1. nap,
2004.06.18. péntek (1653 fkm)
Lajos úgy tervezte, feleségével együtt elkísér bennünket Kalocsáig. Õ már a
hajóján, a Bakcsón éjszakázott a Mozaik utcai kikötõben. Délelõtt megérkezett
Szobról Bodzási Laci, a Ladogán és az Újpesti-öbölbõl egy kis bocin , Szõrös
a feleségével, Jolival. Egész kis hajóstalálkozó alakult a stégen. Délre
terveztük az indulást, de a berakodással addig nem készültem el, így a többiek
elbúcsúztak és elindultak a Hárosi-öbölbe Németh Sanyiékhoz. Majd másnap
Kalocsán találkozunk. Az otthoni csomagolás délutánra maradt. Zsuzsát öt óra körül vittem
a hajóra a csomagok egy részével. A többi cuccot három fordulóval sikerült gépkocsin levinni.
A hajó dugig volt az egymás hegyén-hátán felhalmozott holmival. Közeledett az éjfél.
Zsuzsa is kimerült volt, a kabinban helyet csinált magának az alváshoz. Útközben majd
a helyére rakunk mindent. A nap izgalmai kifárasztottak, mégis boldog voltam,
hogy hosszú idõre kiszakadunk a zsúfolt fõváros csordaéletébõl. Eszeveszett
iramú berakodás után éjfél elõtt 5 perccel eloldottam a köteleket, és elindultunk a
sötét Dunán Kalocsára, az 5000 km-es út elsõ, 140 km hosszúságú szakaszára.
Mire elindultunk mindenki rég úton, éjszakai pihenõben
volt. Ahhoz, hogy idõben Kalocsára érjünk, éjszaka egyhuzamban vezetni kellett.
Az ágyakat megvetettem, de csak én feküdtem le. A motor egyhangú dübörgése
álomba ringatott, és egy-egy riasztó álomból ugyanúgy fel is ébresztett. Néha
behallatszott a vezetõ ülésbõl a hajó elcsigázott kapitányának idõnként
horkolássá erõsödõ szuszogása. Szerencsére nem volt forgalom a Dunán, csak a
déli szél kavarta a hullámokat.
Zsuzsa
2. nap,
2004.06.19. szombat
Amikor a hajnal elsõ sugarai megjelentek a Duna felett, Apostagnál, az 1545.
fkm-nél utolértük a már éjszakázó csapatot. Egyedül Lajos volt ébren.
Váltottunk néhány szót. Elmondta, hogy Õk is lassan jöttek. A Hajnalt
motorhiba miatt sokáig Horváth Zoli vontatta. A motorja azért állt le,
mert túltöltötték motorolajjal. A kalocsai találkozóra kenusok is jöttek, õk
szemközt a jobb parton sátoroztak. A többi kishajós: Báder Laci
a Lajhárral és Látits-ék már Kalocsán töltötték az éjszakát.
A kalocsai part nem ideális kikötõhely. Elõször egy omladékos kõfal mellé
kötöttünk, onnan a Lajhár jobb oldalára. Nagyot koppantunk a víz alatti
padozaton. Búvár maszkban gyorsan lemerülve ellenõriztem, nem esett-e baja a
hajótestnek, vagy a propellernek. Szerencsére sértetlenek maradtak. Végül
horgonyra álltunk a Lajhár végében és nekiláttunk a hajórend kialakításának.
A rendrakás nemcsak abból áll, hogy az ember leül az ágya szélére és a
különbözõ holmik számára alkalmatos helyeket eszel ki, hanem néha hasoncsúszva,
minden apró rejtett zugot kihasznál a rengeteg felszerelés elrejtésére. A sok
elhelyezési szempont közül ügyelni kell a hajóegyensúly megtartására, a
hozzáférhetõségre stb. Nem akarom untatni a kedves olvasót a hajóleltár
ismertetésével. Legyen elég annyi, hogy végül mind a három személygépkocsi
rakomány élelmiszert, ivóvizet, üzemanyagot, ruházatot és más felszerelést
sikerült elhelyeznünk ebben a pici hajóban.
Az egymás után érkezõ hajósok között körbe
jártak a kupicás poharak. Koraeste felkerekedett a társaság, hogy elfogyassza
a halászlé vacsorát, amivel Németh Sanyi kalocsai rokonai és barátai
kedveskedtek. Elõször gyufatészta került a tányérba, erre merték rá a hallét
a halhússal. Asztalra tették a szekszárdi vöröset is. Kivétel nélkül mindenki
repetázott, egy csepp halászlé sem maradt.
Zsuzsa
Az estebéd kedélyes beszéléssel folytatódott. Közben megérkezett a harmonikás,
néhányan jókedvûen nótáztak. Társaságunkat a helyi plébános is megtisztelte,
aki késõbb megszentelte a hajóinkat. Mi tulajdonképpen a katolikus egyház
birtokában lévõ gyermeküdülõben voltunk. Karcza Laci ünnepélyesen átadta a
plébánosnak a kalocsai gyermekeknek hozott ajándékát, a felújított 6 személyes
túrakenut. Engem nem kellett álomba ringatni, már délután beájultam az ágyba. (1516. fkm)
3. nap,
2004.06.20., vasárnap, Kalocsa
Végre jól kialudtuk magunkat. Nem sok
dolgunk akadt. Német Sanyiék, Látits Gyuri, Mecsi és Marcsi templomba mentek.
A férfiak tettek-vettek a hajóik körül. Lajos és Bandi az URH rádiót állította
be a Lajháron. Én is velük voltam. Nem volt szerencsém, mert
figyelmetlenül beleléptem az irányváltó karnak hagyott lyukba
és vagy fél métert zuhantam. A felmosó vödör állított meg. Ripityára is tört a
felsõ része. Én zúzódásokkal a lábamon és oldalamon megúsztam.
Egy pörkölt-ebédre volt hivatalos a társaság. Eközben és után is folyt a
viccelõdés, az ugratás, de a komoly beszélgetés, és a csoportos fotózás sem
maradt el. Bandi azon a véleményen volt, hogy az éjszakát már közvetlen
Mohács elõtt kellene tölteni, hogy a határon korán reggel kiléphessünk.
