89. nap,
2005.07.28., csütörtök
A víz olyan sima, mint a tükör. Csöndes, pihentetõ éjszaka után elindultam.
Fél óra alatt megérkeztem a nifferi zsiliphez. Éppen egy teherhajó jön ki belõle.
Türelmesen várakozok a kikötõoszlop mellett 1 órát, majd elkezdek cirkálni a
nyitott bejáratban, de a jelzõlámpa nem akar zöldre váltani. Vagy nem látnak,
vagy valamire várakozunk. Fél tízkor végre bemehettem, felmentem a toronyba és
befizettem a 38 euró csatorna használat díjat. A vignettát elteszem emlékbe,
már nem lesz rá szükségem.
11-kor már a Rajna ringat. A 186-os fkm-nél jöttem ki, úgy 70 km-rel
feljebb mint ahogy otthon terveztem. Nagyon gyorsan, 14 nap alatt feljutottam
Marseillestõl Strassbourgba. Sokkal hosszabb idõre számítottam.
Nagy a teherhajó forgalom, szinte egymást érik az üzemanyag-, gáz- és
ömlesztett árút szállító 1500-2500 tonna közötti hajók. A legnagyobb hajók
holland zászló alatt futnak, mennek mint a gyorsvonat, hatalmas hullámokat
kavarva.A zsilipek dupla szélesek és a kishajók akkor mehetnek be, ha még
beférnek.
Az egyik zsilipnél személygépkocsit rak partra személyzet, a hajó saját,
1,5 tonnás darujával. A menetsebességem 12-13 km/óra közötti. Rádión hallom,
hogy otthon nagy a hõség, hõségrekordok dõlnek meg. Szerintem itt is. Minden
söröm elfogyott, sörösüvegekben vizet hûtök az illúzió kedvéért. Nagy víziélet
folyik, sokan fürdenek, vagy horgásznak a partokon. Motorcsónakok cikáznak a
vízen. Negyed 9-kor a 260 fkm-nél a jobb parton, már német területen, egy tágas
öbölbe, a szabályozás miatt levágott Rajna kanyar csöndes vizére álltam
éjszakázni. Nem voltam egyedül, még két francia hajó követte a példámat.
90. nap,
2005.07.29., péntek
Éjjel egy zápor söpört végig rajtunk. Keleten villámlott, dörgött az
ég, de a szél nem fújt. Mindenesetre kiengedtem még vagy 5 méter láncot és
visszafeküdtem aludni. Reggel nyoma sem volt felhõnek. Fél 8 h-kor felhúztam a horgonyt és nyugodt tempóban elindultam a mai elsõ zsiliphez a 10 km-re lévõ Gerstheim-ihez. Egyedül voltam. Nem engedtek be, nyílván nagy hajóra várakoztak. Kikötöttem, megborotválkoztam, kimostam és várakoztam. Jó másfél óra várakozás után a zsilippelés gond nélkül zajlott, 11 métert süllyedtem az alsó szintre. A zsilip alatt mindössze 3,2 km a vízsebesség. Nagyon tiszta és meleg a Rajna. Menetközben többször úszkálok a hajó körül. Veszélytelen a hajózás, csak a nagy hajók hullámaira kell figyelnem. A svájci Deutschlen személyhajó majdnem megtréfált hatalmas hullámaival.
Strassbourg fölött, a jobb parti Kehlben kikötök. A part olyan mint
ahogy a Római part vagy az Óbudai sziget az álmaimban. Iszom egy korsó jó hideg
sört, feltöltöm víztartályaimat. A szelektív hulladékgyûjtõnél megszabadulok a
felgyülemlett konzervdobozoktól, nylon zacskóktól. Sörivás közben
nézegetem a gondatlan vendégsereget, sok közöttük a gyerek. Õk a Rajnával
barátságban fognak felnõni, nem úgy mint a budapesti kortársaik, akik csak a karcsú
hidak magasából, vagy az alsó rakpartokon hömpölygõ gépkocsiforgalomból
bámulhatják a Duna koszos vizét.
A 293. fkm-nél a hídtól lefelé kezdõdik a strassbourgi kikötõ. Vagy három
kilométeren keresztül nagyon kell figyelnem a kikötõmedencékbõl ki-be forduló,
rundózó teherhajókra. Némelyik akkora, hogy majdnem parttól-partig ér. A 309.
fkm-nél újabb zsilip, itt is több mint 10 métert süllyedek. A Rajna
barátságosan kanyarog. Több evezõs hajóval is találkoztam. Kezdek megnyugodni
az otthon kapott riasztó vízsebességi adatok ismerete ellenére. Késõ délután
érkezek a 334. fkm-hez a Beinheim-i zsilip elé. Egy várakozó holland
teherhajó mellé kötök. Gondolom, majd együtt indulunk. A hajón vendégek,
a kapitány családja, apró gyerekekkel. Érdeklõdnek honnan jöttem. Nagyon
imponál nekik a megtett út. Mondták, õk nem mennek tovább, holnap
visszafordulnak. Figyelmeztettek, hogy a zsilip után vigyázzak nagyon
felgyorsul a Rajna sodrása.
