is, akiket a legjobban szeret.
53. nap, 2004.08.09., hétfõ
A kelõ nap elsõ sugaránál, frissen ébredtem. Gyorsan megfürödtem a
kristálytiszta tengerben. Ez igen, ezért érdemes volt ennyit hajózni. A tenger
sima, szélcsend, a víz legalább 24oC. Normális ütemben haladok,
beljebb a tenger nagyon hullámzik. Az elvétve tajtékos tenger kékje ami olyan
kék, mint kékítõ öntöttek volna bele. Minden nap, a legcsodálatosabb
napfelkeltékben és napnyugtában gyönyörködhettem. Most találkoztam elõször
görög határõr hajóval. Nem igazoltatott. Az egyik öbölben új sportlétesítményeket
és új szállodákat láttam. Biztosan az olimpiára építették. A tenger mentén
több kilométer hosszúságban sorakoznak a szállodák és nyaralók.
11.00-kor érkeztem a Glifada öbölbe, ahol több marinát jelez a
pilotkönyv. A hullámgátak között sokan fürödnek. Bementem a hármas számú
marinába, de elküldtek anélkül, hogy megkérdezték volna, mit is akarok. Eddig,
3000 km alatt, ilyen nem fordult elõ. Vagy ilyen bunkók, vagy az olimpia miatt
tele vannak. Az utóbbi rossz elõjel. Lehet, hogy nem férek be Athénbe?
(Pireuszba). A marina elõtt lehorgonyoztam, feltöltöttem az üzemanyag tartályt
és a kánikulában megmártóztam a tengerben.
Indulás után egy narancssárga bója sorba ütköztem. Amikor át akartam menni
rajta gumicsónakos egyenruhások visszafordítottak. A területet olimpiai
vitorlásverseny miatt zárták le. Próbáltam kikerülni a lezárt területet, de
elnéztem a sarokbóját és ismét betévedtem a verseny területre. Azonnal jött egy
helikopter és az általa odairányított rendõrhajó. Addigra már megfordultam és a
sarokbójánál voltam már, amikor igazoltattak. Az okmányaimat (hajó- és útlevél)
rendben találták. Figyelmeztettek és elmentek. Addigra odaért a vitorlás
élboly, én lettem a "fordító bója". Izgalmas látvány volt a hullámzó tengeren
40-50 km/óra sebességgel száguldó kétszemélyes kis katamaránok.
A rendõrök nem ellenezték, hogy a bójasor mellett átmenjek a 16 km-re lévõ,
Aigina szigetre. Aigina a folyamisten, Azopus leánya. Elég viharos
átkelés volt, keresztül a forgalmas hajóúton. A nagy személyhajók és
katamaránok hatalmas hullámai 10-20 km távolságból is veszélyesek, ráadásul
váratlanul érkeznek. Beálltam a zsúfolt kikötõbe. Ide a szigetre az ivóvizet,
egy régi, rozsdás tartályhajó hordja, ennek az orra elé ideiglenesen
kikötöttem. A hajó nemsokára elment és engemet is elküldtek onnan, mert
ez a partszakasz a komphajó éjszakai kikötõhelye, és nemsokára megérkezik.
Többször is kísérleteztem, míg sikerült újra kikötnöm. Befurakodtam egy
motorcsónak és egy halászhajó közé. Kisétáltam a partra, végignéztem a
kirakatokat, vettem pár apróságot.
Egy boltban Albánia térképét kerestem, mire az elárusító mondta, hogy Õ albán
származású. Térképe nem volt, de jól kikérdeztem az albániai viszonyokról.
Egybõl a rablókra hivatkozott, azért jött el hazulról, mert féltette a
vagyonát. Egyértelmû, nem szabad az albán partok közelében kerülnöm.
Megtudtam, hogy a komphajó reggel indul, és este jön vissza Pireuszból.
Egy óra a menetidõ, 10 euró a menetjegy. Reggel átmegyek vele Athénbe.
Az éjszaka alig aludtam valamennyit, annyira rángatódzott alattam a hajó.
Az árbocfeszítõ sodronykötelek pokoli zenebonát csaptak.