Mindenkitõl búcsút vettünk. Csináltunk egy tiszteletkört. Barátaink zászlót
lobogtatva integettek, s kívántak szerencsés utat és jó szelet. Úgy láttam,
Lajos titkon néhány könnycseppet ejtett a számára elmaradt út miatt.
Zsuzsa
A tervezett helyen, Mohácshoz közel lehorgonyoztunk és nyugovóra tértünk. (1456. fkm)
4. nap,
2004.06.21., hétfõ
Fél nyolckor kikötöttünk Mohácson az evezõsklubnál. Sanyival elmentünk
bevásárolni, és új akkumulátorokat venni. A "matrózok" õrizetére
hagytuk a hajókat. Akkumulátort nem kaptunk, de friss zöldséget és kenyeret
igen. Már visszafelé tartottunk, amikor telefonüzenet érkezett, hogy a hajókkal
sürgõsen máshová kell menni, mert az evezõsök nem tudnak miattunk vízreszállni.
Még a vízirendõrséget is kihívták, hátha így gyorsabban elhagyjuk a stéget.
Úgy 20 perc múlva visszaértünk és feljebb a rakpart mentén odaálltunk egy ukrán
hajóhoz. Sanyi taxival elment egy közeli diszkontba akkumulátort keresni.
Nemsokára üres kézzel érkezett vissza. Elindultunk hát a határvizsgálatra.
A személyhajó pontonhoz kötöttünk ki.
A kilépés gyors és akadálymentes volt. 12.30 órakor elhagytuk Mohácsot, kicsit
meghatódottan vontuk le a vezérpálcáról a magyar lobogót. Még egy-két SMS és
belföldi telefonálás. 13.45 órakor az 1434. fkm-nél áthaladtunk a magyar
határon. A szerb-montenegrói határállomásra, Bezdánba 14.30 órakor
érkeztünk. A revízióhajó mellé kötöttünk. Ez a hajó viszi ki határvizsgálatra
a tisztviselõket az érkezõ nagy hajókhoz. Elõttünk kiléptetésre egy ukrán hajó
várakozott. Ránk úgy fél négy körül került sor.
A beléptetés a sok adminisztráció miatt nem volt egyszerû. Belépési illeték:
51 euró, amit a banki záróra miatt, a batinai híd közúti határátkelõhely
hídfõjében, a hivatalos pénzváltónál lehetett befizetni. Szerencsére Gyõrffy
József a szerb hajózási felügyeleti parti kapitány saját gépkocsiján oda-vissza
fuvarozott. Háromnegyed hétkor végre mindenféle incidens nélkül tovább mehettünk. Sötétedés elõtt elhagytuk Apatint, és pár kilométer után a hajóúton kívül, egy kanyarulatban horgonyon éjszakáztunk. (1398. fkm)
5. nap,
2004.06.22., kedd
A szokottnál korábban indultunk. Bár nem sütött a nap, kellemes idõ volt.
A táj gyönyörû a Duna itt kanyargós. A jobb part Horvátországhoz, a másik
Szerbia-Montenegróhoz tartozik. A közös határ az 1296. fkm-nél ér véget.
Innen mindkét part Szerbia-Montenegró.
A part melletti alacsony dombokon a mi Dunakanyarunkra emlékeztetõ kis
házakat látni. Szerencsére itt még sok helyen megbontatlannak látszik a
természet. A zöld lombok alján itt-ott gázlómadarak álldogálnak a vízben élelem
után kutatva. Napközben javult az idõ, jó meleg lett. Ebéd után egy homokos
parthoz álltunk, hogy Vivien pancsikoljon. Még nem tud biztonságosan úszni,
ezért Sanyiék nem engedik be a vízbe, ha a nyílt Dunán leállunk fürödni.
Az újvidéki lekötõhöz, az 1251. fkm-hez kora este érkeztünk. Rövid
szemlélõdés után, engedélyt kértem a Donau Star teherhajótól, hogy melléjük
köthessünk. Kikötés után felmentem a teherhajóra megkérdezni, tudnak-e
gázolajat adni. Tudtak. Viszonzásul sört és pálinkát adtunk. Nagyon
barátságosak voltak, Vivien még egy világító kulcstartót is kapott. Nekünk
felnõtteknek jó pár doboz jéghideg sör jutott.
A sikeres tankolás örömére a Medúzában pezsgõt bontottunk. Vivi kedvéért egy
tábla csokit is feláldoztunk. A pezsgõtõl jókedvre derültünk. Sanyiék késõbb
ivóvizet is tankoltak, egyúttal elintézték, hogy Vivien meg a két "matróz"
zuhanyozhassanak. Felmásztunk hát a monstrumra, végigmentünk a hajó orrába.
Volt ott elöl minden, konyha, vécé, zuhanyozó. Melegvízzel gyorsan hajat mostunk,
lezuhanyoztunk, szinte újjászülettünk.
Zsuzsa
A pontonhidat 22 órakor nyitották ki. A hajók feléledtek, mindenfelé motorok
dübörögtek, horgonyláncok csikorogtak, a gigafonokból vezényszavak pattogtak.
A Hajnalt vontatóra vettük, mert nem indult a motorja. Párszáz métert húztuk
felfelé, míg Sanyinak sikerült beindítani. Sokáig egyhelyben állva vártuk,
amíg az alulról érkezõ hajók elfogynak és lefelé a gyorsabb hajók, elmennek.
Végül egy teherhajó, a Serbian nyomában megkezdtük az éjszakai újvidéki
átkelést.