Közben eleredt az esõ mondhatnám úgy is, hogy leszakadt az ég. Dörgött
villámlott amikor egy teherhajó nyomában beúsztam a tágas zsilipbe. Két evezõs
csónak is követett. Nem irigyeltem õket, bõrig áztak. Simán lejutottunk az
alsó vízre. Eléggé sötét volt, rendületlenül szakadt az esõ, de már nem dörgött
és villámlott. Az evezõsök a zsilipbõl kijõve azonnal jobbra fordultak, én
pedig a teherhajó nyomában egy híd alatt átjutva a nagyon szûk de jól kibójázott hajóútra jutottam. A vizet keresztgátakkal szorították. A teherhajó hamarosan eltûnt a kanyarban én meg éjszakázó helyet kerestem. A 339. fkm-nél a
balpartban tágas kikötõmedencét, és benne több fehér sporthajót látok.
Gyorsan ráfordulok a bejáratra, de teljes erõvel járatott motor ellenére
tovább sodródom, alig tudok kitérni egy felfelé haladó teherhajó elöl. Ennek
fele sem tréfa, bebizonyosodott, nem tudok az árral szembefordulva haladni,
vagy a parthoz képest megállni.
Térképrõl kinéztem a következõ kikötõt a 341,5 fkm-nél, a bal parton. Nem volt
szerencsém, a kritikus idõben egy felfelé haladó hajó elállta az utat. A
következõ kikötésre alkalmasnak látszó öbölt Münchausennél láttam a
térképen. Nagy nehezen bejutottam a szûk bejáraton egy aktív kavicsrakodó
kikötõbe. Biztosan tiltott terület. Mindegy már este van. Találtam egy nagyon
jó stéget, tele tiltó felirattal. Akármit tiltanak ma már nem megyek tovább.
A kavicsrakodón nem láttam senkit, gondolom vége a munkaidõnek. De nem volt
vége, éjfél körül érkezett egy önjáró uszály, ügyesen megfordult a szûk öbölben. Alig egy óra alatt megrakták és elment. Éjjel még két hajó jött, de senki sem szólt hozzám, hogy távozzak.
91. nap,
2005.07.30., szombat
Az esti vihar reggelre elcsendesedett. Nézem a térképet 64 km innen
speyeri vitorlás klub, ahová a Moanások beajánlottak. Az öböl most
látszólag kihalt. Alighogy kiérek a nyílt vízre, elkap a sodrás. Olyan érzésem
van mintha fék nélküli autóban ülnék egy enyhe lejtõn. A keresztgátak között
alig 60-80 méter széles a hajóút. Elgondolni is rossz, hogy véletlenül két
teherhajó közé kerüljek.
Felülrõl már jön is az egyik. Leveszem a gázt, hogy minél hamarabb leelõzzön,
lehetõleg nem valamelyik kanyarban. A gátvégeken csak úgy forr, örvénylik a víz. A teherhajó nagyon közel húz el mellettem, mintegy 8-10 méterre. Alighogy a fara elhagy, teljes erõvell a hullámokra merõlegesre fordulok. Meleg pillanatok ezek a Közép-dunai hajózáshoz szokottnak. Szembõl is jön egy hajó, az orra elõtt méteresre duzzassza a vizet. Habzik, fortyog minden.
A Rajnán nagyon furcsa a távolság becslés. A szembõl jövõ hajóval, amelyrõl azt hiszem még messze van , pillanatokon belül egyvonalba érkezünk. A bójákkal is ugyan ez a helyzet, szinte elrohannak mellettem. Hegymenetben meg is elõznének. ; -( .
11 óra körül egy összetört, német katamaránt láttam a parti kövezésen fennakadva. Körülötte szorgoskodott a személyzete. Negyed óra múlva jött szembõl egy mentõhajó, valószínûleg hozzájuk. Dél körül érek a 406 fkm-hez, a
kiágazáshoz Speyer felé. A bal parti bejárat nagyon keskeny, olyan szûk
mint egy palack nyaka. Bent viszont nagyon barátságos kép fogad. A víz tiszta
és szinte áll. Rajnai holtág. Nagyon sok a vitorlás. Valószínûleg egy nagy
vízrendszer lehet a háttérben, mert ezek a kishajók sem tudnak megbirkózni
a sodrással.
Rövid keresgélés után megtaláltam Segelclub Speyer Angelwald-t.
Nagyon barátságosan fogadtak, fõként akkor, amikor megmutattam Adrea és Peter St. Margherita szigeten írt ajánló levelét. Hannelore volt olyan kedves, a
gépkocsiján elvitt a nem is olyan közeli szupermarketbe bevásárolni. Õ és a
férje Dietmar a klub vezetõje vagy gondnoka. Délután kellemes sörözgetéssel
és fürdéssel telt. Este átmentünk a szomszédos, jóval nagyobb marinába folytatni a sörözést, meg azért, mert ott egy magyar a kisfõnök.