Persze a teherhajó gyorsított, így egyre távolabb kerültünk. Rövidesen már
a helyzetjelzõ lámpája is beleveszett a környezeti fényekbe. Hamarosan utolért
egy másik teherhajó. Kitértünk elõle a hajóúton kívülre. Becéloztuk a vaksötétet,
gúvasztottuk a szemünket, nehogy nekiütközzünk egy bójának. A pontonhíd után,
a jobb parton egymást követték a kivilágítatlanul veszteglõ, az alsó szél miatt
félig keresztbe fordult, személyzet nélküli bárkák. Végül Kátynál találtunk
alkalmas helyet, és éjfél körül lehorgonyoztunk. (1251. fkm)
6. nap,
2004.06.23., szerda
Nyugodt éjszakai pihenés után elindultunk. A constantai vonatindulási idején
kívül most már semmilyen idõpont nem terhel bennünket. Nem kell sietnünk,
gyönyörködhetünk a természetben. A Duna jobb partját továbbra is alacsony
dombok követik, amiket itt-ott beépítettek kisebb-nagyobb házakkal. A házak
inkább falusias jellegûek, barátságos piros tetejük szinte kirí a zöld lombok
közül.
Dél körül Titelnél elértük a Tisza-torkolatot
és mintegy 200 métert felhajóztunk a Tiszán. Itt melegebb a víz. Sanyi, Gabi és Vivien jót úsztak. Én nem mertem bemenni. Még levegõvételnél is fájt az
oldalam, nem tudtam volna visszakapaszkodni. Felfrissülés után folytattuk utunkat.
Zsuzsa
Kettõkor érkeztünk Zimonyba, Belgrád elõvárosába. A Duna Hadi-szigeti
mellékágában rengeteg hajó, csónak és kisebb vízi jármû "parkol",
számozott bójáikhoz kötve. Stég csak egy van. A tulajdonosok csónakon, "
vízi taxival" közelítik meg hajóikat.
Sanyinak továbbra is elektromos problémái voltak. Új akkumulátort szeretett
volna venni, ezért a part melletti egyetlen stéghez kikötöttünk. Találtunk is
egy kis csónakmotor-javító mûhelyt. Egy elõzékeny szerelõ segítségével Sanyi
megvette a szükséges akkumulátorokat, de hiába cserélte le a használtakat újakra,
továbbra sem töltött a generátor. Kiszerelte a generátort és kivittük a
mûhelybe, onnan átvitték egy szakmûhelybe. Nemsokára, felújítva visszahozták,
felszabályozták a kollektort, szénkeféket, csapágyakat cseréltek, stb.
A felújított generátor sem mûködött. Újabb szerelõ jött, aki egyszerû módszerrel,
egy kábeldarab segítségével polarizálta. Várakozás közben
megtalált bennünket a marina "master", 20 eurót kért hajónként, amit
4 euróra lealkudtuk arra hivatkozással, hogy nem fogunk itt éjszakázni. Délután
Vivi átjött játszani, amíg Gabi pihent egy kicsit. Közben beesteledett.
A Hajnal este 8 órára készült el.
Átmentünk párszáz méterre, a Hadi sziget belsõ oldalára éjszakázni. Este
repülõrõl irtották a szúnyogot, így szerencsénkre elmaradtak a csípések.
A másik parton viszont éjfélig nyomatták a diszkózenét. Eszembe jutott az
óbudai Diáksziget.
Zsuzsa
7. nap,
2004.06.24., csütörtök
A szúnyogirtás eredményeként mindkét hajó fedélzete tele lett az elhullott
vérszívókkal, bogarakkal. Reggel borult volt az ég és késõbb sem sütött ki a
nap. Kisebb sebességgel folytatjuk az utat, már nem kell sietni. Az 1160 fkm-nél
levágtuk a pancsovai Duna kanyart. A Stefanac szigetet belülrõl megkerülve az
1148. fkm-nél jöttünk vissza a fõágba. A vadregényes mellékág keskeny, kanyargós.
A partjain horgásztanyák állnak. Vincsa és Grocka üdülõi elõtt elhaladva a
szendrõi strandnál kikötöttünk. Kicsit elhanyagolt, alig volt vendég. Sanyival
elmentünk friss gyümölcsöt vásárolni. A nagyobb élelmiszerüzletekben itt dinár
helyett elfogadják az eurót.
Belgrádtól mintegy 60 km-re, a jobb parton nagy kikötõváros Szendrõ
(Smederevo) és a vár maradványai. A mai Szendrõ helyén lévõ települést
II. Bazilikosz bizánci császár 1019-es oklevele említi elõször. Egy kicsiny,
jelentéktelen település volt csupán, amíg Branikovics György despota a
XV. században a szerb állam fõvárosává nem tette. A tizenkilenc tornyú
1,9-4,5 méter vastag kõfalú nagy vár 1439-ben készült el, mint a legnagyobb
európai vízi erõdítmény. 1459-ben török uralom alá került. A törökök a vár
köré még egy falat emeltek két kisebb négyzetes toronnyal és négy sokszögletû
ágyútoronnyal. Szendrõ vára 1941-ben súlyos károkat szenvedett. A benne tárolt
hadianyag 2500 emberrel egy hatalmas robbanásban megsemmisült. A vár több
tornya erõsen megdõlt.
Az 1113. fkm-nél áthajóztunk egy érdekes, egyedi megoldású csõvezeték tartó
függõhíd alatt. Itt a csövek nem a szokásos módon, a mederbe
süllyesztve vezetnek a másik partra, hanem kötélhídként ívelik át a Dunát.
Dél körül jó nagy záport kaptunk a nyakunkba.
Bandi nem ponyvázott le, had a mossa hajót belülrõl is az esõ. Szerencsére pár
perc múlva a felhõket szétkergette a szél.
Zsuzsa
A Morava folyó torkolata után a Duna balra derékszögû fordulatot vesz. A
hegyek felöl gyenge szél lengedezett szelíden. A lapos, keresztgátakkal
szabályozott Cibuklia sziget után Ráma vára bontakozik ki a jobb parti szürke
sziklákon. Délután 5 körül értünk az alatta elterülõ piciny faluba.
Révkikötõjében az egyik üzemen kívüli komphoz kikötöttünk. Elsétáltunk
a dombtetõn lévõ kis boltba. Elköltöttük maradék dinárjainkat. Sanyiék tehenet
látva, tejvadászatra indultak, de sikertelenül. 7 óra körül tovább hajóztunk. A
partmenti hegyek egyre magasabbra emelkedtek. A bal parton Palanka az utolsó
szerb község, Néra folyó a határ (1076-75 fkm). A romániai Báziásnál
kezdõdött a Széchenyi út, amely sziklába vágva a Duna vonalát követte, itt volt
a végállomása a budapesti vasútvonalnak, itt rakták át az uszályokból/ba az árút.
A Kiseljovó sziget alsó csúcsánál kialakított téli kikötõben kerestünk helyet
éjszakára. Ez egy hajótemetõ, tele rozsdás ronccsal, nem nagyon tetszett. A
jobb helyeket a helyi halászok csónakjai már lefoglalták. A kikötõ medence
nagyon elfajult. Néhány helyen kilátszanak az iszap zátonyok. Végül a
Galovica lakóhajó melletti félig elsüllyedt, rozsdás bárkához kötöttünk.
Ez a lakóhajó a környezõ kotrógépeken dolgozó személyzetnek ad szállást.
Reggelenként hajó viszi õket a munkahelyükre, este pedig visszahozza õket.
Havonta váltják a munkásokat. Nagyon barátságosak, meghívtak minket tv-t nézni,
amit örömmel elfogadtunk, hiszen most zajlik a labdarúgó EB. Vittünk magunkkal
egy üveg bort, amit meccsnézés alatt elszopogattunk.
Nagyon mérges voltam Bandira, mert nem tudta
eldönteni, hova horgonyozzunk le éjszakára. Már az összes helybéli halász és
hajótulajdonos bennünket figyelt. Kikötés után bementem a kabinba és lefeküdtem.
Hangos békakoncert kíséretében a hajó álomba ringatott.
Zsuzsa
8. nap,
2004.06.25., péntek
Ébresztés 5.30 órakor a Kossuth rádióra.
Bandi megint úgy viselkedett, mintha másnak is az lenne jó, ami neki. Az
hagyján, hogy engem ilyen korán felzavart, de Sanyiékhoz is átszólt rádión.
Még szerencse, hogy nem voltak bekapcsolva. Így aztán kénytelen volt issza
feküdni. Még két órát pihent az indulásig, de nem lett nyugodtabb,
iszonyatosan kötözködött. Bevonultam a kabinba, elegem volt az egészbõl.
Zsuzsa
Reggel 9-kor a jobb parti Veliko Gradiste határátkelõn (1059. fkm)
kiléptünk Szerbia-Montenegróból és elindulunk a Duna legszebb, Moldova (1048.)
és Turnu Szeverin (931.) közötti 117 km hosszú zuhatagi szakaszán.
A Kárpátokon átvágó Duna a medrén keresztben áthúzódó sziklapadokat nem tudta
teljesen kimosni. A sziklák feletti vízmélység rendkívül kicsi volt, a
vízsebesség pedig elérte 11-18 km/órát. Ez a szakasz volt az Al-Duna legnagyobb
hajózási akadálya. A római légiók utánpótlását vízi úton végezték. Már a
rómaiak is gondolkodtak e hajózási akadály megszûntetésérõl. Laposfenekû
bárkáik átvontatásához magas mûszaki megoldásokkal csatornákat és
hajóvontatóknak utakat készítettek.
A XIX. században az iparosodás, a kereskedelem ugrásszerû fejlõdése megnövelte
a Duna, mint olcsó vízi út szerepét. A vízi út gazdaságos kihasználását
nagymértékben akadályozta, hogy 15 dm merülésû hajókkal e szakaszon évente
mintegy 140-150 napon keresztül volt hajózható. Az áldatlan hajózási állapotok
felszámolására a magyar kormány, neves vízügyi szakmérnökökkel terveket
dolgoztatott ki. Hosszas halogatás, majd a tervek alapos megvitatása után
Baross Gábor miniszter a szükséges pénzt elõteremtette, és 1889-ben
Orsován felállította a Vaskapu-szabályozó mûvezetõséget.
Az 1898-ig tartó szabályozási munkálatok eredményeként a zuhatagi szakaszon
már évente 250-260 napon keresztül lehetett hajózni. Sok helyen csatornákat
robbantottak a szikla mederbe. A Vaskapu-zuhatag (Orsova alatt 11 km-re)
kialakult hajózási akadályában 3 méter fenékmélységû csatornát robbantottak
a jobb partban. A nagy vízsebességet parti vontatómozdonyok segítségével
küzdötték le azok a hajók amelyek nem rendelkeztek a biztonságos áthaladáshoz
szükséges 2,2-2,5 tonna/LE teljesítménnyel. A csatornák nem csökkentették
lényegesen a vízsebességet, viszont kedvezõtlenül csökkentették a vízszintet.
Elõállt az a helyzet, hogy a 2 méter mélységû fenékmélyülés csak 1,6 méter
vízmélység növekedést eredményezett.
Moldova Vechénél megszemléltük a semmibe vezetõ hidat, a román-jugoszláv
együttmûködés katasztrofális megszakadásának, elrettentõ monumentális
maradványát. Elhajóztunk a Moldova sziget román oldalán. A sziget alsó végénél
az 1041. fkm-nél emelkedik ki a vízbõl a több mint 50 méter magas Babakáj
(Nagyapó) szikla, amelyet most közel fele magasságában ellepi a felduzzasztott
Duna. Valamikor török õrtorony állt rajta.
Itt volt szokás a hajós beavatás, megtréfálni az elõször erre hajózó tanuló
matrózt (schiffjunge). Ai ifjoncot a kapitány leküldte a gépházba, hogy hozza
fel a Vaskapu kulcsát, és amikor a legnehezebb kerékkulcsot a hídra felcipelte,
jól kinevették. Volt akivel nem a "kapukulcsot" hozatták fel,
hanem váratlanul egy vödör vízet zúdítottak a nyakába. (Nyáron még hagyján).
1979-ben már "amatör" al-dunai hajósként Russeban összetalálkoztam Király
Józsival a Körös tolóhajó akkori kapitányával, akit a Baross hajón nekem
volt szerencsém egy vödör vízzel hajósnak beavatni. A hajóbéke érdekében a
hagyományos beavatástól most eltekintettünk .