Az YCOA Motorboot-Club minden luxus igényt kielégítõ jacht klub. Hamarosan elõkerül János, a klub kikötõ-kapitánya, aki 1956-ban, sorkatonaként átállt a felkelõk oldalára és a fegyveres harcokban való részvétele miatt menekült ki az NSZK-ba. Már 75 év körüli, nem látszik rajta. Tavaly volt elõször itthon, nem részletezte, hogy miért, de nagyon elégedetlen volt.
Késõ este visszamentünk a vitorlás klubba, folytattuk az iddogálást egészen
éjfélig. Nagyon jól éreztük magunkkal. Dietmarral még beszélgetni is tudtam
oroszul, mert õ az NDK-ban járt iskolába, ahol szintén kötelezõ tárgy volt az
orosz nyelv.
92. nap,
2005.07.31., vasárnap
Korán reggel elbúcsúztam vendéglátóimtól és a szikrázó napsütésben. Aighogy
kifordultam a Rajnára egyböl egy teherhajó elé kerültem. Ha láttam volna
megvárom míg elmegy. Persze, hogy a legrosszabb helyen, egy kanyarban és
szembejövõ forgalomban ért utól. Meleg pillanatok. Teljesen leszorított az
útról, majdnem rá a keresztgátra.
Manheim elõtt evezõs és kajak klubbok vizítelepei. A partok barátságosan
sóderesek. A vízsebesség lényegesen lecsökkent, nincsenek keresztgátak,
14 km/óra a sebességgel haladok. Manheim városi Rajna part iszonyú ronda
ipari övezet, Thysse, BASF és més hatalmas konszernek, vegyi üzemek,
logisztikai központok sorjáznak egymás mellett. Vasárnap ellenére nagy a
hajóforgalom, baromi nagy a hullámverés, néha úgy döng a hajó alja, mint
a tengeren, amikor belevágódom a hullámvölgyekbe.
A város után megváltozott a táj képe. Sok sporthajóval találkoztam. Délben
Gernsheim alatt, a 466 fkm-nél beálltam egy balparti holtágba (öbölbe)
ebédelni. Az öbölben kavics kitermelés folyik, de a kotrógép és a sporthajók
békésen megférnek egymás mellett. A parton mindenütt apró hétvégi házak és
nagyobb nyaralók, a vízen kikötött csónakok. Én egy lehorgonyzott dereglye
mellé állok, itt senkinek sem vagyok útjában. A dereglye forog a horgonya körül,
ami nagyon zavar a fõzésben. A friss szellõ elfújja a gázt. A jó idõ ellenére
kénytelen vagyok felponyvázni. A vasárnapi babfõzeléket jó hideg sörrel
leöblítem.
Kora délután indulok tovább. Az égbolt beborult, de nem vészes, inkább a hajók
és a nagy motorosok hullámaival gyûlik meg a bajom. Alig két óra eseménytelen
hajózás után érkezem Mainzhoz, a 496. fkm-nél lévõ vasúti hídhoz. A híd alatt
ömlik a Rajnába a Majna. Már messzirõl úgy manõverezek, hogy a lefelé egyirányú
hajózható hídnyiláshoz érkezzem, nehogy tovább sodródjak. A Majna-spitzet
szorosan megkerülve a Majna csendesebb vízére fordultam. A hegymeneti sebességem
7-7,5 km/óra, eléggé alacsonynak tûnt ha arra gondolok, hogy 384 km-t kell
felfelé hajóznom a Majna-Duna csatornáig. A torkolattól nem messze egy
meseszerû hajó áll a bal parton. Furcsa látvány. Az elsõ zsilip (Kostheim)
még 3 km.
A zsilip környéke kihalt. Kikötöttem, hogy megvárjak egy nagy hajót. Szinte
azonnal kinyilt a zsilipkapu és zöldre váltott a bejárati lámpa. Gondoltam
milyen elõzékenyek a zsilipkezelõk. Persze hamarosan kiderült, nem nekem
nyitották ki, hanem a mögém megérkezett román teherhajónak. A teherhajó után
én is beálltam. Még ki sem kötöttem, már csukódtak a kapuk. A zsilip hatalmas,
15 méter széles és 342 méter hosszú. Az emelési magassága 3 méter. Ez
szokatlanul kevés, de egyben nagyon kényelmes. Nem kell kapkodni a köteleket
a gyors emelkedés miatt. A felsõ zsilipmedence nagy hajók számára kialakított kikötõ, éjszakázó hely. Már több hajó állt itt két sorban. Egy nagyobb holland tartályhajóról leszólítottak, hová sietek? Javasolták: kössek melléjük éjszakára.