A Babakájjal szemben, a Duna jobb partján Galambóc várának romjai vonják
magukra a figyelmünket. Így romosan is tekintélyt parancsoló. Galambóc
(szerbül Kolombac), egykor erõs vár, a rómaiak idejében Columbaria név alatt
volt ismeretes. A török hódítás kezdetén élénk szerepet játszott hazánk
történetében. Ez volt Szerbia keleti végvára a Duna mellett, s ez volt az
elsõ vár, melyet határainkon a török elfoglalt. Bajazed szultán vette be
1391-ben, de ezután Perényi Péter visszafoglalta.
1427-ben Galambócot, áruló szerb kapitánya 12 ezer aranyért a török kezére
játszotta. Zsigmond király 1428 áprilisában 25 ezres fõ sereggel, oláh
és lengyel segédhadakkal, szárazon és vízen egyszerre támadta. A hajóseregben
egy gályát a fõvezérré nevezett Rozgonyi István neje, a hõslelkû
Szentgyörgyi Cecilia vezetett férfias bátorsággal. De Murad szultán
nagy felmentõ sereggel érkezett a fontos vár alá, úgyhogy Zsigmond jónak látta
fegyverszünetet kötni, melynek föltételei szerint Galambóc török kézen maradt,
a magyar sereg pedig háborítatlanul átkelhetett a Dunán. De a törökök szószegõ
módon rátámadtak az átkelõ magyar seregre, amit csak ágyúik védelme és a lengyel hátvéd hõsies önfeláldozása mentett meg, köztük magát a királyt is.
A török Galambóc megrongált falait helyreállíttatta, tõszomszédjává válván
az országnak, onnan állandóan fenyegette Magyarország Alduna részét. Csak
Kinizsi Pálnak, mint az felvidék országos fõkapitányának sikerült még
egyszer 1483-as szerbiai hadjárata alkalmával a töröktõl visszaszerezni. De aztán Nádorfehérvár elvesztése (1521) után Galambóc is végkép elveszett Magyarország számára. Most csak a vad sziklafalakon emelkedõ elhagyatott várfalak romjai állnak a Duna hullámai fölött. A ragyogó idõben sokat fényképeztünk.
Nekem egy korábbi, kellemetlen élményem fûzõdött ehhez a helyhez. 1979-ben
az "alumínium Medúzával" itt, a vízben álló õrtorony mellett
éjszakáztunk. A kitörni készülõ veszedelmes szélvihar a kosava,
elõl itt reméltünk menedéket. A kosava az alsó dunaszakasz jellegzetes
széljárása, Moldova és Galambóc között a legerõsebb, itt már 2 méternél
magasabb hullámokat is korbácsolt. Azért ide menekültünk, mert valahol
olvastam, hogy annál a földnyelvnél, ahol a torony áll, a római korban
kikötõ volt. Akkori tapasztalatlanságom következményeként a földnyelv rossz,
a viharnak kitett oldalánál horgonyoztunk le. Egész éjjel attól rettegtünk,
hogy a szélvihar leszakít bemmünket a horgonyokról. Mostani utunk során a
várromok alatt elhajózva leállítottuk a motorokat, és a kellemesen meleg,
tiszta Dunában nagyot fürödtünk. Vivien is bátran úszkált a Medúza
és a Hajnal között.
Bandi rádión idegenvezette Sanyiékat. Jó meleg, napsütéses idõ volt. Bandi valamit szöszmötölt, elengedte a kormányt. Átvettem a vezetést. Legalább egy óra hosszat kormányoztam.
Zsuzsa
Az egyre magasodó hegyek között hajózunk Drenkováig, amely a duzzasztás miatt
most a régi helyénél 30 méterrel magasabbra került. A bal parton az 1036,4.
fkm-nél a duzzasztás ellenére szerencsére megmaradt a márvány Baross-emléktábla,
ami kopott betûkkel ugyan, de hirdeti, hogy a Vaskapu szabályozását Ferencz
József uralkodása alatt, gróf Szapáry Gyula miniszterelnök idejében 1890-ban
megkezdték.
A zuhatagi szakasz görög nevén Klisszura, Drenkovától Orsováig terjed. A Duna
itt elõször délkeletre, aztán északkelet felé folyik. Az egész szorost mind a
román, mind a szerb parton végig kísérik 6-800 méterig emelkedõ hegyek, a
bárányfelhõkkel tarkázott kék ég felé meredõ szikla ormok. Két oldalán végig
megy a sziklába vésett, újjá épített, a román oldali volt Széchenyi-út, a szerb
parton pedig a Traián-út (Panoráma út).
A folyam e szakasza a mai békés formáját akkor érte el, amikor
a Vaskapuban 1972-ben elkészült a jugoszláv Tekija és vele szemben a
romániai Szörényvár (Drobeta Turnu. Severin) között a Djerdap-1 vízerõmû és
duzzasztógát. A duzzasztás 30 méterrel emelte a vízszintet. Víz alá került
Orsova, az eredeti Széchenyi-út az emléktáblával (973,3 fkm), a Szent Korona
kápolna, ahol az 1848-as szabadságharc idején elásták, majd késõbb megtalálták
a magyar Szent Koronát.
Víz alatt áll (Ada)Kaleh sziget minaretestõl, ahová Jókai Mór: Arany
ember címû regényének egyik epizódját teszi. 1963-ban még láthattam ezeket,
sõt a szigeten még jártam is. Jókai a regény megírása elõtt nem járt erre, a
zuhatagi körülményeket nem ismerte, a képzeletébõl merítette a sziklákon átbukó
víz fortyogását, a rejtõzködõ örvényeket. Az örvények léteztek, de nem rejtve.
Életrajzírója szerint amikor 70 éves korában elhozták ide, mondta, ha a regény
írása elõtt már látta volna a Vaskaput nem, tudta volna úgy leírni.
Drenkovától a Greben fokig (999. fkm) a folyam szélessége 600-1000 méter
között változik. A mederbe mélyen kiugró Greben hegyfok a Dunát mindössze 470
m-re szûkíti, majd nyugat felé hirtelenül visszakanyarodván a víztükör 2040
méternyi széles valóságos tóvá terebélyesedik. A Greben fok elég nevezetes
helye a Dunának. A fok fölötti négy kilométernyi igen keskeny szakasz régen
volt veszélyes sziklazátonyait, a Vrány, Vlas, Starics, Magyar, Morava,
Kékes, Izlas sziklákat ma 10-20 méter víz borítja. A duzzasztás elõtt ezen a
szakaszon, a nagy sodrás miatt, drótkötélen húzták fel a hajókat. A Greben
fokkal szemben, de 200 méterrel feljebb volt a Vaskapu kötélhajó kikötési
helye. A magyar hajóépítészet remeke, a Vaskapu gõzös sodronykötélhajó Óbudán
épült. Két kéménye, a hagyományoktól eltérõen, egymás mellett állt. 2760 méter
hosszú sodronykötelén leereszkedett a vízállástól függõ hosszúságban és a
felcsatolt vontákat felcsörlõzte a kisebb sebességû vízig.
A Greben után leállítottuk a hajómotorokat, csöndben és lassan csurogtunk.
Megittuk azt a finom fehérbort, amit a búcsúzáskor Lajos ajándékozott az útra.
Emlegettük is, hogy nyugodtan itt is koccinthatnánk vele az egészségére. Nem
egészen 50 menetórára voltunk Budapesttõl.
Az idõjárás a kegyeibe fogadott. Kiültem a hajó végébe, belógattam a lábamat
a vízbe és emlékeztem. Emlékeztem, hogy milyen veszélyes volt itt a hajózás
1963-64-ben, amikor a Baross dízel-elektromos, oldalkerekes vontatóhajóval
havi rendszerességgel jártunk vasérc szállítmányunkkal Reni és Dunaújváros
között. Az átlagosnál erõsebb Barosst (1200 LE) és testvérhajóját a
Széchenyit tervezõi kifejezetten zuhatagi hajózásra, extra-kismerülésûre
tervezték. A tervezõk zsákutcájának a lapátkerék bizonyult, amely a propelleres
hajóknál kisebb merülést adott ugyan, de a nagy géperõ átviteléhez túl szélesre
sikeredett, a szûk helyeken jelentõsen korlátozottá téve a hajó fordulékonyságát, manõverezõ képességét. A két hajót, zuhatagi vontatókénti alkalmatlanságuk miatt a normál hajóforgalomban üzemeltették.
Emlékszem milyen izgalmat okozott és mekkora elõkészülettel járt a zuhatagi
áthajózás. Megerõsített szolgálatok, kerékvizsga; a lapátkerekek valamennyi
rögzítõ csavarjának megkopogtatása, a meglazultak meghúzása, a leszakadtak
pótlása, a vontató csörlõk, sleppszálak ellenõrzése fél napos munkával járt.
A 8-10 uszályból álló vontákat szétbontottuk és a segítségünkre rendelt magyar
zuhatagi vontatóknak, az Eger, a Sopron hajóknak adtuk át, amelyek a
legveszélyesebb szakaszokon átvontatták azokat. A vontatóra és az uszályokra
beszálltak a nagytapasztalatú kormányosok, a zuhatagi-kalauzok.
Mégis sorra következtek a hajóhavariák. A Vaskapu csatornában mi is a partnak
vágtuk az egyik uszályunk orrát. Szerencsére nem süllyedt el. Vagy képzeljünk
el egy völgymeneti motorhibát. A rövid csatolásban, (rövid kötéllel vontatott)
mögénk kötött, lendületbe jött uszályok legázolják a béna lapátkerekei miatt
lecövekelt vontatóhajót, jobb esetben csak feltolják a legközelebbi sziklára.
Nincs az a horgony, ami egy ilyen elszabadult karavánt megfogna a sziklás
mederben, a 11-18 km/h sebességû vízben. visszaút nincs. Jön az enyészet,
vagy ha a roncs a hajózást zavarja, akkor a robbantó brigád. A partokon balesetet szenvedett hajók, uszályok maradványai rozsdásodtak. Sokuk pedig nyom nélkül tünt el a habokban, csak a nevük maradt fenn sziklanévként. Egymást követték sorban a félelmetes hajózási akadályok, a Kozla, Dojke, Izkás, Kis- és Nagy-Tachtalia, Greben és Juc sellõk. Ezeken csak a helyi révkalauzok tudták a hajókat biztos kézzel átvezetni. Most tökéletes nyugalom honolt. A közelünkben nem volt hajó a Dunán. Óránként ha elhúzott mellettünk egy-egy, de gyorsan eltûnt a kanyarban. Tavaly az Eldorádóval itt a nyílt vízen horgonyon éjszakáztunk, miközben a Greben fölött a közeledõ vihart jelezvén villámok cikáztak. A vihar nem is maradt el. Úgy látszik, ez ilyen viharos vidék.
Bandi sajnáltatta magát, hogy még nem ebédelt.
Mondtam, büntiben van. Gabi cinkosan nevetett, õ is ezt a módszert szokta
alkalmazni. A víz gyönyörû tiszta volt, a lábunkig le lehetett látni. Mindnyájan
jót úsztunk. Késõbb Sanyi pezsgõt bontott, sajtos tallérral és sós mogyoróval
kínáltak. Elmesélte küzdelmes házépítkezéseik történetét. Vivien rajzolt.
Élveztük a gondtalan nyaralást. Nem rohantunk, hiszen másnap a délelõtti órákra,
a fényképezéshez kedvezõ fényviszonyok idejére terveztük a Kazán-szoros
áthajózását. Közben megfõztem a bolognai tésztát és mindnyájan megvacsoráztunk.
Zsuzsa
Vacsora után elindultunk éjszakázó helyet keresni. A nemzetközi hajóút elhagyása,
a kikötés jogilag gondot jelent, mert egyik partmenti országba sem
vagyunk beléptetve. Most azonban ezzel nem törõdünk, biztonságos helyre
igyekezünk. Az idõjárás egyre romlott, az égbolton baljós sötét felhõk
gyülekeznek. Megint vihart kapunk, mint tavaly?
Legközelebbi alkalmasnak látszó horgonyzóhely a kb. 5 km-re lévõ, Dojni
Milanovac, a Porecka torkolata. A folyócska bal partján szerb hadikikötõ,
oda nem mehetünk. A jobb part elhagyatott, bokros, köves. Talán 200 métert
mentünk feljebb a folyón. Sanyiék 3 horgonnyal rögzítették a Hajnalt.
(Reggel mondta, az egyik horgonya leszakadt és elveszett.) Közben teljesen
besötétedett, és a szél derekas viharrá erõsödött, a folyóvölggyel majdnem
párhuzamosan süvölt. A part semmi fedezéket sem nyújtott. Alig horgonyoztunk
le, vakító villámokat szóró vihar dühöngött körülöttünk. Ömlött az esõ, a
koromsötétben az orrunkig sem láttunk.
Bandi a szokásos módón felponyvázott és
televízión nézte a foci EB-t. Már éppen aludni készültem, amikor iszonyú szél
támadt, villámlott, dörgött, ömlött az esõ.
Zsuzsa
A sziklás mederben nem fogott a horgony. Hiába a kiengedett lánchossznyi
(25 méter) horgonylánc, a szél nyomása ellenében képtelen volt megtartani
a hajót. Lassan sodródtunk a folyó közepe felé. Amikor a horgony csúszik a
köveken a kabinban is hallani száraz csikorgását. De addig nincs nagy baj,
amig a szél a mélyebb víz felé hajtja a hajót. A viharban, a folyó közepén
nyugodtan nézhettem tévén Görögország gyõzelmét a labdarúgó európa bajnokságon.
A Medúza mindig orral állt széliránynak, nem fordult bele saját
második, vagy harmadik horgonyába amelyek ugyanúgy nem tartanának.
Villámcsapástól sem féltem, mert a horgony, horgonylánc és a lefektetett
alumínium árboc elektronikus egységbe kötötten levezette a körülöttünk kialakuló
veszélyes légköri feszültséget.
A helyzet akkor vált izgatóbbá, amikor úgy 50 méterre közelítettük a kikötött
határõr hajókhoz. Fennállt a veszélye annak, hogy határsértõként nekik ütközünk.
Ott pedig szigorúan veszik a határsértést, még a vétlent is. Nem volt szabad
kikötnünk szerbiában, mert aznap reggel már kiléptünk. Nem hiányzott egy
szabálysértési eljárás. Beindítottam a motort, a szakadó esõben kimásztam a
hajó orrába felszedni a horgonyt. A villámok fényénél visszamentünk a jobb
part közelébe. Kissé feljebb, egy halászkikötõ közelében ismét lehorgonyoztunk.
A heves vihar jó két óra hosszat tartott. 23 órakor hallgattuk egy kicsit a
Kossuth rádiót, majd megpróbáltunk aludni, de a szél még nem sokat veszített
erejébõl. Nem esett, de fel-felcsapott körülöttünk a víz. A horgony pedig nem
tartott jól, újból kisodródtunk a folyó közepére. Horgonyt fel, és másik helyet
kerestem a kikötéshez. Egy víz fölé hajló bozóthoz sikerült végül kikötni. Az
éjszaka többi része már nyugodtan telt. Feljött a hold és megvilágította a
barátságtalan sziklás folyótorkolatot. (988. fkm)
9. nap,
2004.06.26., szombat
Hatkor ébredtünk. Azonnal indultunk, mielõtt a határõrök érdeklõdnek utánunk.
A tegnapi viharból maradt erõs szélben hajóztunk. A 984. fkm-nél feltûnt a Duna
egyik legszebb és legkeskenyebb része a Kazán szoros.
A Kazán szoros két részbõl, a felsõ Nagy-Kazánból és az alsó Kis-Kazánból áll.
A szoros szélessége átlag nem több 3-400 méternél, de legkeskenyebb helyein csak
151 illetve 186 m. A szorosban lecsendesedett a víz. A bal parti Denevér
és Partizán barlangok részben víz alá kerültek. A román parton a jelzõállomás
helyén nemrégen egy templomot emeltek, a tetejét alumíniummal vagy csillogó
bádoggal borították. A templomocska mögött a sziklába (a volt Szerelmesek
Sziklája) faragtak egy férfi fejet, amely az alávésett szöveg szerint Decebal
dák királyt ábrázolja.
Erdélyben sok ilyent látni. Nyugat Európában,
Németországban dolgozó, gazdagabb romák is elõszeretettel választják ezt a
tetõfedési módszert kacsalábon forgó házaik befedésére. Szörnyû ronda és
giccses.
Zsuzsa
A jobb parton 768 méter magasra nyúlik a Nagy-Strbec hegy. Hajdanában, a
Minerva sarkon túl, a Varnica zuhatagi jelzõállomás irányította a hajóforgalmat.
Mára szépen helyrehozták, talán laknak benne, elõtte csónakkikötõ leng a vízen.
Az alsó Kazánból kihajózva, lejjebb az Ogradina faluval szemben, a jobb parton
(965. fkm), Traianus római császár emléktáblájánál megálltunk. Az itt vezetõ
utat a római légiók 97-tõl 117-ig építették. A kétsoros, négyzet alakú lyukakba
ékelt gerendákra fektetett pallókon vontatták az utánpótlást szállító gályáikat.
A duzzasztás miatt az emléktábla is 30 méterrel feljebb került, sajnos a
rávésett szöveg alig olvasható. Az eredeti latin nyelvû szöveg fordítása:
Caesar Imperator, az isteni Nervus fia, Nervus Traianus Germanicus, pontifex
maximus, tízszer a nép képviselõje, a haza atyja, négyszeri konzul, leküzdve a
hegyek és a Duna szikláit, felépítette ezt az utat.
Orsovánál véget ér a Klisszura, melynek egész hossza 70 km, Grebenig terjedõ
részét felsõ-, azon aluli részét alsó Klisszurának szokták nevezni. A 954.
fkm-nél kiszélesedik a Duna. Egy újonnan keletkezett öböl mélyén a dombokon
felépült új Orsova. Viharos szél tombolt a tágas öbölben. Néhány óra elég volt
ahhoz, hogy felkorbácsolja a Dunát. Egyik tarajos hullám hajszolta a
másikat, néha átcsaptak a hajóinkon. A hatalmas hullámzás miatt nem mentünk
be Orsovára.
Áthajóztunk az (ada) Kale sziget fölött. Egy jobbkanyar után, a tulajdonképpeni
Vaskapu csatorna helyén hatalmas gát rekeszti el a Dunát. A 6-6 nagyteljesítményû
turbinából álló erõmû évi 10,5 milliárd kWó áram termelésére képes. A gátkoronán
autóút vezet, és két partoldali zsilipen bonyolódik a hajóforgalom.
Odaérkezésünkkor a szerb oldali üzemelt, de a jelzõlámpák nem engedélyezték
a behajózást. Senki sem várakozott zsilippelésre. A vihar elõl bemenekültünk a
jobb parti a Kasajna patak torkolatába, a Panoráma út alatti piciny, sekély
öbölbe. A horgonyunk rögtön elakadt valamiben, de legalább jól fogott, még
Sanyiékat is megtartotta. A szelet és a hullámokat elviselhetõen szembõl kaptuk.
Megebédeltünk, közben figyeltük a hajóforgalom megindulására. A Medúzán
rádión hallgattuk a hajók egymás közti és a zsilippel való forgalmazását.
Ebéd után kissé csendesedett a szél, ismét rendben volt minden. A zsilip
mûködésének elsõ jeleként felfelé igyekvõ teherhajót láttunk. Mi is
felkészülhettünk az indulásra, de a horgonyt nem tudtam felhúzni. Semmi
kedvem nem volt lemerülni a még erõsen hullámzó, felkavart, barnás,
zavaros vízben. Ki tudja mi maradhatott az elárasztott mederben, vagy az építõk
mit dobáltak be a felettünk húzódó viaduktról? De a muszáj nagy úr! A
vízmélység alig több mint 3 méter. Várakozásom ellenére dunai mércével
mérve a fenéken jók voltak a látási viszonyok, legalább 1 méterre
elláttam. A horgony egy kidõlt fatörzs gyökerébe akadt bele. Szerencsére két
merüléssel sikerült kiszabadítanom, s elhagyhattuk a kis öblöt.
Ha üzemel, mindig akadnak várakozó hajók a monumentális zsilipek elõtt.
Amikor 1979-ben itt hajóztam, két napig várakoztunk a zsippelésre, mert 110
km/óra szélsebességnél, biztonsági okokból felfüggesztik a zsilippelést. Errõl
a nagyhajókat, a hajósoknak szóló közleményekben értesítik. A mûködés jeleként
most egy ukrán karaván várakozott horgonyon. Szembefordulva a még mindig viharos
széllel az egyik üres bárka magas, rozsdás oldalához kötöttünk. A kötelemet
átvevõ hajóst kérem, hogy a szokásoknak megfelelõen, rádión értesítsék a
zsilipet, hogy mi is zsilippelni szeretnénk. Sanyiék mögénk kötöttek,
leállították a motort, kikapcsolták a rádiójukat, nehogy lemerüljenek az
akkumulátoraik.
Késõ délután csökkent a szél ereje, a heves szélrohamok hébe-hóba csaptak le
ránk. Pár óra múlva a "Djerdap-1 kontroll" rádión kiparancsolt
bennünket oldalra. Sokáig köröztünk, és csalódottan konstatáltuk, hogy a
szokással ellentétben nem a hajókaravánnal együtt zsilippelünk. Várakoztunk,
amíg az utánunk érkezõ hajókaraván is behajózott a zsilipbe. Alkonyatkor
engedély nélkül odamentünk a zsiliphez reklamálni. Megnyugtattak, hogy a saját
érdekünkben majd külön zsilippelünk, mert a két karaván teljesen kitöltötte a
zsilipkamrát. Nem sokkal éjfél elõtt került ránk a sor. A hatalmas, 310 méter
hosszú dohos,visszhangos zsilipkamrában csak a Hajnal és
a Medúza zsilippelt.
Bandi ügyesen rögzítette a hajó orrkötelét a
vízszinttel együtt mozgó bakokra. Az én feladatom a farkötél kezelése volt.
Rövid várakozást követõen a zsilipben gyorsan süllyedt a vízszint. Röpke fél
óra alatt leértünk a zöld jelzésû, nyitott kapukkal váró másik zsiliphez,
amelyben már várakozott egy karaván. Alig kötöttünk ki, máris süllyedt velünk
a vízszint. Összesen kétszer 16 métert ereszkedtünk le. Amikor megálltunk elõre
húzódtunk a kapuhoz, hogy a karavánt megelõzzük a kihajózásban, nehogy a géphajó
propellerei által keltett össze-vissza vízmozgás a kamra falához csapjon.
Zsuzsa
A zsilipbõl kijõve a parti fények, a közterületi világítás nagyon zavarta a
tájékozódást. A sötétben nem láttam az un. vakbójákat, ezért szorosan a jobb
part mellett, a mélységmérõre hagyatkozva vezettem. Sanyinak könnyû dolga volt,
csak a farlámpámat követte. A két hajózható hajóág elágazását jelzõ, villanó
fekete-zöld csíkos bója volt az elsõ támpont a 938. fkm-nél. A bója után
áthúzódtam a bal partra, elhajóztunk Szörényvár (Turnu Severin) kivilágított
hajógyára és kikötõje elõtt.
A 929. fkm-nél a Duna kiszélesedett, a parttól elég távol kivilágítatlan
bárkák horgonyoztak. Messziröl kerültem el õket. Itt épült az elsõ állandó,
i.e. 105-ben a rómaiak készített, 20 hídpilléren álló, 1135 méter hosszú
Duna-híd. A román hídfõben múzeum ápolja e mûtárgy emlékét.
Az éjszakázást a simiani gázló alatt, a szigetoldalban terveztem. A folyó
közepén rövidesen egy hordalék sziget (középzátony) körvonalai rajzolódtak ki.
Ráfordultam, és a limányos, lapos parton, a hajóúton kívül, egy nádas tövében,
biztonságos helyen lehorgonyoztunk. Beestünk az ágyba. Hosszú volt a mai nap.
Éjszaka a szél kellemes szellõvé enyhült. (926. fkm)